in planee met een zeilboot

• Topicstarter Topicstarter Tom Schellekens
  • Startdatum Startdatum
hallo,

Je kan erg gemakkelijk zien of een zeilboot/surfboard/speedboot etc. planeert. Een boot planeert als hij sneller gaat als zijn theoretische rompsnelheid. Hoe je dit kan zien : als je achter de spiegel van de boot kijkt en je ziet allemaal belletjes en brubbels dan is de boot niet in plané wanneer er een glad vlak achter de boot is is deze in plané.

mvg Robert

@boatfreak : daar heb je gelijk in , een boot is in plané als hij over zijn boeggolf heen gaat, je kan dat herkennen door het schone zog achter de boot. en de punt komt uit het water en de boot gaat glijden over het water

mvg Robert

micromagic 31 zei:
Mensen,

Ooit een zeilboot gezien die alleen op de achterste meter van de romp vaart?????

Groeten
Jeroen

om maar even in dit topic binnen te vallen, JA.

Ik ben zeilinstructeur, geef les in kleine bootjes, opti's en lasers. en die kunnen wel degelijk in plané. dat is dan wel een totaal andere rompvorm dan de mm waar het hier over gaat

heeft iemand wel eens gehoort van de nikko volans
zoja is die goed?
ik wil hem ombouwen
groeten jordi

yannick zei:
Ik ben zeilinstructeur, geef les in kleine bootjes, opti's en lasers. en die kunnen wel degelijk in plané. dat is dan wel een totaal andere rompvorm dan de mm waar het hier over gaat

Ja ik kan er wel neerzetten dat ik Scheepsbouwtechnisch Ing ben, heb wel gevaren als Werktuigkundige.

En alle voorbeelden die ik gezien heb vaart het bootje op de top van een golf.
Laten we het er maar bij houden dat zeilers er andere meningen over hebben.

Deze Eric de Noorman vaarde met een snelheid van 20 mijl.

De snelheid die de boot heeft maakt in principe niet uit, een laser komt met een veel kleinere snelheid in planée dan bv een groot wedstrijdyacht. Een voorwerp is in planée als dit voorwerp zich sneller dan zijn rompsnelheid voortbeweegt, dit betekent dus dat de boot over zijn eigenboeggolf heen gaat en begint te glijden.

@Jan Vos: Volgensmij is planeren een begrip en dus voor iedereen het zelfde of je nu surfer, zeiler bent alleen herkent iedereen het misschien op een andere manier ?

mvg Robert

Back