inbouwen NavySpeed Z-drive

• Topicstarter Topicstarter roobroup
  • Startdatum Startdatum
R

roobroup

Guest
Hallo, graag jullie mening over volgend probleem :
ben een taxi uit venetie aan het bouwen (zie avatar). Het
origineel heeft een Z-drive, maar omdat de model-versies van de
z-drive niet zo goed zijn (verliezen - slijtage - ...) heb ik
besloten om er een Navy-Speed aandrijving voor te gebruiken.
(Die lijkt wel wat op een Z-drive).
Probleem is nu dat ik omwille vd afmetingen en beperkingen vd
cardan koppeling, de schroef niet helemaal onder water krijg.
Als de boot stil ligt komt hij wel onder de waterlijn, maar de
schroef komt niet helemaal onder de romp, dus van zodra de boot
gaat planeren, zal de schroef gedeeltelijk boven water komen.
zie tekening hieronder ter verduidelijking.

Mijn vraag is, gaat dit werken ? Ik zie niet hoe je zo'n
navy-speed anders kan inbouwen.

ik lees ook dat zgn 'surface-piercing propellors' helemaal niet zo slecht zijn, maar waarschijnlijk moet ik hiermee wel rekening houden voor de juiste spoed, toerental etc. Standaard komt de NavySpeed met een 40 mm schroef en 2:1 vertraging. Ik dacht een Speed 500 BB te gebruiken

dank voor jullie input.

left.jpg

3d.jpg

Advies; niet doen. Ondanks dat het een mooie simpele opzet is, is de mate van slijtage bij een dergelijke setup groter dan een model Z-drive. Mits je de juiste neemt natuurlijk. Met name bij het sturen is een dergelijke Navy-Z erg slijtage gevoelig.
Er zijn 1-2 goede electro Z-drives te koop;
MHZ Blackhawk
of van
Kehrer Modellbau --> Antriebe-->Z antriebe.

Kost een paar centen (155,=) maar dan heb je ook wat moois.
Graupner had ook eens zoiets in het programma en die zie je wel eens op Marktplaats voorbij komen.

Tja, ik twijfel toch :

de Kehrer is uitverkocht en wordt niet meer gemaakt. Een indicatie dat er wel iets mis is met de Z-drives.

van de MHZ weet ik niets, maar als ik de foto zie, dan merk ik wel direct dat deze schroef op ongeveer dezelfde plaats staat als waar hij bij mij op het plan uitkomt. En dan blijft mijn originele vraag : geeft het dan niet dat de schroef bij planeren vd romp niet meer volledig onder water zit.

Voor wat betreft de slijtage vd NavySpeed : de cardan koppeling mag werken tot een hoek van 10 graden, maar ik denk dat het ook wel ietsje meer mag zijn, bvb 15 graden. Hij staat al 6 graden schuin om de schroef zo laag mogelijk te brengen. Dus ik denk dat ik uiteindelijk een 10 a 12 graden uitslag vd schroef kan hebben, wat voldoende zal zijn om goed wendbaar te zijn.

Bye ;-)

het niet volledig onderduikelen van de prop hoort bij speedboten daar zijn de props ook voor gemaakt

Cheeta, niet alle speedboat propellors zijn hydro-props (oppervlakte of surface piercing).

Die z-drive van Kehrer is dezelfde als die van MHZ en is dus via MHZ (of 2Brothers in Bussum) te verkrijgen. Dat ding werkt naar behoren. Vele malen bij onze oosterburen in werking gezien. De Navy-Z ook en die kardan koppeling is de boosdoener. Niet dat het niet zou kunnen werken, maar als je een schaalmodel maakt, ga dan voor een mooie en duurzame schaal z-drive aandrijving. Tja en de portomonnee moet ook meewerken natuurlijk.
Mijn twee centjes :wink: Enige concessie met de werkelijkheid; dit keer een surface prop ipv van een sub-surface (onder water) prop. Elke hoek die zo'n Navy-Z aandrijving maakt is gegarandeerd verlies van vermogen/werkingsgraad en meer slijtage. Vele zijn al voorgegaan en hebben eea omgebouwd naar een direkte as aandrijving.

De surface prop heeft een hogere werkingsgraad maar werkt alleen goed op hogere toerentallen (motor/accu's etc). Een sub-surface mag ook en je kunt daar zelfs een surface prop voor gebruiken. Echter dan is het meer gokken wat wel/niet werkt en is de belasting groter.

Marc

Back