In `hoeveel tijd` een volle lipo gebruiken? Waneer lipo storage gebruiken? (aantal dagen ?)

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Psygho (Emil), 21 sep 2008.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oke, ik ben aan de lipo...

    Ik heb 3setjes 7,4volt (2s1p) Zippy 1600mah 20-30c lipo´s
    Ik weet dat je een tot een bepaalt punt moet opladen om hem voor langere tijd weg te leggen. (lipo storage)

    Echter over hoeveel tijd praten we dan?, in dagen bijvoorbeeld?
    Mag/kan ik gewoon een setje volle lipos meer dan 2 week laten liggen op de plank, of is het beter ze pas te laden als ik zeker weet dat ik ze in bv een week ga gebruiken.

    Ik had graag wat concrete tijdsbestekken geweten over waneer je wat doet, en wat verstandig is.

    Alvast bedankt!
     
  2. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik laad altijd lipo´s weer op na gebruik en dan blijven ze liggen tot ik ze weer gebruik .

    En dat kan ook rustig meerdere maanden zijn . :D

    Mvg Johan
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    2/3 (60 - 70%) wordt over het algemeen aanbevolen.

    Echter 2 weken zal je weinig van merken. een half jaar is een ander verhaal. Ik hou zelf als regel aan langer dan 1 maand niet volledig ontladen of geladen weg leggen.
     
  4. sandermt2

    sandermt2 Guest

    Ik las toevallig vandaag een verhaal van een man die zijn lipo's volledig opgeladen had weggelegd gedurende 3 maanden. Toen hij terugkwam van zijn reis, waren alle 3 zijn lipo's opgebold. Dus langer dan 1 maand zou ik ze ook niet laten liggen, inderdaad.
     
  5. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    langer dan 1 maand niet vol of leeg wegleggen. en elke 6 maanden even opnieuw opladen en wat gebruiken zodat ze weer 2/3 vol zijn.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik leg ze meestal leeg weg en ga pas laden voordat ik ga vliegen.

    Lipo`s zijn beperkt houdbaar, houd daar rekening mee.
    1 jaar op de plank, vol of halfvol doet zo`n accu geen goed.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    @rhelie het gevaar van leeg wegleggen is dat de spanning onder de 2,5V daalt. Als je lipo bijna leeg is zakt de spanning omlaag. Als het onder de 2,5V komt beschadigd het de lipo. Vandaar ook het advies van 2/3 (67%). Hiermee zit je onder de 4,25V en boven de 2,5V. De gebruikspanning van de accu.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Nu LiPo's wat langer in gebruik zijn worden de eigenschappen er steeds meer duidelijk. Natuurlijk hebben de fabrikanten de nodige tests gedaan maar de resultaten zullen altijd (enigszins) anders zijn dan in de parktijk.
    LiPo's kunnen echt heel erg slecht tegen te ver ontladen. Dat hadden de fabrikanten al ontdekt en dat blijkt wel degelijk juist te zijn. LiPo's leeg of bijna leeg wegleggen is dus niet echt aan te bevelen vooral niet als je niet weet hoe lang het gaat duren voor je ze weer oplaadt.
    Maar zijn er mensen die een LiPo die helemaal 0V was toch weer tot leven hebben kunnen wekken. Ok, de capaciteit was duidelijk minder en ook de maximale stroom was niet meer als "vroeger", maar hij werkte wel weer. Helaas is het mij niet gelukt toen ik een LiPo die aangesloten was gebleven op een spanningsregelaar weer tot leven wilde wekken. Hij was en bleef "dood" en is de vuilnisbak in gegaan.
    LiPo's worden meestal met 1C geladen en wanneer je de accu na een middagje gebruik weglegt kan je ze het beste eerst een half uur tot 40 minuten aan de lader hangen. Dan zijn ze iets meer dan half vol en kan je ze zonder gevaar een hele poos laten liggen.
    Natuurlijk moet je niet vergeten ze helemaal te laden voor je ze weer gaat gebruiken.

    LiPo's die vol weggelegd worden hebben de neiging tot opbollen en in het ergste geval tot open scheuren van de "verpakking". Die cellen werken meestal nog wel (een beetje) maar ze zijn erg instabiel en kunnen zomaar nog verder opzwellen en ploffen. Het is het vestandigste om ook die cellen te vernietigen en in de vuilnisbak te gooien. Er zijn mensen die er toch mee door gaan maar pas heel goed op bij wat je doet. Ze kunnen ploffen!

    Alle acu's verouderen, ook als ze niet gebruikt worden gaan ze toch achteruit. Het lijkt erop dat bij LiPo's deze eigenschap wat sterker is. Voor zover de ervaringen nu zijn lijkt het erop dat een LiPo cel een gemiddelde levensduur heeft van maximaal 5 jaar. Korter kan zeker gebeuren, wanneer je ze intensief gebruikt zullen ze sneller verslijten. Helaas lijkt het er dus op dat de meeste cellen ook bij weinig gebruik het niet langer dan ongeveer 5 jaar volhouden.
    Dit kan (en zal hopelijk ook) natuurlijk langer worden maar wanneer de fabrikanten dat voor elkaar hebben zou ik niet weten. Wie weet is die 5 jaar wel "opzettelijk" ingebouwd? ;) Of is dat te veel zwartkijken?
     
  9. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik vermoed dat dat probleem al afstamd uit de lion cellen. Veel laptops van tegenwoordig worden de accus ook niet ouder meer dan 2 jaar. Puur om die reden koop ik door mijn intensieve gebruik van de laptop elke 2 jaar al een nieuwe laptop. Ook door de steeds zwaarder wordende eisen welke ik stel aan de laptop.

    voor lage belastingen waar gewicht en ruimte niet belangrijk is zal ik zelf altijd nimh blijven gebruiken puur door de levensduur. (denk aan zenders en ontvangers).
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Oke. dus ik begrijp dat een week vol wegleggen geen probleem maakt?
    Nou ja, ik leg ze wel op storage mode weg, better safe then sorrow....

    Bedankt voor de input!
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Geloof het wel . :D

    Mvg Johan
     
  12. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ik leg mijn lipo's nu al bijna een jaar vol weg, vlieg fanatiek, maar heb al eens een ingelaste ongewilde pauze van een maand gehad. Bijna alle lipo's zijn noname, liggen altijd tussentijds 100% vol te wachten op de volgende vliegdag en doen het allen nog perfect!
    Mijn op m'n praktijk gebaseerde conclusie: het maakt allemaal niet zo veel uit, dat halfvol opslaan of niet. Wel vlieg ik mijn lipo's nooit helmaal leeg (max. 80%) en probeer ik de maximale stroom die ze moeten leveren d.m.v. het meten met mijn wattsup meter, een beetje in overeenstemming te houden met max. 70% van de op de lipo's vermelde "C" waarde (het blijft no name spul ;-)).



     
  13. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hm toch is vol weg leggen een risico door temperatuur schommelingen *warme zon* kan de spanning wat oplopen. Ik zou toch de 2/3 regel aan houden.
     
  14. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Misschien een rare vraag hoor, maar hoe zijn die %'en berekend?

    Als ik van een volle cell (4.25volt?) 60% bereken dan is dat 2.55v
    Is dat niet te weinig?

    Of reken ik totaal fout?

    Graag heb ik hier wat duidelijkheid over :)
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Rare vragen bestaan niet. Als er wordt gesproken over een percentage wordt daarmee een percentage van de accucapaciteit bedoeld.
     
  16. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Anders pak je het percentageverschil van de ondergrens en de bovengrens.

    Dus ondergrens 3V (veiliger dan 2,5) en bovengrens 4,2. Verschil is 1,2V. Neem daar 60 procent van, dat is ongeveer 0,7V. Tel dat op bij het minimum en je hebt ongeveer 3,7 volt per cel.
     
  17. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Met store mode van de hyperion een accu op 60% gebracht.

    Los meet de accu nu 3.95V per cel.
    Bij het laden 4.05V per cel
    Bij ontladen 3.75V per cel

    De spanning verloopt niet in een rechte lijn van 4.2 naar 3.0. Aan de uiteinden heb je uitschieters. Je kan dus niet zomaar daarvan het midden nemen.

    Hyperion heeft het over store mode gebruiken aan einde van de vliegdag.
    ¨It is especially harmful to store lithium paks fully charged, and should be avoided for more than a day or two at most.¨
     
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    3,8V - 3,9V als we het over de spanning hebben is een redelijke richtlijn.
     
  19. piloot

    piloot

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    De Steeg (Rheden)
    Op de website van SONY staat aardig wat onderzoeksmateriaal. Het capaciteitsverlies waar SONY over praat (door opslag) varieert van:

    2% na een jaar bij opslag op 3,3V/cel
    7% na een jaar bij opslag op 3,8V/cel
    12% na een jaar bij opslag op 4,2V/cel

    Dit allemaal bij opslag bij een temperatuur van 20 graden. Een lagere temperatuur geeft verbetering (minder capaciteitsverlies) en een hogere temperatuur geeft (flinke) verslechtering. Ik kan je dus in ieder geval aanraden om je volle batterijen in de koelkast te bewaren.

    Een laatste opmerking: De celspanning moet onbelast niet onder de 3,0V komen bij langdurige opslag (onder 2,5V is permanente schade), dus om zelfontlading te compenseren moet je iedere 3 maanden de lipos een klein beetje bijladen tot 3,3V.



    When batteries are stored over a long period, depending on the battery state and the
    storage temperature, in some cases irreversible deterioration may occur and the
    battery will fail to hold a charge even after recharging. Deterioration is not observed in
    batteries in the discharged state, but the greater the charge in the battery, the more
    pronounced the deterioration after storage. Also, the higher the storage temperature,
    the greater the deterioration tends to be. For these reasons, lithium ion rechargeable
    batteries should be in the discharged state when stored for extended lengths of time,
    and it is desirable that they be stored in a low-temperature environment.​
     
  20. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    Misschien niet hetzelfde soort accuś als in de modelbouw gebruikt.
    Onze lipoś worden voor zover ik weet met halve lading geleverd voor maximale ¨shelflife¨. Je kan dus ook goed een nieuwe lipo meten.

    Robbe heeft een mooi apparaatje dat aangeeft in % hoe vol de accu is. De waarden komen goed overeen met die van de hyperion lader. Echte aanrader voor 20-24euro:
    (digital battery checker #8511)
    Van de Goor Modelbouw :: Toebehoren vliegtuig :: Meet apparatuur :: Digital Battery checker

    Gelijk maar even doen dan met een jaar oude himodel:
    3.8V per cell = 30%
     

Deel Deze Pagina