Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Jein...inderdaad is dat het gebruikelijke doel en dus gevolg van tip verdraaiing maar..hier heeft het een ander doel..nl het gelijk of nagenoeg gelijk houden van de vleugelinstelhoek bij de wortel ( looks van de cockpit) en toch minder instelhoek toepassen dus hogere snelheid dus ook vliegbaar bij wat meer wind. (terug kunnen komen van benedenwinds).

    Een model zonder de tipv heeft dan het zwp op tig % en met tipv bv een paar % meer achterlijk.

    Hebben we met de stuurgroep over nagedacht..:eek::p ( zonder TUD maar met VVE/GV ... dat wel natuurlijk)
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2019
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  2. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    VVE/GV
    Vereniging Van Eigenaren
    Gezond Verstand


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  3. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    @beemstra
    Ben benieuwd hoe je het dieseltje hebt bevestigd nadat je de motorbokken er rücksichtslos hebt afgezaagd.
    Heb je daar een foto van gemaakt?
    En wil je die delen?
    Ben heel benieuwd


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Bijna goed...VVE= Vrije Vlucht Ervaring..en ja GV kom je ook ver mee..:D
     
    RTrider vindt dit leuk.
  5. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Als je de tip negatief verdraait en je wilt de langsas van het vliegtuig in dezelfde stand houden, zul je harder moeten vliegen.
    Lambert te STK. EGNBG

    Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    En dat...is nu precies de bedoeling!!
     
  7. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    EGNBG
    EiGeNBeweringG



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  8. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar wordt het inderdaad meestal voor toegepast, de Impuls heeft echter zo veel V stelling dat het voor de stabiliteit niet nodig is.

    Een groot deel van de weerstand van een vleugel wordt veroorzaakt door de wervelingen aan de tip, om dat te verminderen wil je aan de tip minder lift dan aan de wortel, idealiter neemt de lift parabolisch af naar de tip. Die afname kan je met het oppervlak doen en dan krijg je een Spitfire vleugel, maar dat krijg je wel een vreemd uitziende Impuls :rolleyes:. Als je washout toepast heeft de tip een kleinere invalshoek en daardoor ook minder lift, de tipwervel wordt hierdoor kleiner en dan bereik je hetzelfde effect maar dan met een rechthoekige vleugel. Minder weerstand betekend dat je wat sneller kan vliegen, handig als je tegen de wind in terug moet en als bonus krijg je ook een efficiëntere zweefvlucht.

    Daarbij komt dat de nieuwe Impuls zonder lading aan buizenlampen en bijbehorende accu's waarschijnlijk een stuk lichter wordt dan het origineel, hierdoor zou hij nog langzamer moeten vliegen en/of met het geringste vermogen heel hard gaan klimmen. Dat is nu een beetje gecompenseerd, hiervoor is ook de invalshoek iets kleiner gemaakt.


    http://www.pilotfriend.com/training/flight_training/aero/drag_red.htm
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Fout! ........ Er Gaat Niets Boven Groningen.
    Woon er al 50 jaar terwijl het eigenlijk niet de bedoeling was. Maar de school waar ik les gaf was heel erg fijn. Alle voorzieningen zijn hier aanwezig.
    ULV club met een prachtig veld, 2 model velden en op sportgebied alles.
    L te STK

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    [​IMG]

    En hier met tippen omhoog en omlaag gekruld
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    @lamberto
    Ik luister de gehele ochtend al naar Ede Staal
    Jou ook welbekend



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  12. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    ???????????
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  13. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Waterski voor mensen zonder hoogtevrees.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bovendien ligt het Bluegrass epicentrum van NO nederland in Nieuw Buinen, hemelsbreed vlak bij het veld van STK.
     
    RTrider vindt dit leuk.
  15. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  16. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    In Groningen hebben ze het liever over een hotspot, epicentrum hebben niet zo goede ervaringen mee.
     
  17. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    heerlijk...

    Maar zonder al deze heerlijke geheid..

    We staan op het punt om de bestellingen voor de serie productie naar de beide producenten te doen...had je al een kitje bij Bruno besteld?? zo niet...doen!!!
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Bluegrass (in Nieuw Buinen):
    https://player.vimeo.com/video/299416629

    Disclaimer: Iedere gelijkenis van eventuele banjospelers met op dit forum bekende modelvliegers berust geheel op toeval....

    Ik sluit mij hier geheel bij aan.
    Ik verwacht zeker nog tussen de 5 en 10 gegadigden.
    Het eerste goede voornemen van 2020? Impulsje bouwen uit een short/half/full kit.!
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2019
  20. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.537
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Ik heb gewoon een nylon motorsteun genomen.
    Met boutjes en inslagmoeren vastgezet op het brandschot.
    Wel even op de motordomp letten...
    Is smaller,dus ruimte voor een net neusje...
    Helaas geen foto...
     

Deel Deze Pagina