In een week twee esc's kapot ??

• Topicstarter Topicstarter helmet
  • Startdatum Startdatum
H

helmet

Guest
Hoi,
Eindelijk mooi weer dus ik wil weer vliegen!
Alleen willen mijn twee vliegtuigen niet meer :(

Mijn depron Yak54 en F18 vertoonden deze week allebei het volgende:

Setup: Yak54 depron
Tsunami 10 + brushless Typhoon 6/3D + 9x3.8 prop

Hij vloog 5 minuten goed om vervolgens met een stotterende motor neer te gaan.
Alle overige servo's werken nog goed. De zender en ontvanger durf ik dus wel uit te sluiten.
Alleen de motor wil niet meer draaien. Hij stottert alleen maar.

De Tsunami 10 heb ik zojuist opnieuw ingesteld op programma 2.
Het piepen en programmeren werkt gewoon nog prima.

De accu's zijn ook goed (genoeg).

Een zwiep geven aan de prop en dan gassen werkt ook niet.

Hetzelfde gebeurde me met mijn F18. Na 30 seconden vliegen ging deze ook neer met precies hetzelfde probleem.

Alles werkt gewoon alleen stottert de motor en komt niet rond.

Zit er een manko in de ESC wellicht?
Kan ik deze aan de pc hangen en dan met nieuwe firmware updaten?
Zou dat het oplossen?

Vorig jaar werkte alles nog gewoon prima :?

Bedankt voor je snelle antwoord.
Het zijn lipo's (Yak=7.4v 1100mah / F18=11.1v 1500mah)
De F18 heeft ook een iets andere samenstelling maar het probleem is identiek.

Kunnen de lipo's echt in een winter zo in eens allemaal stuk zijn dan?

zo te horen is 1 pool van de motor los
maar dan is het wel raar dat de regelaar gewoon piept

Met piepen bedoel ik echt de toontjes en muziekjes die hij geeft als je hem opstart of programmeerd,
dus niet een condensator of zo iets hoog piepends..

Beide motortjes zouden dan op magische wijze een pooltje los hebben.
Ik ga zaterdag eens de lipo van een maat van er aan hangen.
Eens zien of ie nog steeds raar doet.

Ik begin mijn lipo's te verdenken. Ik weet niet meer hoe ik ze heb weggelegd voor de winter
dus het kan maar zo zijn dat ik ze gesloopt heb door ze vol weg te leggen. :oops:

Een 6/3d met 9x4 zit met 2s aardig aan maximum wat een tsunami aankan (eigenlijk maar 8A).
Met 3s mogelijk overbelast.

Probeer eens of je het probleem nog ziet met een kleinere prop. Zoja: andere regelaar. 15A of meer keizen dan.

Nou ik heb het antwoord hoor...

Geloof het of niet maar dit is het schokkende verhaal:

Alle accu's zijn gewoon nog goed. Ik kon het bijna al niet geloven dat alles in een paar maanden van goed naar volledig stuk zou zijn gaan.
Misschien iets minder dan vorig jaar door foutief wegleggen maar ze doen het nog gewoon.

De ontvanger is uitgesloten want ik heb een andere geprobeerd met hetzelfde gestotter.

De zender ook uitgesloten door op de ontvanger de stekkertjes wat te wisselen om te zien of misschien een signaal (servo 2) slecht was.

Dan toch maar de motor van het het vliegtuig onder loep genomen.
De motor+esc+prop heb ik in overleg (tot in de treuren toe van mijn kant uit) met rctechnics bepaald.
Dat zit wel goed.. De combinatie dan he.. rctechnics heeft mij heel veel info gegeven want ik snapte er de ballen van.
Nu wel wel ^O^ hulde..

De esc reageert normaal met piepen ;) en programmeren.

Maar......

Een van de drie draadjes die de typhoon in gaat is gebroken, precies daar waar hij de motor in gaat.
Bijna niet op te merken door de plastic mantel en zeker niet als alles in het vliegtuig gemonteerd zit.

Een beetje frunniken gaf in eens resultaat van een goed draaidende prop (hoera!!)
Met dank aan Snitz mijn maatje die de extra handen gaf om dit frunniken voor elkaar te krijgen en te testen.

Dit was bij de Yak EN de F18 het geval. Beide draadjes hebben in beide toestellen echt op knappen gestaan en vorig jaar net overleefd.
Maar deze week hebben ze allebei de geest gegeven en zijn ze gebroken.

Dus... De het probleem is dus puur zo'n 1 op 1 miljoen dat het bij allebei gebeurde...

Zaterdag ga ik maar even de motortjes met een grote loep erbij open dremelen en de draadjes opnieuw solderen.

Stomme aansluiting als ik het nu zo bekijk... 8O
De kern is echt superhard wat ook echt zo'n breek-draadje is na 5 keer buigen.
En dan gaat het de motor in door drie apparte gaatjes die hartstikke scherp zijn.
Nou ja... Ik fix het wel weer. Daar is hobby voor he.

Hoera... Dan kan ik weer vliegen... !!!!!!
Scheelt me flink wat duiten die ik anders in Dortmund wilde gaan uitgeven :)
Nu kan ik mooi andere dingen kopen.

PS: Mijn theorie over vliegtuigbommen is nu aan niet meer van toepassing. Ik zei altijd: Als je veilig wilt vliegen neem dan zelf een bom mee in het vliegtuig.. De kans dat er twee bommen aan boord zijn is zooooooooo klein ;)

Tabee..
Remco

helmet zei:
... Stomme aansluiting als ik het nu zo bekijk... 8O
De kern is echt superhard wat ook echt zo'n breek-draadje is na 5 keer buigen ...
Bij de meeste borstelloze motoren zijn de motoraansluitdraden de naar buiten uitgevoerde wikkeldraden.

Back