Impuls revisited

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.443
    Locatie:
    Dordrecht
    Heren niet vergeten er een sleephaak in te zetten voor de Radio Pancho :yes:
    Want ook die ligt eerdaags op de bouwplank.
     
    Bruno van Hoek, HBZWEEF en ArthurP vinden dit leuk.
  2. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ton, das mooi de Filou is vanavond ruwbouw klaar, kunnen we lekker doorstomen
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.443
    Locatie:
    Dordrecht
    Dan ben je mooi op schema :thumbsup:
     
  4. Histone

    Histone

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Tilburg
    Om met name de documentatie completer te maken hierbij nog wat aanvullingen, gebaseerd op de vroegere publicaties !
    Opmerkelijk is dat bij de eerder bekend geworden tekening(en) de specifieke motoraanduiding ontbreekt.
    Destijds speelde de Nederlandse fabrikant "Typhoon" hierin ook een rol.

    Kreulen catalogus 1956-57 reduced.jpg Kreulen catalogus 1956-57 (2).jpg
    Kreulen catalogus 1956-57 (3).jpg
    De ontbrekende motoraanduiding zoals wél aanwezig in de "Maak het Zelf" boekafbeeldingen:

    Impuls tek 3.jpg Typhoon (1).jpg Typhoon (2).jpg Typhoon (3).jpg
     
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.374
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Een R-250 voor 48 gulden.:eek:
    Doet u er mij maar meteen twee dan, zou ik zeggen....:D
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Rotterdam
    De Impuls en de Radio Pancho zijn inmiddels revisited, nu nog op jacht naar tekeningen van de Tele-Blitz, de Punkchen, de Mupukulus en de Typhoon-Air !
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.374
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    U vraagt, wij draaien...
    Typhoon Air 1950 -1.jpg

    Typhoon Air 1950 -2.jpg
    Typhoon Air 1950 -3.jpg
     
    ArthurP en HBZWEEF vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.374
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De stand op dit moment:

    Het gaat vrijwel gelijk op,
    1 x RBC shortkit + naar Rotterdam (soort van thuiskomen)
    2 x RBC full kit richting land van Maas en Waal & TFA hangaar/ maintenance cente
    1 x RCE shortkit Stadskanaal
    3 x RCE full kit voor aflevering TFA hangaar/ maintenance center, waarvan 1 x versie zonder bowdenkabels.

    Wie volgt? Het doel: Met 10+ Impulsen de Kreulen memorial vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2019 om 13:50
  9. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    92
    Locatie:
    stadskanaal
    Ben vroeger ooit eens in Amsterdam wezen zoeken naar het bedrijf van Jan Veenhoven, de maker van de TYPHOON motoren. Ik denk dat het eind vijftiger jaren was. Op het adres aangekomen bleek, dat volgens een buurtbewoner, het bedrijf al een paar jaar gesloten was. De werkplaats was ooit gevestigd in de kelder van een groot grachtenpand. Daar werden op ambachtelijke wijze prima motoren gemaakt die in binnen- en buitenland zeer gewaardeerd werden.
    Lambert te STK

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    238
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Een oom van mijn echtgenote heeft ooit enkele maanden voor Jan Veenhoven gewerkt. Hij vertelde dat er op een dakterras proefgedraaid werd en dat niemand erover klaagde. Als herinnering aan die tijd bewaarde het familielid een "presse-papier" dat uit een onafgewerkt "Typhoon"-gietstuk bestond.
    Veenhoven motoren worden wereldwijd nog steeds zeer gewaardeerd, getuige de prijzen die ervoor betaald worden.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    424
    Locatie:
    Harderwijk
    Typhoon escapement zit nu in mijn Graupner Kadett. Nu nog een Typhoon diesel zien te scoren en alles in de Impuls. Zou een leuk stukje Nederlandse modelvlieg historie zijn.:yes:

    IMG_20190715_150737.jpg IMG_20190715_150630.jpg
     
    ArthurP, lamberto en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Rotterdam
    Goede modelbouwwinkels worden schaars, voor los materiaal als een plankje fatsoenlijk balsa moet je tegenwoordig meestal helemaal achter in een hoek alle dozen kant en klaar piepschuim zoeken, als het al te vinden is. Laat staan dat je mooie blokken balsa kan vinden als Evert heeft beschreven voor de Impuls motorkap. Voor het Impuls plus en complete pakket is het massief balsa daarom vervangen door een stapel bouwpakketje van 6 mm
    plankjes. Als je de delen schuurt tot er gen knikjes meer zijn zit het goede model er bijna van zelf in.

    Er is een voorste deel tot het brandschot waar de motor onder zit en een achter deel waar de tank of lipo onder zit. Het brandschot loopt in tegenstelling tot de versie van Evert helemaal door van boven tot onder, dit om te voorkomen dat de door de uitlaat uitgespuugde olie door het hele model heen gaat lopen. Het achterste deel loopt tot voorbij spant 1. Spant moet er nog uit gezaagd worden, dat leek me makkelijker dan nog een klein los stukje er achter prutsen. Eventueel kan het bovenste stuk van spant 1 er ook afgezaagd worden. Bijgaand de stapelplannen.

    De voorste is een beetje scheef naar 2 kanten door de motordomp en de zijwaartsstelling, Deel MK 01 moet haaks op de plank staan en dan schuift de rest er van achter tegenaan volgens het stapelplan. De achterkant moet dat vlak geschuurd worden voor het brandschot. Het achterste deel is van voor haaks en van achter hol war de voorruit overheen aansluit.

    Of het allemaal werkt zoals gedacht moet nog blijken, daarom maken we nu ook eerst 2 prototype's. Tot zover bouwtaanwijzing #2


    Stapelplan.jpg

    Stapelplan 2.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H. de Vries, Bruno van Hoek en RTrider vinden dit leuk.
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.443
    Locatie:
    Dordrecht
  14. wie1963

    wie1963 The First Aviators

    Lid geworden:
    3 jun 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bruno,

    Voor mij graag een full kit van de impuls met tekening.

    Groet Jan,
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat die Tele-Blitz wel klopt, zoveel kunnen er niet zijn met die naam. Ik heb ook een Pünktchen uit die tijd gevonden die wel in het straatje past, ook van de Oosterburen. Net iets te klein en niet RC, maar het zou een voorloper/zusje kunnen zijn. Doet me veel denken aan een Graupner Terry, er werd nog wel eens wat van elkaar "geleend" in die tijd volgens mij. Nu de Mupukulus nog.

    Punktchen.jpg
     
    jef en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.443
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuk zit een beetje V in het stabilo nu nog een fatsoenlijke pdf ervan, want tegenwoordig kan alles RC worden gemaakt.
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.374
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De kunst is dan wel om een en ander met de minimaalste hoeveelheid RC toch lekker aan het vliegen te krijgen.
    Maar die collectieve kennis begint al weer aardig op peil te raken....:D
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  18. beemstra

    beemstra The First Aviators

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    985
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Heb de doos goed bekeken.....
    Ga de lijm klaarzetten,tekening opspannen....en bouwen....
    Ziet er heel erg gaaf uit!!!!
    Kan nie wachte:)
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.316
    Locatie:
    Vlaardingen
    He, ben je nog niet klaar dan:rofl:
     
    beemstra vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.374
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Hoezo?:rolleyes:
    Is de jouwe soms al af?:rofl:
     

Deel Deze Pagina