Inbouw sleepkoppeling in Robbe Focus

Koppeling zit mooi in het neusje zo, dat ziet er keurig uit. Wat je met een beetje vernuft al niet kunt bereiken :)

Die bocht in je ontkoppelstang ben ik ziet zo gelukkig mee.
Met een beetje kracht zal deze al openbuigen en je koppeling niet ontkoppelen. Dta kan tot hele vervelende situaties leiden, kan ik je vertellen.
Zie het nut ook niet, zo te zien gaat de stang makkelijk over de accu heen?
Daarnaast kan de stang 1 gaatje naar binnen op de servo, geeft extra kracht om te kunnen ontkoppelen.
De koppeling moet ontkoppelen als de volledig opgebouwde zwever er vertikaal onder hangt.

Ontkoppelen op de schuif is helaas ook niet handig. Je wilt in alle situaties makkelijk en snel kunnen ontkoppelen als het nodig is, zonder naar de schuif te moeten zoeken. Als alles perfect gaat en je hebt alle rust, dan gaat het wel, maar het gaat om situaties waar het even niet goed gaat.
Voorbeeld: tijdens de start haakt een vleugeltip in de grond en het model gaat schuin. In zo'n geval moet je DIRECT af kunnen koppelen. Doe je dat niet kan dat eindigen in een dodelijke tango.

Groet,
Gerben

Ja, ik snap dat een recht pennetje natuurlijk nog veel sterker is. Maar dan kan ik onmogelijk de accu plaatsen of verwijderen zonder de servo-arm steeds eerst los te moeten schroeven.

Wanneer komt er een dergelijke kracht op dat het verenstaal zo uit elkaar wordt gebogen? Ik heb echt met een flinke kracht (zeker meer dan 5 kg) aan een koppeldraad getrokken en vervolgens de draad ontkoppeld. Ik had niet het gevoel dat dit een probleem gaf. Moet nog even rechtzetten dat ik niet 1 mm, maar 1,5 mm verenstaal heb gebruikt.

Ik ga nog wat testjes doen en daarna bekijken of ik het alsnog moet aanpassen. Anders moet de accu er in blijven zitten tijdens het laden. En haal ik deze er alleen uit als ik hem ergens anders voor nodig heb.

De schuif is inderdaad niet de meest snelle oplossing. Droog lijk ik er snel mee te kunnen werken, maar ook in the heat of the moment? Kan ik helaas niet goed beoordelen :). Bij mij zitten de schakelaars, als ik er een zou hebben, echter sowieso niet aan de zijkant van de zender, maar er bovenop (langs de bovenrand). Je kunt er dus uberhaubt iets minder snel bij als je de zender op natuurlijke wijze vast hebt in je handen. Maar ik zal hier even naar moeten kijken. Wellicht kan ik er nog ergens eentje op de kop tikken.

Laatst bewerkt:
Discus,

Heb je linksboven een mixerschakelaar zitten?
Die schakelaar is makkelijk bereikbaar met je wijsvinger (ga ik ervanuit dat je je duim op de knuppel hebt).
Dan kun daarmee een mixer instellen vanaf de schuif naar de sleepkoppelingservo.

Accu gewoon in model laten tijdens het laden en een recht stangetje monteren. Houdt het stangetje maar eens tegen bij de neus en bedien je sleepkoppeling, je zult zien dat het stangetje vrij makkelijk uitbuigt.

Het is erg belangrijk dat je sleepkoppeling erg zeker werkt. In noodsituaties kunnen de krachten aanzienlijk zijn en moet je zeker weten dat je zwever afkoppelt.

Vislijn hebben we zaterdag genoeg, ligt nog een heel spoeltje op de club geloof ik en ik doe nog een metertje in m'n tas..

Groet,
Gerben

Daan die koppeling ziet er goed uit. Ik ben het wel met Gerben eens dat die stang recht moet zijn. Accu er gewoon in laten dus en niet meer eruit halen. Verder kan ik uit eigen ervaring bevestigen dat je met een schuif niet snel genoeg kan reageren. Ik had dat eerst ook en het kost gewoon te veel tijd. Schakelaar dus. Succes, Maarten

Ik zou ook geen knik in de stang maken als ik jou was.
Je moet de zwever aan de sleeplijn op kunnen tillen dan moet hij nog makkelijk kunnen ontkoppelen.

Ik denk dat je er ook geen ruimte voor heb maar je kan het ook van remkabel van een fiets maken.
Het eerste stukje soldeer je dan een buisje op.
Dan kan je soms net wat makkelijker werken.
Even een gratis tip ;)

Heren, ik zal alle opmerkingen ter harte nemen. De stang wordt recht.

@Gerben: Ik heb op mijn uitbreidingspanelen van de FC-18 alleen twee potmetertjes zitten. Dus geen schakelaars in het bovenste gedeelte. Boven de twee schuiven zitten twee schakelaars waarmee ik mixfuncties kan schakelen. Deze zitten dus niet direct aan een kanaal gekoppeld (hebben ook 2 draden ipv drie zoals de schuiven).

Ik snap nu even niet precies hoe je de combinatie met de schuif en schakelaar bedoelde om de sleepkoppeling aan te sturen. Ik vermoed dan ook dat je een andere schakelaar bedoeld :).

Mijn vader heeft een FC-16 met meerdere schakelaars die direct op een kanaal gezet kunnen worden. Ik weet uit ervaring dat hij ze nooit allemaal zal gaan gebruiken. Wellicht kan ik er eentje van hem overzetten in mijn zender. Op dat punt is het geloof ik qua techniek hetzelfde.

Vislijn hebben we zaterdag genoeg, ligt nog een heel spoeltje op de club geloof ik en ik doe nog een metertje in m'n tas..

Gerben

Gerben, dit zal voor mij helaas niet nodig zijn. Ik ga het a.s. zaterdag waarschijnlijk niet redden ivm andere verplichtingen. BALEN!!!!

De eerst volgende treffen ben ik zeker van de partij. Bedankt voor het aanbod!

Die schakelaars zijn overigens nog gewoon te koop, mocht het met die andere zender niet lukken. Kijk maar eens op 2ehandsrc. Succes!!

Heren, ik zal alle opmerkingen ter harte nemen. De stang wordt recht.

@Gerben: Ik heb op mijn uitbreidingspanelen van de FC-18 alleen twee potmetertjes zitten. Dus geen schakelaars in het bovenste gedeelte. Boven de twee schuiven zitten twee schakelaars waarmee ik mixfuncties kan schakelen. Deze zitten dus niet direct aan een kanaal gekoppeld (hebben ook 2 draden ipv drie zoals de schuiven).

Ik snap nu even niet precies hoe je de combinatie met de schuif en schakelaar bedoelde om de sleepkoppeling aan te sturen. Ik vermoed dan ook dat je een andere schakelaar bedoeld :).

Mijn vader heeft een FC-16 met meerdere schakelaars die direct op een kanaal gezet kunnen worden. Ik weet uit ervaring dat hij ze nooit allemaal zal gaan gebruiken. Wellicht kan ik er eentje van hem overzetten in mijn zender. Op dat punt is het geloof ik qua techniek hetzelfde.

Gerben bedoel denk ik je zet de sleepkoppeling bijvoorbeeld op kanaal 8
Die heb je denk ik niet (ik bedoel een schakelaar)
Die mix je met bijvoorbeeld kanaal 7 (daar heb je ook geen schakelaar of schuif op zitten denk ik.
Als je nu kanaal 7 met kanaal 8 mixt ( hij moet dus bij kanaal 7 of 8 open zijn en bij het andere kanaal dicht)
Kan je met de mixer door die aan en uit te zetten je sleepkoppeling bedienen.

Ik hoop dat ik het goed zeg ik heb namelijk ook een fc 18 gehad.

Wel vind ik de plaats van de schakelaar niet zo handig.
Je moet zonder te kijken en je vingers van de knuppel te halen de schakelaar om kunnen zetten.
Dit is heel belangrijk.
Ik heb er een keer een klein stukje stuurslang met krimpkous op gedaan.
Je had dan een langere schakelaar je greep nooit mis.

Je hangt wel achter een ander zijn model, die moet er van op aan kunnen dat jou sleepkoppeling 100% betrouwbaar is en jij hem in een reflex los kan koppelen.
Het heeft mij een keer een kist gekocht en dan baal je als een stekker (is lang geleden ik had toen zelf als sleper geen koppeling)

Hier nog even een foto van mijn opgelengde schakelaar.
Hij zat hier nog met branstofslang maar met krimpkous ging het beter.
full

Ik kon de schakelaar links boven miet gebruiken want het was een multiswitch.
Het was meer piano spelen als vliegen met die zender.
Ik had bijna alles in gebruik met mijn grote zwever. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bertus, ik heb op dit moment alleen de schakelaars direct boven de twee schuiven. Mijn vader heeft een FC-16 en zal voor mij een kanaalschakelaar (een van de vele die hij heeft) demonteren en mijn kant op sturen. Wellicht maak ik deze schakelaar wel aan de zijkant van de zender. Ik moet even kijken naar een ergonomische en niet al te kwetsbare plek hiervoor.

Je hangt wel achter een ander zijn model, die moet er van op aan kunnen dat jou sleepkoppeling 100% betrouwbaar is en jij hem in een reflex los kan koppelen.

Ik ben het absoluut met je eens dat je 100% op je koppeling moet kunnen vertrouwen. Echter heeft elke respectabele sleper op zijn beurt ook een ontkoppel mechanisme voor het ergste geval.

Probleem bij zenderinstellingen FC-18

Vandaag de pen van de sleepkoppeling recht gemaakt. Vervolgens de zwever compleet gemonteerd aan een lusje opgehangen, ik vervolgens eronder en mijn vriendin even de schuif omhalen om de boel te ontkoppelen. Vliegtuig valt direct los. Dit lijkt dus goed te werken :).

Nu zit ik echter met een volgend probleem. En wel de instellingen in de zender.

Zoals aangegeven in mijn S-5 zwever programma (5-servo's, ik heb er 6).

De confuratie is aangesloten op mijn ASSAN X8R6 6 kanaals ontvanger

kanaal 1: Aileron 1
kanaal 2: Hoogteroer
kanaal 3: Speedbrakes
kanaal 4: Richtingsroer
kanaal 5: Aileron 2
kanaal 6: Retract servo
Kanaal B: Batterij

Vervolgens heb ik de schuif in de zender op kanaal 6 gezet.

Nu werk alles probleemloos, behalve het feit dat met ailerons nu ook de retract servo meestuurd en de schuif op kanaal 6 geheel niet reageert.

Futaba gaat uit van een 7 kanaals ontvanger. In de omschrijving is de verdeling van de kanalen als volgt:

kanaal 1: Aileron 1
kanaal 2: Hoogteroer
kanaal 3: Speedbrakes/stoorkleppen
kanaal 4: Richtingsroer
kanaal 5: Welfklep 1
kanaal 6: Welfklep 2
Kanaal 7: Aileron 2
Kanaal 8: Remkleppen

Je ziet dus dat ik kanaal 5 nu gebruik middels menu 21 (functie wissel) om kanaal 1 te koppelen. Nu is er sprake van 2 x kanaal 1 en zijn beide ailerons op 1 stick.

Kanaal 5 blijf hierbij dus blijkbaar communiceren met kanaal 6 omdat beide servo's blijven bewegen bij uitslag van de ailerons (precies ook de aileron servo die op kanaal 5 zit). Kanaal 6 krijg is dus niet vrij op de shuif!??

Schiet mij maar lek, maar ik snap hem nu even niet meer.

Ik ben nu even opnieuw begonnen en uitgegaan van S-2 (2 kanaals mixer). Nu zijn een aantal andere mixfuncties blijkbaar niet meer actief, waardoor kanaal 6 vrij kwam voor handmatige instellingen. Nu werkt alles dus naar behoren en op het juiste kanaal! Neemt niet weg dat ik nog niet helemaal snap waarom dit bij S-5 niet kan. Maar wellicht heeft dit met de mixfuncties te maken en moet ik dan gewoon een 7 kanaals ontvanger installeren.

Het is nu even wachten tot ik de schuif kan vervangen voor een schakelaar.

Nu baal ik helemaal dat ik a.s. zaterdag niet kan komen. Maar als ik het weer zo bekijk is het de vraag of het nog wel door kan gaan. Ik zal desondanks voor jullie duimen ;).

Back