Inch berekening van de prop

Hallo allen,

Wat ik me afvraag, hoe bereken je de inches van de prop, de prop van mijn MX2 is 12 bij 9 inch, dus 30,5 bij 22,9 cm. we praten hier over een 3 blads prop, als ik met mn rolmaat nameet kom ik nergens deze maten tegen.

waarom ik dit vraag is omdat ze nergens meer de props kunnen leveren, dus ben ik opzoek gegaan naar een alternatief, die heb ik gevonden bij conrad alleen is die wat kleiner. 20 bij 30 cm, nog een vraag, zou dat werken een ietwat kleinere prop.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Ruward.

diameter vs radius?

een 12inch prop heeft een diameter van 12 * 2.54 = 30.48 cm

dus een radius van 15.24 cm, .... en laat de radius nu makkelijk te meten te zijn door 1 blad vanaf het as-gat te meten...

Als 1 blad (= de straal van de prop) 15cm is, is de radius van de prop 30cm, ongeacht of het een 2-blads, 3-blads of tig-blads is.

diameter vs radius?

een 12inch prop heeft een diameter van 12 * 2.54 = 30.48 cm

dus een radius van 15.24 cm, .... en laat de radius nu makkelijk te meten te zijn door 1 blad vanaf het as-gat te meten...

Kijk dan klopt dat met de cm van 1 blad, thanks hier was ik zelf niet uitgekomen.

Erg prettig zo een druk forum.

Thanks voor de snelle info, nou is het wachten op de prop, want het is al een paar dagen zeer mooi vliegweer.

Groet Ruward.

ah ja, totale in inch. Dus dan inderdaad 6inch per blad. Even vergeten dat je dat bij 3blad minder snel door hebt :)

De prop heb ik net binnen gekregen, de bladen zijn ietwat platter maar genoeg trekkracht en de motor en regelaar worden niet warm, dus het word morgenvroeg bij zonsopgang een Go.

:bad-words::bad-words::bad-words:
Kom net terug van het veld, wou bij zonsopgang gaan vliegen, maar ik kreeg de mx2 niet de lucht in, als ik gas geef boord hij gelijk met de prop de grond in, laat maar zeggen dat hij gelijk naar voren kantelt, ik heb de CG een paar keer aangepast en heb de CG echt goed staan.
Het is voor mij een raadsel.
Wielen lopen lekker rond en het gras was lekker kort en vlak.

iemand een idee.

Het hoogteroer staat in de juiste stand, het hoogteroer heb ik ook niet up staan omdat ik gelijk kantel, volgens mij moet je eerst snelheid hebben wil het hoogteroer werken, hij kantelt al zonder vooruit te komen.
Ik heb het net even in de woonkamer op het parket geprobeerd maar op een gladde ondergrond het zelfde liedje.

Ik moet wel zeggen dat de prop niet origineel is maar ik denk niet dat het daar aan ligt, want met zn originele prop deed hij het ook.
had graag gevlogen vanochtend, balen.

Bij een staartwieler gelijk bij de start vol up en naarmate hij meer vaart krijgt minder up geven. Plaats anders ook even een foto van het toestel kunnen we zien of je misschien per ongeluk het landingsgestel verkeerd om hebt zitten.

Bij een staartwieler gelijk bij de start vol up en naarmate hij meer vaart krijgt minder up geven. Plaats anders ook even een foto van het toestel kunnen we zien of je misschien per ongeluk het landingsgestel verkeerd om hebt zitten.

Ok ik zal het van de week op die manier proberen, ik wist niet dat dat regel is voor een staartwieler.

Thanks

volgens mij moet je eerst snelheid hebben wil het hoogteroer werken, hij kantelt al zonder vooruit te komen.

Je hoogteroer wordt aangeblazen door de prop dus dat werkt zodra je gas geeft. Wel even goed opletten dat je het geleidelijk maar wel zo snel mogelijk naar neutraal terug laat komen anders "springt" het toestel de lucht in en overtrekt het, zodra de vleugels gaan liften.

Back