Indekken met balsa of folie

Thieu

Vriend van modelbouwforum.nl
Hallo,
Vorige week had ik al een vraag over mijn bouwdoos van een Ultra Sport + 40 van GreatPlanes en nu weer een andere:
Volgens de gebruiksaanwijzing moet er folie op. Ik geef echter de voorkeur aan het werken met hout i.p.v. folie. Natuurlijk moet ik dan kijken naar het (verschil in) gewicht, maar ik vraag me af of er ook een verschil in sterkte is.

Weet iemand iets over het (verschil in) gewicht per m2/ dm2 van folie tegenover balsa? Balsa moet natuurlijk ook nog geverfd worden en dat brengt ook gewicht met zich mee.
Alvast dank

Thieu

Als je balsa wilt schilderen/spuiten, zul je dit eerst moeten bekleden met glasweefsel (25grams). Als je per se niet wilt folien, kun je ook overwegen het model met zijde te bespannen en vervolgens te spuiten. De hele vleugel met balsa beplanken zal al zwaarder worden, vervolgens al het balsa met glas bekleden nog een stukje zwaarder.

Een licht balsa plankje van 1.5mm weegt zo uit het hoofd 15gram, bekijk maar eens hoeveel plankjes je al nodig hebt om de hele vleugel in te dekken.

Groet,
Gerben

@Gerben
Het is niet zo dat ik niet persé wil foliën, ik vroeg me af of iets anders (hout) ook kon omdat ik daar de voorkeur voor heb.
Bedankt voor je info :)
@Plotterwelt
Ik heb gewoon een goedkoop bouwpakket (m'n allereerste dus) uit een aanbieding gekocht om ervan te leren. Aangezien mijn voorkeur in de toekomst uitgaat naar schaalbouw (waar ik heb gezien dat veelal met glas wordt gewerkt) heb ik niet zo'n zin me te verdiepen in folie ;)

Enne, als ik zie wat voor veranderingen hier wel vaker aan modellen worden toegebracht dan worden er heel veel "verkeerde" modellen gekocht :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Een vereiste voor schaalbouw is licht bouwen.

Als je beginner op gebied van bouwen bent is het niet verkeerd om eerst een paar " folien" modellen te bouwen en proberen lichter te zijn als de fabriekant aangeeft.

Schaalmodellen vliegen al moeilijker door de schaal , en als je dan ook nog zwaar bouwt krijg je een beest om te vliegen . :mrgreen:

Mvg Johan

Een licht balsa plankje van 1.5mm dik en 10cmx1m weegt tussen de 12 en 14 gram. Folie weegt gemiddeld zo'n 80 gram per vierkante meter.

Om balsa af te werken, zul je er glas overheen moeten trekken. Het proces van glassen en spuiten weegt samen al zoveel als de folie. Dan moet je in jouw geval het gebruikte balsa er dus nog bij optellen. Dan ga ik er nog vanuit dat je e.e.a. ook goed weet te doen, bij veel mensen wordt glassen/spuiten al te zwaar.

Gezien het type toestel, zou ik zeggen, folie deze gewoon en koop dan als volgende bouwdoos een kist die 'van nature' al volledig balsa ingedekt is..

Een licht balsa plankje van 1.5mm dik en 10cmx1m weegt tussen de 12 en 14 gram. Folie weegt gemiddeld zo'n 80 gram per vierkante meter.
10cm breed is dus tussen de 120 en 140 gr per M2. Daar komt dan nog glas bij a 25 gr/m2 plus verf. Alles bij elkaar zal dat al snel tegen de 200 gr/m2 lopen. Dat waren nou cijfers waar ik naar op zoek ben :-)
Gezien het type toestel, zou ik zeggen, folie deze gewoon en koop dan als volgende bouwdoos een kist die 'van nature' al volledig balsa ingedekt is..
De boodschap is duidelijk :)
Een vereiste voor schaalbouw is licht bouwen.
Als je beginner op gebied van bouwen bent is het niet verkeerd om eerst een paar " folien" modellen te bouwen en proberen lichter te zijn als de fabriekant aangeeft.

Allemaal weer bedankt voor de tips:)

Back