importeur / dealer

• Topicstarter Topicstarter bvandijk
  • Startdatum Startdatum
B

bvandijk

Guest
Weet iemand hoe precies eigenlijk te werk gaat.

Meritracing is een distributor(importeur), wil zeggen dat hij het alleen recht heeft voor bepaalde merken zoals HPI om in NED te leveren aan winkeliers. Meritracing levert niet aan webshops, maar afgelopen tijd heb ik zo hier en daar rondgevraagd en kwam tot mijn conclusies dat sommige webshop dus zonder een winkel toch HPI spullen kunnen verkopen.

Weet iemand hier iets vanaf?

Ben erg benieuwd.

sommige zaken (webshops) kopen meestal niet in bij importeurs, maar bij andere bedrijven die hun produkten soms iets boven hun inkoopsprijs weer verkoopt aan de webshops.

sommige zaken (webshops) kopen meestal niet in bij importeurs, maar bij andere bedrijven die hun produkten soms iets boven hun inkoopsprijs weer verkoopt aan de webshops.

Dus als ik een webshop heb en wil een hpi produkt verkopen, moet ik met een bestaande rc winkel ga onderhandelen of ze aan mij verkopen?

Is het dan niet raar?

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en dus ook om als webshop (of winkel) om aan je spullen te komen... soms niet altijd even netjes, maar het gebeurd wel...

De distributeur voor het merk CEN in Nederland betrekt zijn spullen van de importeur in Duitsland... Nu blijkt dat zeker 1 winkel in Nederland zijn spullen niet via deze weg betrekt, maar deze via de importeur van CEN in Frankrijk laat komen, welke wel rechtstreeks aan hem wil leveren.. scheelt 1 tussenpersoon en dus ook in de prijs.

Het gaat uiteindelijk allemaal op de prijs die er voor betaald moet worden...

Dat bepaalde omporteurs niet aan webshops willen leveren heeft te maken met de druk die de winkeliers op ze uitoefenen... raar maar waar...

Maar hoe kan het nou zijn dat er nederlandse webshop HPI produkten kunnen leveren?

bvandijk,

Helaas heeft een importeur hierin een monopolie-positie, die hiermee in Nederland de prijzen ongekend hoog opdrijft, tegenover omliggende landen. Winkels beseffen dit maar al tegoed en kopen naast de officiele kanalen ook nog elders in, maar wat kan jouw dat schelen, mits je van de economische dienst ben. Wees blij dat je het voor minder kan aanschaffen, en als je goed nadenkt dan wordt eigelijk alleen maar een dief bestolen!!!! :wink:

m.vr.gr. Per.

PS, Hopelijk gaat hier niet iemand gedetaileerd antwoord geven, zodat ik morgen meer moet gaan betalen via de officiele weg!!!!

drift-junkie zei:
bvandijk,

Helaas heeft een importeur hierin een monopolie-positie, die hiermee in Nederland de prijzen ongekend hoog opdrijft, tegenover omliggende landen. Winkels beseffen dit maar al tegoed en kopen naast de officiele kanalen ook nog elders in, maar wat kan jouw dat schelen, mits je van de economische dienst ben. Wees blij dat je het voor minder kan aanschaffen, en als je goed nadenkt dan wordt eigelijk alleen maar een dief bestolen!!!! :wink:

m.vr.gr. Per.

PS, Hopelijk gaat hier niet iemand gedetaileerd antwoord geven, zodat ik morgen meer moet gaan betalen via de officiele weg!!!!
drift-junkie

De economische dienst heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Deze dienst doet alleen controle of er bedrijven mensen in dienst hebben die niet mogen werken (iligalen en uitkeringontvangers en dergelijke.)

Ik wil eigenlijk een webshop beginnen en aanwijzingen van mensen die mogelijk verstand hebben mij kunnen helpen.

Denk je nou dat er een mogelijkheid is om paralelimport te doen zonder dat de importeur het weet. Hij zit ook niet uit zijn neus te eten?

Paralel-import is vrij, daar kan (en mag) geen importeur wat aan doen (zit in de Europese regelgeving) .....

Dirk zei:
Paralel-import is vrij, daar kan (en mag) geen importeur wat aan doen (zit in de Europese regelgeving) .....
Nou dan bent u niet up to date. Vanaf 1998 is het juist in het europese wetgeving gekomen dat paralelimport niet meer mag.

Dat heb ik zelf nog geinformeerd bij de kvk.

Je bedoelt zeker in de auto branche daar is wel opengesteld voor paralelimport.

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan heb gehaald, ben wel erg benieuwd naar.

bvandijk,

Misschien had je wat duidelijker de intentie van je vraagstelling kunnen formuleren, zodat dit misverstand niet nodig had geweest.

Sorry, dat ik niet precies weet onder welke "economische dienst" het valt, maar hoogst waarschijnlijk de ECD. Als mogelijk beginnend ondernemer heb je ze nog nooit op bezoek gehad, anders had je wel geweten dat men meer opspoord dan illigalen werknemers. Dit is maar 1 van de vele onderdelen, men onderzoekt allerlei soorten "fraude"/"delicten" inclusief im en exportfraude.

Ik wens je veel succes met het opbouwen van je toekomst in deze sector, overigens schieten dit soort webwinkels als paddestoelen uit de grond, al dan niet met een KvK registratienr. Ik hoop dat jouw ambities legitiem zijn, anders kan het wel eens zo wezen dat je mij straks precies kan vertellen, onder welke "economische dienst" die "gasten" vallen die bij jou een inval hebben gedaan!! :wink:

m.vr.gr. Per.

drift-junkie zei:
bvandijk,

Misschien had je wat duidelijker de intentie van je vraagstelling kunnen formuleren, zodat dit misverstand niet nodig had geweest.

Sorry, dat ik niet precies weet onder welke "economische dienst" het valt, maar hoogst waarschijnlijk de ECD. Als mogelijk beginnend ondernemer heb je ze nog nooit op bezoek gehad, anders had je wel geweten dat men meer opspoord dan illigalen werknemers. Dit is maar 1 van de vele onderdelen, men onderzoekt allerlei soorten "fraude"/"delicten" inclusief im en exportfraude.

Ik wens je veel succes met het opbouwen van je toekomst in deze sector, overigens schieten dit soort webwinkels als paddestoelen uit de grond, al dan niet met een KvK registratienr. Ik hoop dat jouw ambities legitiem zijn, anders kan het wel eens zo wezen dat je mij straks precies kan vertellen, onder welke "economische dienst" die "gasten" vallen die bij jou een inval hebben gedaan!! :wink:

m.vr.gr. Per.
Dank je wel.

ECD onderzoek im en exportfraude, dat klopt, maar heeft niks met parallelimport te maken. Stel voor ik importeer nu hpi producten uit amerika, alleen de fabrikant kan een verbod leggen via juridische wegen en ecd niet. Dus importeur van Nederland geeft het door dat op zijn marktgebied iemand bezig is dat door de merkenrecht beschermd wordt.

Het is heel simpel, zoek een partner in de US of ergens in Azië die het niet zo nauw neemt met de regeltjes (grote partijen en een credicard doet wonderen) en je kunt je spullen vrij makkelijk en goedkoop kopen.

Roelof zei:
Het is heel simpel, zoek een partner in de US of ergens in Azië die het niet zo nauw neemt met de regeltjes (grote partijen en een credicard doet wonderen) en je kunt je spullen vrij makkelijk en goedkoop kopen.
Overtreed je dan geen regel of wetgeving?

bvandijk zei:
Roelof zei:
Overtreed je dan geen regel of wetgeving?

Als je een soort van partnerschap aan gaat niet natuurlijk.....
Maar wat heet overtreden ? Ik ken er een paar die het zo doen, is heel makkelijk te herkennen aan de geleverde 40mhz frequenties in zendapparatuur..........
(Als die niet volgens de nederlandse wet legaal zijn zijn ze ook niet via de officiele weg in nederland gekomen)

Back