inbouw motor

• Topicstarter Topicstarter c@vedog
  • Startdatum Startdatum
C

c@vedog

Guest
Heb problemen met een wat lawaaierige motor-koppeling-schroefas...
IK heb de motorsteun en schroefas zo recht mogelijk ingebouwd. Op het oog staat deze mooi in lijn. De motor is alleen aan de voorzijde op de voorziene plaats bevestigd aan de motorsteun. Tussen motoras en schroefas heb ik een koppeling (soort cardan). Het beste lukt het om met draaiende motor de boutjes zo aan te trekken dat hij alleen maar een zoemend geluid maakt, dit alles met veel geduld. Maar na een uurtje varen maakt de motor-koppeling-schroefas weer een storend lawaai, ook al zitten de boutjes goed vast. Is het normaal dat dit alles een kwestie van tienden van mm's is, ik dacht dat zo'n cardankoppeling dat kon opvangen? Wat is de beste manier om een motor dan in te bouwen?
Graupner torque 720 BB
Raboesch cardan
Raboesch gelagerde schroefas

m.v.g.

De cardan-koppeling vervangen door een stukje rubber of siliconen-slang ... ben je dat lawaai in ieder geval kwijt ... is wel even zoeken naar het juiste stukje slang, moet wel dikwandige slang zijn maar deze moet ook weer niet te stijf zijn ...

Dit wordt dan in de plaats van de cardan gezet, dus over de koperen koppelstukjes geschoven (deze zijn bij Raboesch lichtjes getand). Ook verlijmen?

ja verlijmen is juist prima als je een beetje power op je aandrijflijn hebt staan. Er zijn ook standaard rubberen koppelingen te koop. Ik heb er nooit problemen mee gehad, mijn andere boot met de originele cardan doet idd. niet veel onder voor een nitro :(
Jakko

ik denk dat een stukje rubber het niet lang gaat houden met een torque 720 motor.

misschien slipt de koppeling een beetje tov de as. Heb je de as wat afgeplat waar het schroefje van de koppeling erop gaat?

Patrick

Ja dat is allemaal gebeurt. Het is eigenlijk een beetje vreemd. We hebben de motorsteun met draaiende motor - koppeling - schroefas verlijmd. Toen de lijm hard was nog steeds geen lawaai. Na de eerste proefvaart begon de aandrijving meer lawaai te maken. Nu moeten we de motor zelfs een beeje schuin plaatsen door ronsels te plaatsen om zo weinig mogelijk lawaai te hebben. Naar mijn gevoel is het de cardan die lawaai maakt..., maar het is erg vreemd dat juist die cardan die gemaakt is om een niet 100% opgelijnde aandrijving op te vangen, zo snel geluid begint te maken.
We zoeken verder ...
Bedankt voor de tips

ik doe ook een beetje vet aan/tussen de cardan koppeling. Dat helpt soms ook het geluid wat terug te dringen.

staat de askoker zelf goed vast, geen te lang niet ondersteund stuk?

Patrick

aandrijf herrie

Hallo,

Ik zelf vaar al vele jaren met de Smit Duistland 1:33 aangedreven met de zelfde twee motoren als hier onder beschreven, direkt op de as, zonder vertraging er tussen.

Mijn model kampte op een gegeven moment ook met steeds meer herrie van de aandrijving tijdens het varen. Dit was ook het motorgeluid van de laag frequent vaartregelaars die ik gebuik. Dus de brom van de motoren overgebracht op de romp.

Ik had van alles geprobeerd om van het geluid af te komen, van nieuwe koppelingen met tussen stuk, tot rubberen koppelingen. De assen gecontroleerd op rechtheid en uitgelijnd. Uiteindelijk heb ik nieuwe "spelingvrije" bronzen glijlagers gemaakt van 15 mm lang, aan beide zijden van de as, in kombinatie met een rubberen koppeling. Mijn twee motoren waren ook star aan de romp bevestigd, maar staan nu op zacht schuin op het vlak gemonteerd.
Wat ook belangrijk is dat de koppeling exakt op de assen past zonder speling. Door het stevig aandraaien van de schroeven van de koppeling, druk je de koppeling uit het midden wat ook weer trilling veroorzaakt.
En tot slot scheelt het ook veel geluid dat de as goed gesmeerd is. Ik zelf gebruik motorolie, lekker dikke olie.

Het resultaat van al dit werk, een geheel geruisloos varende model sleper.

Succes. mvg Paul

Laatst bewerkt:
Back