inbouwen electroapparatuur ivm storingen

Vandaag voor de eerste keer gevlogen met een nieuw toestel voorzien van een borsteloze motor en prhonix 80 amp regelaar. Op de grond werkt alles prima. Ook uitlopen geeft geen probleem aan. Tijdens het vliegen heb ik bijna continu last van knikpulsen. Het toestel hobbelt door de lucht. Zodra ik de motor uitschakel zijn de knikpulssen ook weg; dus storing komt vanuit het toestel.
Mijn zender is een multiplex 3010 en ontvanger micro IPD van multiplex.
Kan ik dit voorkomen door anders in te bouwen?
Welke regels gelden er voor inbouw van electroapparatuur?
Wie heeft hier ervaring mee.
Kan ik dit oplossen door naar PCM over te gaan?
Is een MKZ sexto ontavnbger en oplossing?

Graag reacties, Mijn toestel is nu nog heel(slechts 1 minuut gevlogen)

De lijst is te lang om dat vanavond nog te beschrijven. Daar komt bij dat hierover al heel wat is geschreven. Met de zoekfunctie moet je die draadjes kunnen vinden. Lukt dat niet laat het dan even weten dan zal ik morgen even voor je gaan zoeken maar nu is het bedtijd. :wink:

Overgaan naar PCM is een workaround die naar mijn idee geen oplossing is.

PCM is minder storingsgevoelig en zal de servo posities vast houden als hij het signaal niet kan decoderen. Echter, de storing is er dan nog steeds en dit kan je merken in een toestel dat slecht of langzaam reageert op de input die je geeft.

Het beste kan je toch op zoek gaan naar de oorzaak van de storing en als het even kan de ontvanger en antenne zo ver mogelijk weg monteren van de overige electronica. Ook kan je kijken naar ontstoorspoelen en condensators enzo, als het verplaatsen van de ontvanger het probleem niet oplost.

Geert zei:
... Kan ik dit oplossen door naar PCM over te gaan?...
Geert, hoe is het bereik met uitgeschakelde motor? Als dat al weinig is, door wat van reden dan ook, zal elke elektro aandrijving sowieso storing geving.

Vandaag voor de eerste keer gevlogen met een nieuw toestel voorzien van een borsteloze motor en prhonix 80 amp regelaar. Op de grond werkt alles prima. Ook uitlopen geeft geen probleem aan. Tijdens het vliegen heb ik bijna continu last van knikpulsen. Het toestel hobbelt door de lucht. Zodra ik de motor uitschakel zijn de knikpulssen ook weg; dus storing komt vanuit het toestel.
Mijn zender is een multiplex 3010 en ontvanger micro IPD van multiplex.
Kan ik dit voorkomen door anders in te bouwen?
Welke regels gelden er voor inbouw van electroapparatuur?
Wie heeft hier ervaring mee.
Kan ik dit oplossen door naar PCM over te gaan?
Is een MKZ sexto ontavnbger en oplossing?

Op dit moment heb ik 4 electrokisten waar het vermogen tussen de 500 en 1200W zit dus waarschijnlijk wel waar jij ook in zit.
Wat ik tot nu toe als methode hebt gebruikt is:

Motor, draden naar de Phoenix (ja ik gebruik in alle kisten Castle) gedraaid en niet verlengt. De accu ter hoogte van de regelaar en dan vanaf dit 'hoogstroom' gedeelte naar de besturing.
Als de storing vanuit de motor komt, dan kan deze in principe via de regelaar de ontvanger binnen komen.
Wellicht is dit te testen met een losse ontvanger accu, mocht de storing minder of weg zijn kan je eventueel de regelaar optisch ontkoppelen van de ontvangen (Medusa opto coupler: $9,-)
Deze oplossing heb ik bij één kist nodig gehad, het was dit of een externe accu..
Antenne niet parallel aan andere kabels laten lopen..

Natuurlijk zal je betere resultaten kunnen verwachten met PCM of de berg ontvangers, echter is dit natuurlijk geen oplossing maar een lapmiddel, wat trouwens ook de boel kan verslechteren als de lock procedure van de berg of de failsave van PCM er in schiet...
Overigens gebruik ik beide typen ontvangers naar alle tevredenheid!

mdegans zei:
...... mocht de storing minder of weg zijn kan je eventueel de regelaar optisch ontkoppelen van de ontvangen (Medusa opto coupler: $9,-)
Deze oplossing heb ik bij één kist nodig gehad, het was dit of een externe accu..
Wanneer je gebruik maakt van een optocoupler MOET je ook een externe accu nemen omdat die optocoupler anders geen zin heeft! De optocoupler moet zorgen voor een VOLLEDIG "draadloze" overdracht van het signaal van de ontvanger naar de regelaar. Wanneer je toch de BEC van je regelaar blijft gebruiken blijf je een draad (twee zelfs) verbinding houden van de regelaar naar de ontvanger. De optocoupler is dan zo goed als nutteloos.
Omgekeerd geldt het ook als je om storingen te voorkomen een apparte ontvangeraccu neemt moet je ook een optocoupler gebruiken bij de verbinding tussen je ontvanger en regelaar. Doe je dat niet dan zal het effect van een apparte accu bij lange na niet zo goed zijn als je zou hopen en dus ook zo goed als nutteloos zijn.

Ik heb even het forum wat afgezocht en de volgende draadjes gevonden. Ze handelen allemaal over storingen en mogelijkheden tot het voorkomen of bestrijden daarvan. Er zijn er nog meer hoor, die moet je zelf maar even opzoeken.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2116
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6242
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7782
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8598
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10112
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18743
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16360

Ik ben vergeten te vermelden dat ik al met een losse ontvangeraccu werk. De regelaar kan bij 4 lion in serie niet voldoende stroom leveren voor 4 servo's.

De storing moet door de motor/regelaar worden veroorzaakt omdat zodra de motor uitgeschakeld wordt de stroringen volledig verdwenen zijn.

Qua opbouw heb ik motor/ regelaar en accu's allemaal voorin het toestel en de ontvanger met ontvanger accu ligt zeker 30 cm van de regalaar af.

bedankt voor jullie reactie tot dusver. Ik heb nu diverse opties die ik kan proberen.

na alle info te hebbeb gelezen in diverse draadjes heb ik een setje van 4 elco's 330 uF en een condensator van 10nF voor de regelaar gemonteerd. De lange accudraden heb ik getwist en de ontvanger bedrading van de accubedrading gescheiden. Op de gronde leek het of de motor zelfs beter liep en ik had geen storing. Zodra ik opsteeg kreeg ik gelijk volle storing en het toestel reageerde ook niet of nauwelijks meer op de gas.(motor aan en uit bij gas dicht) Gelukkig kon ik het toestel vlak krijgen en in een naburig weiland neerzetten. Bij het toestel aangekomen zag ik dat de prop zich vastgezet had in het lange gras. Tot mijn grote verbazing rook ik een brandlucht toen ik bij het toestel aan kwam! De regelaar was uitgebrand!Zwarte fets!
Hoe kan dit?

Volgens mij is de regelaar door de storing met de gasknuppel dicht zichzelf steeds aan het resetten geweest. De accus kunnen nooit de max stroom van de regelaar leveren zijnde 120A gedurende 5 sec. zelf bij kortsluiting lukt dit niet.
Wie kan mij vertellen waarom en hoe de regelaar (CC 80 A)zichzelf vernietigd?

Al met al is de in bedrijf levensduur van deze regelaar ca. 10 minuten geweest

groeten geert

Back