Impuls revisited

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    De grote invalshoek heeft er o.a. mee te maken dat het model gemaakt is om heel langzaam te vliegen en ook een liftend stabilo heeft wat de staart een beetje optilt tijdens de vlucht. In de praktijk zal hij daarom wat voorover vliegen t.o.v. de tekening, wat op de vliegfoto's ook zo lijkt. Met een electromotor het je al snel meer stuwkracht dan met een pruttelende diesel, dus dat hij dan als een speer klimt is logisch. Ook hebben we de motor nu 3 graden downthrust gegeven, dat gaat ook helpen tegen al te enthousiast klimmen.

    Hoeveel is de invalshoek nu op jouw model?, dan ga ik daar nog een keer mee rekenen. De invalshoek is bij dit model heel bepalend voor het uiterlijk, als ik die verander ziet het er al snel uit als een doorsnee trainer. Mijn voorkeur zou dan eerder zijn het stabilo een wat grotere invalshoek te geven of het hele stabilo pendelend te maken.
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Zwolle
    Ok duidelijk.
    Svp niet het hele stabilo pendelend...een wat grotere instelhoek is leuker/beter (indien nodig)..pendelend geeft een lelijk gat boven het stabilo in de rompzijplaten.cq dan moet je bij gesloten zijplaten twee stabilo helften maken... iemand die een hoogteroertje wil zou dat dan beter als traditioneel roertje uit het stab kunnen snijden...inderdaad...wat jij ook wilt ( en velen) zo dicht mogelijk bij het origineel blijven...ik ga het single channel doen ( met een 1,8 diesel)
     
  3. hansje

    hansje The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheden [bij Arnhem]
    Ik heb er een spie opgelijmd. De achterkant vleugel is nu 9mm hoger geworden om op Bruno te reageren, hij vliegt nu iets rustiger dan voorheen met de normale instelling
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    9 mm achter omhoog is best veel, dat scheelt bijna 3 graden invalshoek. Nu klopt dat wel met veel andere modellen in de VRA hoek dus wat ik wil voorstellen is om de vleugel een graadje voorover te smokkelen en het stabilo 2 graden achterover. Dan komen we dichter in de buurt van de Vic Smeed modellen en b.v. een Graupner Topsy.

    Invalshoek.jpg
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Zwolle
    Mag ik als VV bekend vlieger het volgende adviseren..de vleugel 1,5 graad minder instelhoek en het stabilo zo laten. De kist zal dan ook met wat meer wind te vliegen zijn...( de kist zal wat sneller worden wat prettig is bij terugkomen van downwind). Met name de single channel uitvoering ( waar je dus niet fff een tikkie down kunt geven) heeft dan een wat groter window.
     
    lamberto vindt dit leuk.
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.056
    Mijn Courtesan, in 1953 ontworpen door Vic Smeed vliegt prima met de instelhoeken zoals aangegeven op de tekening https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=294 Heb alleen een klein beetje gezondigd door een ringetje onder de motor te leggen. Dat zorgt voor iets motordomping.
     
  7. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    stadskanaal
    Er wordt gezegd dat de IMPULS een langzaam vliegend model is. Heeft iemand een idee met hoeveel km/h of m/'s het vliegtuig vliegt??Het is dan pas mogelijk om te bepalen wat de hoek is waaronder de vleugel aan de romp moet worden gezet ( ga ervan uit dat de ontwerper het veel gebruikte Clark Y profiel heeft toegepast), Je moet dan wel weten wat de stand van de romp moet zijn bij de gewenste snelheid. De programma's van Frank Ranis zijn hier erg geschikt voor. Je kunt met gezond verstand en ervaring ook alles oplossen, maar dan moet er zo af en toe wel eenvuilniszak aan te pas komen. Heb de laatste paar maanden redelijk veel ervaring opgedaan met met deze actie.
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Zwolle
    De stand van de romp ( de standhoek) is te variëren dmv het instelhoek verschil. In kruisvlucht is echter de optisch mooiste stand met de hartlijn van de romp horizontaal.

    Ja...de Impuls vliegt bij een standhoek 0 graden erg langzaam..lekker wanneer je alles nog moet leren en je apparatuur het zomaar zou kunnen begeven ( dus ten tijde van dat Evert er mee vloog). dus prettig wanneer je model zomaar plotsklaps in de VV mode gaat en natuurlijk van de wind af land met een radslag...dan wil je het graag heel houden...toch?

    Nu kunnen we meer en hebben we toch wel iets betrouwbaarder spullen

    Dus nogmaals..willen we een wat ruimere window dan is het sterk aan te bevelen de vleugelinstelhoek iets terg te nemen. Voor diegenen die het dan zo willen laten vliegt het dus een tikkie sneller dan origineel en kun je iets meer wind hebben ( terugkomen van downwind)

    Voor diegenen die nog sneller willen en de vleugel nog wat minder instelhoek geven is de sprong die de achterlijst gaat maken tov de daarachter liggende romphoogte dan niet ze groot...maw de achterlijst steekt dan wat boven de romp uit maar niet optisch storend.

    Natuurlijk..rekenen is leuk...mijn duizenden vlieguren ook..en het vuilniszakken tijdperk heb ik al 50 jaar achter me liggen.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    8.056
    De al eerder genoemde Courtesan vliegt met een snelheid van 30 - 35 km/h. Mijn Veron Sky Skooter vliegt iets sneller. Zo rond de 40 km/h. Snelheden zijn gemeten met een GPS. Die meet grondsnelheid. Geen luchtsnelheid. Het verschil in snelheid tussen wind mee en wind tegen vliegen is goed te zien. De genoemde snelheden zijn gemiddelden en moeten overeenkomen met de luchtsnelheid.
     
  10. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    De snelheid in het programma van Ranis zit in standaard configuratie van de Impuls op ca 7.5 m/s (25 km/u). De Courtesan heeft 3 graden minder instelhoek dan de Impuls.
     
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Zwolle
    Ook vanuit al deze getallen...mag ik adviseren de Ish iets terug te nemen zodat er zonder opvulling onder de achterlijst toch met wat wind gevlogen kan worden. Anders moet ik dat zelf ophogen (wat dus lelijk staat) cq het rompbovendek achter de vleugel aanpassen tijdens de bouw.

    Een aanpassing van de reeds eerder door mij genoemde 1,5 graad...dus halverwege origineel en de Courtesan zou ik zeer prettig vinden.
     
    lamberto vindt dit leuk.
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    Is het een idee als we ook ca 2 graden washout toevoegen? Dan wordt het model stabieler en de weerstand lager zonder het uiterlijk te veranderen.
     
    lamberto vindt dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Zwolle
    Ja...dus OOK

    Voor de stabiliteit of de tip overtrek gevoeligheid hoeft het niet maar voor de weerstand (=vliegsnelheid) is het zeker een aanrader!!
     
  14. hansje

    hansje The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2008
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Rheden [bij Arnhem]
    hoeveel mm zou er dan onder de achterlijst moeten komen .i.p.v. de 9 die ik nu heb
     
  15. H. de Vries

    H. de Vries The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2016
    Berichten:
    48
    Locatie:
    Heerde
    Goede aanpassingen. Ik werk zelf ook meestal met een aparte dural motorplaat, zodat ik motoren kan verwisselen. Heb nog een goede Webra Mach1 en een Taifun Tornado liggen. Die zouden het op een Impuls wel goed kunnen doen. Is er al iets bekend of er een kit komt van de Impuls? Indien ja, dan ben ik ook wel geïnteresseerd. Moet ik er deze winter nog wel bij kunnen bouwen voor de Mayfly. Indien niet dan kan het altijd natuurlijk van tekening.
     
  16. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    Die 9 mm. komt overeen met 3 graden mindr vleugelinval, met 2 graden washout verandert de gemiddelde vleugelinval 1 graad ofwel 1/3 ca 3 mm. kan er dan vanaf.

    Ja er komt en short kit en een short kit plus. Het model wordt nu gefintuned zodat net alle kitbouwers staks wiggetjes e.d. moeten toevoegen.

    1.5 graad minder invalshoek kan ik bereiken oor de vleugel niet op het toestel te leggen, maar het profiel in de bovenste draagbalk te laten zakken. Met CNC is het eenvoudig de contravorm hier in uit te frezen. Aan de binnenkant maak ik dan een 2e draagbak die achter de deur zakt (rode lijn) en dan meteen een sponning vor de deur vormt. De zo gevormde zadel houdt dan tevens de vleugel steviger in positie en sluit ook de vleugel romp overgang aerodynamisch beter af.

    Invalshoek.jpg
     
    Bruno van Hoek, A B, lamberto en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    73
    Locatie:
    stadskanaal
    Henk we zijn het met elkaar eens. Ik had ook gedacht dat ik de vuilniszak periode achter de rug had, maar helaas het laatste halfjaar was ik tweemaal de klos. Reden."WIST IK HET MAAR". Sommige mede clubleden weten het wel. "Je bent te oud, vliegt met oude spullen enz". Zo langzamerhand voel ik me steeds meer aangetrokken tot mooie, langzame retro modellen. Een Tomboy en een Coronet STAAN altijd vliegklaar in mijn werkplaatsje en worden regelmatig gevlogen.
    Lambert te STK
    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek en Énke Blériot vinden dit leuk.
  18. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    Met de input van de TFA veteranen alhier, plus het vliegende voorbeeld van Hansje en het programma van Ranis zal de "wist ik het maar" fase hopelijk wel overgeslagen kunnen worden, maar goed dat dachten ze bij een mega bedrijf als Boeing ook.

    Intussen is een plankje ingevoegd wat zowel kan dienen voor een lipo accu in de electro versie als voor een gas servo (geel). Het was wel even puzzelen om alle opties en nieuwerwetsigheden in de originele constructie in te passen, maar nu het eenmaal zit ziet het er eigenlijk wel logisch uit.Voor VRA kan het helemaal weggelaten worden, maar je zou het daar ook kunnen gebruiken om ballast toe te voegen (stevige ontvanger accu) en zo met nog meer wind te kunnen vliegen. Qua zwaartepunt zou de plaats plus electromotor ongeveer overeen moeten komen met een zwaardere diesel en een halfvolle tank brandstof verder voorin. Het plankje maakt de romp een heel stuk stijver en houdt het spant waar het landingsstel aan zit precies op de goede plek vast.

    Lipo.jpg
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Rotterdam
    En naast de lipo is er uiteraard ook gedacht aan een tank. Die van Evert vonden we een beetje aan de kleine kant, dus hij is 1.5 keer vergroot naar ca 50cc. Daarnaast hadden we besloten dat het model op zijn kop gestart moest kunnen worden om tegenstribbelende diesels wat makkelijker te kunnen afstellen. Het is uiteindelijk een soort LB uniflow stunt tank op zijn kant geworden, hmm, waar zou dat idee nou vandaan zijn gekomen? :). De tank is 1 compartiment naar achter verhuisd om het zwaartepunt niet al te veel te laten verschuiven tussen een volle en een lege tank. Hierdoor krijgt hij een trapezium vormig model, wat in CAD gelukkig niet zo moeilijk is om uit te slaan.

    Tank 3A.jpg


    De tank bestaat uit 2 delen met zoveel mogelijk gevouwen hoeken om het aantal soldeernaden te beperken. De samenstelling in deze tekening is met een hoeklas, maar je kan er ook voor kiezen om de overstekend delen nog een keer om te vouwen en er een flens verbinding van te maken. De uitslagen zet ik op een apart A4 tje.

    Tank 3D.jpg
     
  20. Erik-M

    Erik-M

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Winterswijk
    Hallo Aviators,
    Geweldig die aandacht voor de Impuls. Ik heb hier een (kopie van) de originele tekening. En ik vind eigenlijk dat ie zo origineel mogelijk gebouwd en gevlogen zou moeten worden, om eer te doen aan het model en tijdgeest waarin je 'm zou moeten zien.
    Het origineel was loeizwaar, alleen al door de besturingscomponenten. En uitgerust met een 1.5 tot 2.5cc diesel met een 10x6 nylon prop (volgens tekening!) er op, dus relatief laag toerental was ie ook niet erg snel. Ik ben dan ook voornemens om 'm zo origineel mogelijk te bouwen. Dus met alleen richtingroer. Misschien voor de veiligheid nog een rc afslag op de motor en natuurlijk wel een 2.4 gHz setje. De rest is dan, "net als vroeger" een kwestie van goed afstellen en trimmen! Omdat de verwachting is dat de kist vliegklaar veel lichter is dan het origineel, zullen de prestaties wellicht ook beter zijn. Maar dit hangt natuurlijk helemaal af van hoe goed ik kan trimmen ;-)
    Begrijp me niet verkeerd! Ik heb niets tegen alle aanpassingen en (vermeende) verbeteringen! Maar ik ben nu eenmaal van mening dat je dit soort kisten wel moet bouwen en vliegen in de geest zoals ze ooit bedoeld waren. Misschien dan wel met enige concessies in de richting van veiligheid ! Er vliegt bij ons op de club al een E-Impuls. Vliegt prima, maar ik mis het dieseltje.......
    Ik hoop alle bouwers volgend jaar te treffen voor een leuk treffen van alle creaties!
    Groet, Erik M
     
    jef, Ton van Munsteren en H. de Vries vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina