In/op welke voertuig rijdt u?

  • Topicstarter Topicstarter ak73 pro a
  • Startdatum Startdatum
Hallo allen,

Sinds een jaar in het bezit van een Volvo 122s uit 1966, bijnaam "Rooster".
Er ligt een B20 2 liter motor in met een 4 bak overdrive.

DSCN3214.jpg


DSCN3208.jpg


IMG_2988.jpg


DSCN3223.jpg


Extra's zijn een gangstakappa, GT velgen, GT toerenteller, Two-tone lak, verstalers, Weber Outlaw 38/38 dual barrel ongeveer 120 PK.

Een nieuwe hobby naast het modelbouwen...

Groeten Paul
 
Ja... dat was toen een Katterug aan puinpoeiert door een domme miep... stik zonde! Niet aan denken!
Vette bak Paul! Welkom in klassiekerland! Vol uitgerust? Toeters en bellen. Gaat vast als de brandweer. B20 geeft mooi koppel af. Verstralers? Nee met ribbels meestal mistlampen. Maar er komt wel een bende licht uit. Nacht, wordt dag er mee. Heb je kappen er bij? Steenslagbescherming? Hella?

Waarom de klep er af? Moet de motor er uit? :rolleyes: Of is de poetsdoek erg groot? Glimt daar behoorlijk en bekoorlijk.

DSCN6122-LR.jpg


Groet Bas
 
@Rhelie, Klopt ik heb dat toen ook gezien. Hersenloos grietje die het levenswerk van die man in de puin reed.

@Bas, Dank je wel! Altijd al een droom geweest om ooit eens een oldtimer aan te schaffen. Vooral de 50er jaren Amerikanen spreken mij het meest aan maar aangezien ik al jaren Volvo rij koos ik toch voor dit merk en de Amazon vond ik vroeger al een mooie lijn hebben. Het voordeel is ook dat er nog genoeg onderdelen verkrijgbaar zijn.

Een grote sleutelaar ben ik nog niet maar ik leer steeds bij. Laatst de kleppen gesteld en veel spuitwerk gedaan om optisch (blussen, oppervlakkig roest, krassen) de auto weer strak te maken. De bumpers eraf gehaald, nieuwe rolgordels voor en achter geplaatst, Pioneer audio erin gebouwd enz.

Hier nog wat foto's...

DSCN0693.jpg


DSCN0696.jpg


IMG_3000.jpg


IMG_3004.jpg


Dat ik de motorkap eraf had gehaald was voor het vervangen van een rubber en spuiten van een afwateringsgoot.

DSCN3222.jpg


DSCN3225.jpg


DSCN3226.jpg


DSCN3227.jpg


DSCN3188.jpg


Elke week rij ik er wel mee. Liever hier in dan in mijn Volvo V70 R-design uit 2011.

Groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
Ik rij een Opel Astra F type.Een stationwagen uit 1995 met 166.045 kilometer op de teller.Keihard en mooi om te zien.
Ik rij al ruim 20 jaar Opel en alleen voor m'n werk rij ik andere type auto's.(bedrijfsbusjes)
Ik heb van de Opel pas de bumpers in kleur laten spuiten,wat de auto alleen maar ten goede komt,wat uitstraling betreft.Ik heb hem pas een Tectylbeurtje gegeven om de winter rustig door te komen.
Gr Marcel.
astra26-06-05004.jpg

astra26-06-05001.jpg

07-05-06001.jpg

zo zag hij eruit met de standaard bumpers,gewoon zwarte.
22-april2006.jpg

Daarna kwamen de in kleur meegespoten bumpers eronder
astra10-03-07003.jpg

astra10-03-2007002.jpg

astra10-03-07006.jpg

astra10-03-07007.jpg

2006_0619test0003.jpg

Ondertussen zijn allebei de Astra's verkocht en hebben we een nieuwer type Astra gekocht.
Een G type uit 1999.Dit kwam omdat ik nu in een auto van de zaak rij.
De Opel Astra die we nu hebben is een 1.6 16V Club uivoering.
Er zitten inmiddels al andere achterlichten op en een embleemloze grille.
Hier wat foto's van onze nieuwe vriend en van de wagen van de zaak.
Een supervete Nissan Vanette 2.3 D Cargo.Rijdt 1 op 8 ,wat een gebakkie zeg...........
gr Marcel.
SDGenAstra004.jpg

Astra30-12-2007003.jpg

Astra30-12-2007007.jpg

opel001.jpg


Tegenwoordig rij ik een Vectra B2 Sport Edition uit 1999 en mijn vrouw rijdt in een Zafira A COOL MAXX








groet Marcel
 
Paul, zo strak als je scheepsmodellen! Tip! Oppervlakteroest ets je weg met tuingereedschapsreiniger van HG. Dat is 'gewoon' fosforzuur. Onverdund met penseeltje aanstrijken nadat je met de Dremel de roest hebt weg geslepen. Fosforzuur zet het overige roest om in magnetiet. Dat blijft stabiel. Je spoelt de fosforzuur en resten weg met spiritus en een kwassie. Je brengt het onverdund aan, dat werkt hetbest, 24 laten trekken.
Fosforzuur wordt ook gebruikt om de blauwe 'aanslag' uit RVS weg te etsen na het lassen. Dat gebeurt in een warm bad. (Echt niet goed voor je tandglazuur!) In Roestex zit het zelfde goedje met wat verdikkingsmiddel..
HG kost amper wat. Na behandeling weer goed opschuren, desnoods herhalen tot het in de pitting gestabiliseerd is. Deze truuk geleerd van een MG-A fanaat, lang gelee!

Daarna kunnen de wash-primers er over en de verdere lakbehandelingen.

Leuk de twin-stereo installatie. Quadropheunie :) Ja, de lijnen zijn mooi. Vroeger de auto van de 'Zondagsrijder', thans jaagt dat in branie-Audi's, 's-mans bumpers van de wagens.
Met een Amazone reed je vroeger vlot vooruit. Model was met een stevige knipoog naar de Alfa Romeo gelijnd, maar eigenlijk mooier uitgepakt. Thans wordt er door de merken flink heen en weer geloensd en geleend. De nieuwste Volvo station.... toonaangevend mooi geworden...

Ik sleutel al aan oude brikken vanaf m'n 17e zowat... :oops: eerst een hoop gekloot, hoewel?... maar handige en inzichtelijke handen leren in het algemeen verschrikkelijk snel. Goed gereedschap is het halve werk. Dus mijn hele leven dat maar verzameld.

Deze hele oude liefde heb ik net technisch klaar gemaakt (bende werk na 16 jaar stilstand, en mijn laatste ging ook exact 16 jaar gelee met spijt de deur uit...), ze is aldus een ontsnapte ingevroren geest uit het verleden. Daarmee is het m'n derde van exact dit type in mijn bezit... Was in augustus naar de RDW voor kenteken. APK na noeste arbeid, 100% goed bevonden en dan nu weer op kenteken.

Plaatwerk-ronde parkeerschades volgt nog, maar de auto is 100% roestvrij, dat is al heel wat voor deze allerlaatsten (zeer kwetsbare witte raaf), uit deze series (L-Jetronic injectie, 2 liter). Bepaalde onderdelen zijn uiterst moeilijk aan het worden. Veel zijn er niet van gemaakt, velen zijn verbruikt en verdwenen.

14225451_178616735905746_2810128100986780395_n.jpg


Voor carburateurs heb je goede carburateur reinigers. Die van jouw zien er overigens netjes uit. Wat heb je er in zitten Zenith-Stromberg?
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Bedankt voor het compliment en de handige tip van HG. Ik gebruik een potje Noverox. Werkt denk ik volgens het zelfde principe.

De originele radio wilde ik behouden in het interieur. De voeding heb ik er af gehaald om voor de nieuwe installatie te gebruiken. Al werkte de oude wel.

Vroeger heb ik Ford gereden tot dat mijn vader een 740 kocht en ik kort daar op een 940 kocht. Sindsdien altijd Volvo blijven rijden. Waarschijnlijk for life. Naast de 122s rij ik een V70 2.0t R-design uit 2011. Nu het nieuwe model de V90 uit is ben ik helemaal verkocht. Eerst even wachten tot de kop er af is. Dus over drie jaar eens kijken naar een mooi exemplaar.

DSCN3238.jpg


Waarschijnlijk kan ik veel van je leren op het gebied van auto's. Het gereedschap zal ik door de jaren heen ook wel gaan vergaren.

In de 122s zit een Weber Outlaw 38/38. Die heb ik uit elkaar gehaald om een nieuw lager in het gasklephuis te plaatsen. Origineel zat er een SU op.

Gave coupe heb je daar. Ik herken het merk niet, wat is het en uit welk jaar? Puntgaaf neem ik aan?

Groeten Paul
 
Ja, mooi opritje vol zeg... je moest eens weten hier... :)

Ik heb wel wat vaardigheden, veelal ook veel durf en leut. Is het een kwestie van gewoon doen, met de manuals erbij. Ik kan soms op de brug, maar thuis heb ik een hele goede gararekrick en stevige assteunen. Een brug zou het mooiste zijn, maar dan moet het garagedak gelicht worden. Kosten/bate analyse zegt dan... ik red het zo ook wel.
Novorex? Idem... HG stiekum beter. Het echte 'zuur'. Leuk om te testen op een oud stukje plaat.
Niet structurele gaten in bodems dekte ik vroeger af met dakdekkers materiaal, en koude-kleefondergrond. Ook eventueel de rubber-plug-gaten voor de afvoer van lak in de dompelbaden, kon je zo mooi afschermen. Patch uitgeknipte dakdek verwarmde ik met een föhn en dan plakken maar. Zo hielden mijn Austin Mini's, later de Lancia's... het lang vol door weer en wind zonder gemeen verder door te roesten, en mooi slagvast. Totdat er echt gelast moest worden, werd vanalles aangepakt.

Verhip... origineel zaten er idd dubbele SU's op. Dat is waar ook. Op zich uitstekende carburateurs, en ook slim in elkaar gestoken, behoorlijk onderhoudsvriendelijk.
De Webers zijn goed af te stellen. Wil je meer vermogen, dan kan je er altijd nog een dubbele op zetten, maar dan met andere spruitstukken ben je direct ook vele euro's verder.. Meer vermogen, maar ook meer verbruik.
Met een versleten gaskleplager is de motor slechter af te stellen door de lekkage. En ook onderin wordt de motor veel onzekerder. Problematisch, aarzelend optrekken, kan van je auto een rijdend hondenhok maken.
Soms zijn ook de stalen gasklepasjes versleten en moeten die vervangen worden. Bij Weber vaak geen probleem, bij mijn dubbele Solexen is dat wel het geval geweest en heb ik deze moeten laten hardverchromen en weer op maat laten slijpen op nieuwe bussen, is het helemaal goed gekomen. Dat heb ik maar uitbesteed in Duitsland bij een specialist, om het niet te verpesten. Deze 42 Solexen liggen niet voor het oprapen.

De coupé is een Lancia Bèta. Modellenserie coupé starte in 1973,en liep tot '84. Eerste sedans verschenen in '72. Deze uit '84? Ik moet de Lanciaclub in Italië er over aanschrijven. Die hebben de records liggen.
Behoorlijk puntgaaf, tot op parkeerschades dan. Komen andere nog rechte bumpers op, die liggen al klaar. Moet het plaatwerk worden 'recht gezet'. Bijkans een respray voor de winterstop om echt door te pakken in uitstraling. Even kijken hoever we komen dit jaar.

Wat radio's betreft zijn er thans zeer aardige moderne, klassiek gelijnde op de markt verschenen. Inclusief WiFi/Bluetooth en MP3. Wel moet je redelijk in de buidel tasten voor die grapenmakerij.
https://www.retromanufacturing.com/
In Nederland zit ook een dealer. http://www.adamsclassiccars.nl/home/index.php
http://www.adamscc.nl/catalog/index.php?cPath=281_302_523
Leuk om eens te besnuffelen. Model-two zou voor mij interessant voor de coupe kunnen zijn. Beckerradio-uitstraling. Edoch eerst de belangrijke zaken fixen. :)
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Een Lancia! Niet echt een model wat je vaak tegenkomt. Mooi lijntje. De Amazons komen nog bij bosjes voor.

Met die Weber heb ik in het begin wel wat problemen mee gehad. Ook de staionair sproeier dichte niet helemaal af waardoor de carb onbedoeld de hele tijd te rijk stond. De tapse punt had een stootkraag, deze is vervangen door een nieuwe met een rubberringetje en dicht nu altijd af.

Vermogen heeft de motor genoeg. Ik kom volt mee met het hedendaagse verkeer. De top zou rond de 170 liggen al heb ik zelf maximaal 140 er mee gereden.

Bedankt voor de links naar de site van Adams classic cars. Ik kende deze nog niet. Die retro radio's ken ik wel maar mijn gevoel zegt dat je meer voor het uiterlijk betaald dan de kwaliteit. Daarom koos ik voor een Pioneer installatie met zo'n beetje alles op en aan. Zelfs handsfree bellen in een 50 jaar oude wagen, hoe vind je die!

Groeten Paul
 
Amazones zijn er gelukkig nog redelijk voldoende... als de eigenaren er zuinig en wijs mee zijn :) (vaak het geval), blijft dat gelukkig ook zo.
Volvo heeft een goede onderelenvoorzining via de club, en dat is ook veel waard.
Denk dat vooral de Britten daar mede debet aan zijn.

Je radio is me legitiem genoeg. Haha. Zekerwel comfortabel/modern met handsfree.
Heb nog een mooie all-in Alpine-radio voor de Bèta, maar dan moet ik veel van het dashboard slopen om hem goed er in te krijgen. Vandaar dat ik de semi-klassieke look in het vizier had. Dan kan het ouderwets gemonteerd worden in de bestaande fittings.
Het heeft echter geen haast. Er zijn ook bedrijfes in Engeland en Duitsland die je oude radio ombouwen naar hypermodern. Dus ook bluetooth etc. Of het wat is? Ik weet niet.

Wat betreft de onderdelen is de coupé tergend lastig. De L-jetronic componenten etc.
Dan ook meest problematisch zijn nog eens de interieur-trims. Niet bedoeld voor de eeuwigheid, vergaat het op den duur. In de basis een wegwerpauto. Jammer.

Vandaag in ons dorp de Thijs & Afke rally. Stonden twee prachtige Amazone exemplaren te glimmen en glanzen (geen camera mee). Trof ik ook nog een fraaie Ford Thunderbird 1955. Echt een wonderschoon model.

Voor de Fulvia is het fractie beter geregeld met onderdelen. Dieper geworteld in Italië, geliefderaldaar. Wordt gelukkig nog veel voor gemaakt, echter niet alles. Zagato is dan weer stukken lastiger op de blingbling-delen. Maar die van mij is gelukkig compleet en origineel. Ben er dus maar zeer zuinig mee. Doch is en blijft een temperamentvolle, humeurige en kwetsbare auto door de HF-rallysportmotor en de opbouw van de koets.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een Mercedes A Klasse. Dit was een A45 AMG maar is nu omgebouwd naar een B45 Brabus op de uitlaat na. Dat word een Armytrix. Mijn auto heb ik wit gekocht, maar laten wrappen naar mat Armygreen

Full_Size_Render.jpg


160604_001.jpg
 
Laat ik mijn vervoersmiddelen ook maar eens zien!

Een Kawasaki ZX6R uit 2009:


Wanneer ik er mee op het circuit rijdt, ziet ze er zo uit:


En wanneer ik mij niet op twee wielen voortbeweeg, rij ik graag een rondje met deze dame:
 
Amazones zijn er gelukkig nog redelijk voldoende... als de eigenaren er zuinig en wijs mee zijn :) (vaak het geval), blijft dat gelukkig ook zo.
Volvo heeft een goede onderelenvoorzining via de club, en dat is ook veel waard.
Denk dat vooral de Britten daar mede debet aan zijn.

Je radio is me legitiem genoeg. Haha. Zekerwel comfortabel/modern met handsfree.
Heb nog een mooie all-in Alpine-radio voor de Bèta, maar dan moet ik veel van het dashboard slopen om hem goed er in te krijgen. Vandaar dat ik de semi-klassieke look in het vizier had. Dan kan het ouderwets gemonteerd worden in de bestaande fittings.
Het heeft echter geen haast. Er zijn ook bedrijfes in Engeland en Duitsland die je oude radio ombouwen naar hypermodern. Dus ook bluetooth etc. Of het wat is? Ik weet niet.

Wat betreft de onderdelen is de coupé tergend lastig. De L-jetronic componenten etc.
Dan ook meest problematisch zijn nog eens de interieur-trims. Niet bedoeld voor de eeuwigheid, vergaat het op den duur. In de basis een wegwerpauto. Jammer.

Vandaag in ons dorp de Thijs & Afke rally. Stonden twee prachtige Amazone exemplaren te glimmen en glanzen (geen camera mee). Trof ik ook nog een fraaie Ford Thunderbird 1955. Echt een wonderschoon model.

Voor de Fulvia is het fractie beter geregeld met onderdelen. Dieper geworteld in Italië, geliefderaldaar. Wordt gelukkig nog veel voor gemaakt, echter niet alles. Zagato is dan weer stukken lastiger op de blingbling-delen. Maar die van mij is gelukkig compleet en origineel. Ben er dus maar zeer zuinig mee. Doch is en blijft een temperamentvolle, humeurige en kwetsbare auto door de HF-rallysportmotor en de opbouw van de koets.

Ik lees het net dat van Thijs en Afke, daar was ik ook bij, maar ik heb je daar niet gezien
 
Klopt! Idd niet in 2016! Moet eerst weer een stukje cruciaal onderhoud plegen. Maar er staan wel plaatjes op de site van voorgaande ritten :)

Waar tufte je mee rond? Want we hebben natuurlijk wel een kijkje genomen bij de start!

2017 zijn we er weer bij :) Gewoon voor de leut. Alleen dat einde, die afsluiting... dat verdampt in het niets. Zouden eigenlijk weer bij startpunt moeten verzamelen en daar de happerij nuttigen...
 
Laatst bewerkt:
IMG_0050.JPG
Klopt! Idd niet in 2016! Moet eerst weer een stukje cruciaal onderhoud plegen. Maar er staan wel plaatjes op de site van voorgaande ritten :)

Waar tufte je meer rond? Want we hebben natuurlijk wel een kijkje genomen bij de start!

2017 zijn we er weer bij :) Gewoon voor de leut. Alleen dat einde, die afsluiting... dat verdampt in het niets. Zouden eigenlijk weer bij startpunt moeten verzamelen en daar de happerij nuttigen...

ik was er met mijn Sylva Striker
 
Back
Top