In hoogte verstelbare poort

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door corvl, 28 mrt 2017.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo beste mensen ( Super denktank)!

    Ik ben begonnen met een nieuw project , een nieuwe poort maken voor m'n oprit.
    [​IMG]
    De oude is wat oud , en heeft wat mankementjes.

    De poort is electrisch voor het open en dicht gaan , er komen 2 kameras op , ook een deurbel.
    Wat ik ook graag wil is dat deze in hoogte verstelbaar is. Waarom? wel.... Ik woon dus in de bergen en in de winter valt er nog wel eens wat sneeuw. Hoe goed ook de sneeuw wordt weggeruimd ( Geschoven) er blijft altijd wel wat liggen en dit hoopt zich op in de loop van de winter.

    Dus ik zit eraan te denken om de poort in hoogte verstelbaar te maken. Ik zat aan dit te denken:
    [​IMG]
    Een Vierkante stalen buis ( hol en dikwandig) bevestig ik in de grond. Over deze vierkante buis komt een andere iets grotere buis die erover heen kan schuiven.
    Aan deze buitenste buis komt de poort vast.

    Tussen deze 2 vierkante buizen komt een inwendig mechanisme om de buitenste buis omhoog en omlaag te schuiven.

    Zelf zit ik te denken aan een electrische actuator , dan kan ik de poort remote bedienen ( via internet) en ook automatiseren wellicht ( afstandsensor die de sneeuwhoogte meet).
    Bijvoorbeeld zoiets:
    http://www.ebay.de/itm/50-400mm-Lin...hash=item465c47a342:m:m5Tiy3p6OTTOztGOlCPIr8Q
    http://www.ebay.de/itm/Stroke-Linea...439770?hash=item4d568b1eda:g:PPIAAOSw44BYN8Tp
    Maar is dat sterk genoeg? De poort met metalen buis weegt zo'n 60-70 kilo , maar omdat de buizen niet gelagerd zullen worden ( alleen een hoop vet erin) en de poort aan 1 kant van de buis hangt , zal het best een klein beetje wringen. En zal als de electriciteit van de actuator is weggenomen de poort niet zakken?

    Een ander idee wat ik heb is om een hydraulische CIlinder erin te bouwen:
    http://www.ebay.de/itm/Hydraulikzyl...374647?hash=item1c6ac4ebf7:g:VhgAAOSwaB5XjiZt
    Maar dan moet ik met een pomp werken , handpomp , mini electrische pomp?

    Iemand met andere / betere ideen?
    Shoot!

    Cor
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    nylonplaat (of ander kunsstof) monteren om de drukkrachten op te nemen?
    Scheelt weer vet in de grond, want dat drukt er tussen uit en dan zit alles toch vast.
    Zeker omdat het alleen maar staat, lijkt me dat kunststof dan niet echt gevaar loopt op slijten.

    verder zegt die 60-70 kilo helemaal niets. je hebt een behoorlijke arm (lang hek) tegen een korte baan (de paal) die de buigkracht moet opnemen.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Bageraar: de poort is 2,17 meter lang en weegt een 30-40 Kilo.
    De hoogte van de poort is 1,2 meter , en het zou mooi zijn als ik hem een cm 15-20 omhoog kan schuiven.

    Cor
     
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Verhuizen naar een warm land? ;)

    Volgens mij lukt het niet zonder lagers/lagerrollen. En vriest de boel niet vast? Vocht erin, overdag het zonnetje erop, condens, nachtvorst en vast zit het.
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Is een klein potkrikje geen optie?
    Wel handmatig, maar wel betrouwbaar, en sterk zat?
     
    pipolakki vindt dit leuk.
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @HeliKoper : nope , dat verhuizen zit er niet in , de 4 seizoenen bevallen meveel te goed . Het vastvriezen , daar heb ik niet over gedacht , maar het open en dichtgaan wat nu ook gebeuerd met electrische actuatoren is ook geen probleem in de winter ( dat werkt al 8 jaar feiloos). Maar om er lagers in te bouwen m dat worden dan wel hele grote buizen , dat gaat niet mooi worden. Nylonplaat of vet; ik verwacht een beetje dat het dat wel gaat lukken , maar ben niet overtuigt.

    @ Ruudxd: daar heb ik ook naar zitten kijken , maar ik kon er geen vinden die een 20 cm omhoog kunnen.

    Cor
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    kijk eens bij holmatro. kan je de cilinder zelf kiezen
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Cor, ik twijfel er óók aan of de oplossing met vet zal werken. Het gewicht van de poort hangt aan één kant, en zoals gezegd: temperatuursverschil, vocht, hard vet door vrieskou... Ik heb mijn twijfels. Pheumatisch, hydraulisch is een optie die veel kracht kan zetten.
    en anders: is een tandheugelsysteem niet iets om over na te denken?
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als je gelagerde kunststof rollen aan de 2 tegenovergestelde kanten de binnenpaal maakt, loopt de buitenpaal er soepel en licht overheen. Verder met @Roel van Essen: tandheugel moet werken.
     
  11. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Schroefspindel?
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Maak het hek zo dat je er in de winter de onderste 20 cm (1 plank) af kan halen.
     
    Tug.NL en AHoogendijk vinden dit leuk.
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Fuel Monkey : is zo'n electrische actuator geen schroefspindel? of hebben jij of ik iets anders in gedachten?

    @HeliKoper : Dat gaat dan een hele brede "buiten" buis worden denk ik , als ik die moet lageren, of zou er iets heel kleins bestaan?

    @Roel van Essen"tandheugelsysteem ; Wordt de buitenste buis dan ook niet veel te breed? Dat hele systeem moet tussen binnenste en buitenbuis komen denk ik.?

    Die potkrik , van de link van Roel , dat is ene mooie , zo een had ik nog niet gevonden , op deze manier is het goed te doen denk ik , ik kan de krik aan de onderkant vastzetten en zo "bedienen", of ik denk dat ik het systeem ook uit elkaar kan halen , met wat dunnere slangen werken en het hevel systeem aan de onderkant kan plaatsen en de krik zelf meer naar boven ( zoals op m'n tekening).
    Eventueel electrisch te maken? een mini hydraulische pomp?

    Dat met die electrische actuatoren op een 36V ? Dat gaat niet lukken ? zeker niet zonder de 2 buizen te lageren?

    Cor
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @onno10: Yep , dat is idd de oplossing als iets technischers niet lukt. Maar ik zou het leuk vinden als ik iets voor elkaar krijg met "in hoogte verstelbaar".

    Cor
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Houtklovers maken ze tenslotte ook met hydro-pomp en een cilinder.

    grt Harm
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @Baggeraar : zo'n houtklover heb ik thuis , maar om dat in te bouwen in de poort :eek:. Dat is een pomp van een 40 cm hoog , 15 cm diameter en op 380 V . Ik hoop op een kleintje wat ik in zo'n buis van de poort kan inbouwen.
    Snel hoeft het natuurlijk niet te gaan.

    Nu ben ik wat aan het googlen en stuiter op electrische hydraulosche pompen van auto's , ik denk voor stuurbekrachtiging enzo. Zou dat wat zijn?

    Cor
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Geen idee wat voor druk / volume die kunnen leveren.
    Bij erg lage druk zou je kunnen kiezen voor een cilinder met grotere diameter zuiger.
    Het hoeft tenslotte niet snel te gaan.
    Leuk project.
     
  18. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Dat hekkie,til je toch zo op gezien het gewicht.
    Zet je hem in een andere positie, paar gaten pen erin en hij staat weer hoger.
    Heb je toch geen toestanden voor nodig, doe je niet dagelijks dat hek op en neer.
    In een ander topic schrijf je dat je in bezit bent van een graafmachine, til je hem daar mee op.:D
    Of gebruik een kelder winch.
     
  19. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ejb61 : Het optillen van gewicht is geen probleem , heb machines genoeg thuis.
    Maar, Wat ik wil is :
    - Leuk project.
    - gemak.
    - remote kunnen bedienen ( voor als ik aan de andere kant van de wereld ben voor m'n werk)

    Als het niet te doen is met remote kunnen bedienen dan is dit ook een optie iniedergeval, gewoon een hevel eronder en zo omhoog duwen. Probleempje is dan alleen, hoe blijft die in de juiste stand? Gaten door en door boren en een stift erdoorheen?

    Dat wordt redelijk omslachtig , want dan moeten de gaten precies uitgelijnd worden , als ik aan de hevel duwt , of met de traktor/graafmachine het geheel omhoog trek. Precies op dat moment stoppen dat ik er een 10mm stalen stift door en door kan doen..... dat wordt wat moeilijk , en zorg voor een hoop vloek en scheldwerk bij een sneeuwstorm en -20 graden ..

    Ik neem aan dat met een hydraulische cilinder De poort op de juiste hoogte blijft staan , en ook bij een electrische actuator ( alhoewel de electrische actuator ik minder en minder zie zitten).

    Ik ben nog wat aan het googlen en kom op deze dingen terecht:
    http://www.ebay.de/itm/Hydraulik-Pu...hash=item2edacef021:m:m8HWh0TzLa8xERPT0N9rDcQ
    *edit* , ik zie dat die dingen 2000 watt zijn ...... ik denk niet dat ik die met een trafo van 12V dan kan gebruiken? , de 12V trafo's die ik kan vinden gaan tot een 360 Watt)

    Dat kan wel wat zijn , met een kleine hydraulische cilinder. Maar ik heb 2 poort-vleugels. 2 van die dingen aankopen , dat wordt me net weer iets te prijzig. Wellicht 2 hydraulische cilinders aansturen met 1 zo'n aparaat?

    Cor
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2017
  20. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Zit ook altijd aan de andere kant van de wereld, mijn remote zit gewoon thuis, dan bel ik en zeg ik wat ze moet doen:)
    Succes met dit project:koud:
     

Deel Deze Pagina