indekken van ribbenvleugels : technieken?

Om vleugels in te dekken met balsa heb ik hier al heel wat verschillende technieken gezien, de ene al duidelijker geïllustreerd dan de andere.

- Uhu Hart en netjes klemmen/vastspelden
- witte houtlijm en netjes klemmen/vastspelden
- bruislijm en netjes klemmen/vastspelden

Mijn probleem ligt in het netjes vastzetten/klemmen/spelden dat de beplanking mooi de ribben volgt.

De technieken die me interesseren zijn :
- contactlijm?
- een techniek met een strijkijzer ( maar met welke lijm? witte houtlijm?)

Ik hoop dat we allemaal één en ander bijleren.

Kris
 
Wat ik doe is eerst de planken aan elkaar lijmen (met witte houtlijm); planken naast elkaar leggen , crep plakband op de naad. Planken dubbelvouwen , tussen de naad houtlijm doen en ietsjes doorbuigen naar de andere kant en dan laten drogen, dit doen totdat je plank breed en lang genoeg is voor de vleugel.

Bovenkant van de ribben met lijm bedekken (houtlijm of bruislijm) plank erop leggen en gewichten erop ( ik heb lange latten van staal die redelijk zwaar zijn), de ronding aan de voorkant kan je doen door het hout aan de bovenkant wat nat te maken en en met (crepe) plakband (over de ribben)de plank vast te maken . (lang stuk plakband ergens halverwege de vleugel beginnen, naar voren en dan onder de vleugel eindigen).

Hopelijk is het duidelijk zo.

Cor
 
Het indekken van ribben vleugels doe ik meestal met contactlijm, een tip uit de FMT van een flink aantal jaren geleden.

Net zoals Cor dit aan geeft lijm ik eerst de beplanking aan elkaar met witte houtlijm, snij dan ruw de vorm voor waarbij ik wel rekening hou met een recht zijde van de ligger o.i.d.

Als dit droog is, dan breng ik de lijm met enige overmaat aan op de ribben en andere delen waar de beplanking op gelijmd wordt.

Vervolgens de beplanking aanbrengen, en overal licht aandrukken zodat de lijm op de beplanking komt. De beplanking eraf halen en de beplanking nalopen of contact/lijmvlakken zijn overgenomen. Eventueel nog dun lijm aanbrengen als er stukken zijn waar geen lijm zit.

Laat de lijm ca 15 minuten drogen.

Daarna de beplanking in één keer, op de vleugel aanbrengen en goed overal aandrukken waar deze op de ribben en liggers komt te liggen.

Daarna het geheel laten drogen, mocht je na het drogen nog voelen dat er los zittende stukken dan deze met een folieboutje warm maken en goed aandrukken.

De lijm die ik gebruik is pattex contactlijm. Je kunt hiermee toch snel doorwerken.

succes

gr

Gait
 
Wat Corvl zegt zo ik in ieder geval doen, eerst de planken aan elkaar lijmen.
Ik gebruik zelf meestal houtlijm of bruislijm.
Wat ik hier laatst op het forum heb gezien is dat iemand tijdschriften gebruikte als gewicht. Die tijdschriften volgen natuurlijk perfect de ronding.
 
De tip van Corvl (om eerst alle planken aan elkaar te lijmen tot 1 grote plaat) is goud waard!

Een tip die ik ooit kreeg om overal uniform aan te kunnen drukken zodat je geen hobbels en bobbels in de beplanking krijgt: Snij met een hete draad uit een piepschuim isolatieplaat een mal (alsof je dus een met piepschuim ingedekte vleugel gaat maken). Daarvoor heb je wel aan beide kanten geleidingen nodig in de vorm van je vleugelribben. Gooi de kern (wat je voor de vleugel zou gebruiken) weg en houd de beide (holle) buiten delen over. Gebruik deze twee holle vormen om de beplanking aan te drukken en je weet zeker dat de beplanking niet vervormd bij de ribben. Met spelden vastzetten is altijd lastiger.

Ook voor het afmaken van de rest van de vleugel (van het inlijmen van scharnierlijsten tot en met het folieen en inbouwen van de servo's) heb je van die piepschuim platen plezier omdat de vleugel altijd goed beschermd en ondersteund op tafel ligt.

Ik gebruik wel een mal om de ribben en de liggers te verlijmen. Zo heb je eigenlijk het skelet van de vleugel stijf en recht.
IMG_1519.jpg


Daarna zet ik de mal weg en voor het indekken van de vleugels en voor verder alle andere bewerkingen op de vleugels gebruik ik die piepschuim vormen.
IMG_1528.jpg


Het daadwerkelijk indekken van een vleugel.
IMG_1654.JPG


Het resultaat (aan 1 kant ingedekt)
IMG_1601.jpg


Aan beide kanten ingedekt en het rolroer uitgesneden.
IMG_1655.JPG



Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Het heeft mij in ieder geval goed geholpen om mooie strakke vleugels te krijgen.
 
stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat bij de neuslijst?
plak je daar een lat tegenaan, en schuur je die op maat

of plak en schuur je eerst de lijst, en buig je de beplanking daar overheen?
 
Alle methodes zullen voldoen maar zullen ook afhankelijk zijn van de soort vleugel. Grofweg motor kist of zwever, geheel of gedeeltelijk ingedekt.
Maar ook, wil en kan je wel alles goed vastspelden of met ballast aandrukken?

Zo ben ik er op gekomen om indekking met contactlijm aan te brengen. En ik doe dit in meerdere lagen (3) met tot water verdunde contactlijm. Het aanbrengen doe ik met een penseel en ik teken de lijmplaatsen af met zachtpotlood.
Voor een goede stijve vleugelconstructie moet de contactlijm diep in het hout getrokken zijn en en daarbij moet de lijmlaag zo dun mogelijk te zijn.
Na het drogen van de contactlijm leg ik een stuk papier tussen de indekking en de ribben en ligger(s). Je kan dan alles goed uitrichten. Daarna trek ik het papier cm voor cm er onderuit en druk de zo "vrijgekomen" indekking op ribben en ligger(s).
Het resultaat een goede stevige lijmverbinding zonder spelden en ballasten.
 
stomme vraag misschien, maar hoe doe je dat bij de neuslijst?
plak je daar een lat tegenaan, en schuur je die op maat

of plak en schuur je eerst de lijst, en buig je de beplanking daar overheen?

Er zijn geen stomme vragen. Sterker nog: Een jaar geleden heb ik dezelfde vraag gesteld en het van een collega bouwer uitgelegd gekregen (tja, je wordt nou eenmaal niet geboren met alle kennis om een kist te bouwen).

Zoals je op de foto hieronder ziet heb ik een 4mm dik balsa plankje als hulpneuslijst gebruikt. Op onderstaande foto zie je die hulpneuslijst nog beter. Hij wordt op de voorkant van de ribben gelijmt (met al die lijmklemmetjes en het aluminium hoekprofiel om te zorgen dat hij mooi recht loopt).

IMG_1574.jpg


Dan dek je de vleugel in en heb je dus een ingedekte vleugel met een rechte en platte voorkant (de hulp neuslijst). Hier op de onderstaande foto goed te zien. Alle vleugels zijn afgewerkt, maar hebben nog een stompe voorkant.

IMG_1733.JPG


Vervolgens plak je daar een balsa balkje op (in mijn geval ongeveer 20mm dik en 30mm hoog).

IMG_1752.JPG


En dan in vorm schaven en schuren. Op onderstaande foto het eindresultaat. Je ziet op deze foto nog net het uiteinde van de hulpneuslijst en je ziet duidelijk waar de beplanking stopt (boven en onder de hulpneuslijst)
IMG_1759.JPG
 
methodes van houtjesplakker en Fraggy

Fraggy,

prachtig uitgelegd, mooie posts, bedankt daarvoor. Zie ik dat goed dat je de ribben in PUR gesneden hebt, ipv balsa ribben te gebruiken? Zo heb ik laatstleden ook een vleugel gemaakt, en de negatieven zijn dan ideaal om de indekking aan te drukken natuurlijk. Die PUR ribbenmethode vond ik echt goed, trouwens : nauwkeurig, snel, sterk, licht ... en goedkoper dan grote balsa ribben, als het om grote vleugels gaat.

Houtjesplakker,

Heel interessant, hoe jij dat doet. Zo zie je maar dat iedereen zijn "ideale methode" ontwikkelt over de jaren. Als je dan gradueel indekt, beetje bij beetje je papier ervan tussen trekt, neem ik aan dat je de indekking vastzet met een strijkbout. Of kleeft de contactlijm zo ook nog?

Bedankt voor de goede respons, zo leren we allemaal van elkaar.

Kris
 
Fraggy,

prachtig uitgelegd, mooie posts, bedankt daarvoor. Zie ik dat goed dat je de ribben in PUR gesneden hebt, ipv balsa ribben te gebruiken? Zo heb ik laatstleden ook een vleugel gemaakt, en de negatieven zijn dan ideaal om de indekking aan te drukken natuurlijk.

Dank! De ribben zijn van Roofmate. Maar ik gebruik de negatieven van die ribben dus niet voor het indekken. Daar gebruik ik piepschuim vormen voor. Het probleem met die negatieven is dat je dan alleen druk zet op de plaats waar de beplanking de ribben raakt. Dat lijkt logisch, want daar zit de lijm. Maar je hebt dan wel de kans dat de beplanking bij de ribben wat indrukt en op andere plaatsen wat gaat bollen. Dan heb je dus niet helemaal superstrakke vleugels (het vliegt er niet minder om, maar het oog wil ook wat)
 
Back
Top