In welke mode vliegen?

Hallo,

Ik heb enige ervaring in het vliegen met een coax heli mode 2 en een Honeybee mode 2. Nu ben ik daar al behoorlijk aan gewend en heb ik de overweging genomen een KDS450S aan te schaffen. Ik neem daarbij enkele lessen en er werd mij aangegeven dat men op de club allemaal Mode 3 vliegt (gas/pitch rechts). Ik denk dat het niet verstandig is om op mode 3 te vliegen aangezien ik mij dat niet eigen heb gemaakt.

Wat zou volgens jullie de voorkeur hebben:
1. Omswitchen naar mode 3 omdat het merendeel van de mensen op de club hier mee vliegen
2. Op mode 2 de KDS vliegen. Iedereen kan zijn voorkeur hebben qua mode, afhankelijk van hoe je het aangeleerd hebt in het verleden.

Groeten,

Anton

Gemiddeld gezien, maar juist , je ziet het bij em dus niet...
Tja lastige keus...
Kan je leerling leraar vliegen met 2 verschillende modussen ????
Zo ja , lekker zo blijven, zo nee, dna zou ik switchen!

Met elke moderne zender maakt het niet uit in welke mode je vliegt, voor zover ik weet, om er een leraar/leerling kabel tussen te hangen.
qua instellingen maakt het ook helemaal niets uit.
Je zender moet wel kunnen kletsen met de zender van je leraar (wel iets om te checken).
Les geven zonder kabel, overpakken dus, mag van mij officieel verboden worden bij heli's.
Vind ik gewoon kompleet zinloos (zelfs gevaarlijk), tenzij je op 200 mtr hoog je hover oefeningen gaat doen (onwaarschijnlijk).
Gewoon de mode kiezen die jouw het lekkerste ligt dus.
En de meest voorkomende (wereldwijd) is mode 2 bij helikopters.

Grt,
Eric

Tja, als je gewoon met je honeybee kan vliegen en je sim nog wat, dan heb je die lessen nauwelijks meer nodig.

Ik vloog eerst ook in mode 2, toen naar mode 1 om te lessen, toen bleek dat ik lessen nauwelijks nodig had, dus nu weer naar mode 2 overgestapt...

Maar als ik jou was zou ik mode 2 blijven. Vooral als je de honeybee gewoon goed onder controle hebt, dan wordt de KDS alleen maar makkelijker. Ik heb de overstap van honeybee naar trex 450 gemaakt, en dat ging prima :)

Mode 2 blijven vliegen.
Ik vlieg zelf mode 1 maar raadt iedereen aan om mode 2 te gaan vliegen.

Dezelfde mode als je leraar vliegen is alleen handig als hij jouw zender moet uit trimmen. Zoals eerder gezegt werkt een kabel er tussen altijd.

Hoi Walter,

haha,,, vlieg jij ook mode-1 net als ik.. In het zuiden komt / duitsland komt mode-1 vaker voor.

als je mode 2 kent, blijf erbij, deze is duidelijk logischer en "beter"

Je kunt wel les geven via een kabel etc aan iemand van een andere mode..

groeten
Roel

Kan ik hier uit opmaken dat de meeste mensen hier toch nog met mode 2(gas links?) vliegen? mijn modelbouwwinkel gaf juist aan dat mode 1 beter was zodat ik eventueel geholpen kon worden bij een club.. maar ik ga toch niet bij een club.. duss?? weer terugbouwen naar 2 danmaar??

Al ga je wel bij een club later (raad ik je wel aan, gezelliger en veiliger) dan maakt het nog helemaal niets uit welke mode je kiest.
Mensen die het anders uitleggen, of clubs die dat hebben vastgelegd, moeten wat mij betreft met hun tijd meegaan of het op termijn schrappen uit de regels.
Is tegenwoordig gewoon niet meer van toepassing, zeker niet met heli's.

Ik vlieg zelf mode 3, maar ik kan niet echt zeggen dat ik daarmee tot de meerderheid behoor; de meesten die ik ken vliegen mode 2.
Aangezien jij dat ook doet, zou vooral mode 2 blijven vliegen.

Allemaal erg bedankt voor jullie input! Ik heb besloten gewoon op mode 2 te (blijven) vliegen. Bijkomend voordeel is naar mijn mening ook dat indien er een heli bijkomt deze gewoon met mode 2 aangeschaft en dus gevlogen kan worden.

Groeten,

Anton

Allemaal erg bedankt voor jullie input! Ik heb besloten gewoon op mode 2 te (blijven) vliegen. Bijkomend voordeel is naar mijn mening ook dat indien er een heli bijkomt deze gewoon met mode 2 aangeschaft en dus gevlogen kan worden.

Groeten,

Anton

Verstandig. Bedenk ook dat de bekende chinese coaxspeeltjes als Nine Eagles, of de simpele zendertjes bij bijvoorbeeld de Eflite producten (Blade MCX etc.) meestal ook alleen maar leverbaar/in te richten zijn als mode 1 of 2. Vlieg je mode 3 en wil je zo'n dingetje er bij; heb je toch een probleem.
Bij mijn Walkera 2401-zender heb ik uiteindelijk 2 draadjes van de potmeters kunnen kruisbestuiven om die zender op mode 3 te krijgen, maar dat is nog wel een redelijk forse zender, waarin je een draadje kan trekken.

En toch is er voor (mijn) mode 3 wel wat te zeggen. Veel vleugelvliegers hebben de gasstick rechts; bij mij op de vliegclub in ieder geval 99% schat ik zo in. Wil je dan je heli met de zelfde zender vliegen (ja; natuurlijk) en de swash op 1 knuppel (ook wel fijn), dan zit je automatisch op mode 3. Bij mijn officieuze heliclubje vliegt dan ook 25-30% mode 3.

Ik vlieg nu namelijk weer mode1, dus gas samen met de rechts/links./. en de rudder bij voor/achteruit, maar mn maat vliegt 2, dus gas en rudder samen en rechts de swash.. en dat is ook appeltje eitje..

Edit: wat is nou mode wat... raak het een beetje kwijt.............

Mode 1:
stick links hoog/laag:cyclic - links/rechts: rudder stick rechts hoog/laag:Throttle - links/rechts: cyclic
Mode 2:
stick links hoog/laag:throttle - links/rechts: rudder stick rechts hoog/laag:Cyclic - links/rechts: cyclic
Mode 3:
stick links hoog/laag:cyclic - links/rechts: cyclic stick rechts hoog/laag:throttle - links/rechts: rudder
Mode 4:
stick links hoog/laag:throttle - links/rechts: cyclic stick rechts hoog/laag:Cyclic - links/rechts: rudder

het enige wat ik nog toe te voegen heb is hetvolgende,
als je rechtshandig bent, is het makkelijker om met je rechterhand (duim) de rechterstick te bedienen, zo voelt het natuurlijker ook aan om je heli te besturen
ik vlieg zelf ook mode 2 !
Mode 1 of 3 vind ik zelf niet zo natuurlijk aanvoelen.

vliegtuigen vroeger in mode3 dit was al een tijd geleden en nu ben ik met heli (weliswaar op sim) begonnen in mode2 omdat dit het meest voorkomende is en ik niet echt een voorkeur had.

Komt er op neer dat toch de meesten hier nog in mode 2 vliegen..
Dan gaan we maar weer terug naar 2, die is toch ook gewoon veel logischer..

Het gaat er toch niet om wat er logischer is.

Het gaat erom wat je zelf makkelijker/lekkerder/beter vindt vliegen.

Omdat iedereeen mode 2 vliegt doe ik het ook maar?? Doe toch wat je zelf wil.

Ik ken iemand die met een stuurwielzender heeft leren rijden waarbij het stuurwiel op reverse stond. Die rijdt als een gek met dat ding, stuurt wel tegendraads maar zo gaat het bij hem nu prima..

Back