Inbouwen Spoilers in mijn 3m BOT

Vandaag kwamen mijn rode kunstof spoilers binnen die wil gaan gebruiken in mijn BOT.

De vleugels worden gemonteerd m.b.v. een verenstalen pen en vervolgens op de romp bevestigd met elastiek.

Hierdoor is het naar mijn idee niet mogelijk een centrale servo in de romp te plaatsen.

Nu is het idee twee 5 grams servo's in iedere vleugel te zetten om zo iedere spoiler aan te sturen. Vervolgens met een Y-kabel de twee koppelen op een kanaal van de ontvanger (of een schuif of mijn gashandel).

Hierbij even de vraag of deze spoilers een voor en achterkant hebben, of dat het logisch is ze altijd met het heveltje naar de wortelrip te plaatsen? In dat geval waaierd de spoiler open in de ricting van de romp.

Hierbij zou ik graag nog wat meningen horen over de montage van het geheel in de vleugel en de positie in de vleugel (achter de hoofdligger) t.o.v. de wortelrip. Is het belangrijk deze zo ver mogelijk naar de knik in de vleugel te plaatsen? Of is netjes in het midden van het vlakke deel de beste/mooiste optie?

Ik wil sowieso proberen alles zo netjes uit te snijden, zodat ik niet alles opniew hoef te folien. Wellicht een snee of vakje van onderen eruit snijden en deze daarna opnieuw folien.

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Dag Daan,

Het heveltje moet inderdaad naar de wortelrib wijzen. Met betrekking tot de positie van de stoorklep zou ik deze wat meer naar de knik plaatsen.
Een 5 g. servo lijkt mij een te lichte oplossing. Als er in het mechaniek bijvoorbeeld wat zand komt of het loopt door een andere oorzaak even wat zwaarder dan trekt die servo het niet meer. Het laatste wat je wilt is een situatie waarbij er op final één stoorklep open gaat en de andere niet.
Om je een idee te geven: op de stoorkleppen van mijn ASH-26 zitten Metal Gear 25 g. servo's........Daarbij ga je de servo's in de vleugel inbouwen en je wilt een bestendige oplossing die je een lange tijd niet meer open wilt maken. Mijn advies is om voor sterkere servo's te kiezen en het in één keer goed te doen zodat je vooruit kan. De gewichtstoename is sowieso minimaal en die BOT kan wel wat hebben met haar lage vleugelbelasting.
Succes met de ombouw, het landen van de BOT zal er een stuk makkelijker mee gaan!! Maarten

We zullen kijken naar een iets sterkere servo. 9 Grams heb ik ook nog liggen met 1,6 kg stelkracht.
Ik test het geheel wel eerst alvorens in te bouwen. Ook met wat zand ertussen :).

Laatst bewerkt:
I installed the same spoilers on my Cirrus. Only about 1/3 spoiler is needed for landing. Full spoiler is only needed to get out of a very strong thermal.

I used 9g servos in each wing. If you orient the spoiler servos properly, you can use a Y cable to operate them on one channel. Otherwise you will have to use a different channel for each servo and mix them together.

I installed the same spoilers on my Cirrus. Only about 1/3 spoiler is needed for landing. Full spoiler is only needed to get out of a very strong thermal.

I used 9g servos in each wing. If you orient the spoiler servos properly, you can use a Y cable to operate them on one channel. Otherwise you will have to use a different channel for each servo and mix them together.

Thanks Maguro, we share the same thoughts. I allready have tested my spoilers with my 9 gram servo's. They work fine with enough torsion. I also ordered Y-kabels to opperate the two servo's. In that case i indeed need to look at the correct orientation of the servo's to work properly.

For know I'am too busy. I will post some pictures as soon as I start working on it.

Back