indeling zender

Hallo, mijn eerste post maar lees hier al wel een tijdje. Ik heb enige tijd terug een kleine 3 channel heli gekocht samen met mijn zoontje gewoon voor de leuk, maar ben er toch elke dag mee aan het vliegen en zou wel wat groter willen.

Nou heb ik het geld toch niet gelijk zo liggen dus leek het me niet onverstandig om eerst wat simulatie te gaan vliegen met mijn gamepad.

Wat ik nu graag wil weten is de indeling van een echte zender. Wat doet welke knuppel en waarvoor? Ik heb een simulatie van een vriend gekregen en daar kun je zelf dus alles instellen. Ik wil het echter wel zo dicht mogelijk bij het echte werk hebben anders werkt het nog niet als oefenen. Hoop dat het zo duidelijk is...

Mijn volgende vraag komt over een tijdje :D Welke heli te nemen :confused:

Alvast dank.

Tip: gebruik even de zoekfunctie (rechtsboven) met de term "stickmode", dan kom je al veel informatie en meningen tegen.

Hallo, welkom op het forum.

Als je een stapje hogerop wilt zou ik niet beginnen met oefenen op een gamepad.

Het beste kan je beginnen met een Lama v4 heli, daar is op het forum genoeg over geschreven, op youtube staan er ook genoeg filmpjes er van.
Komt redelijk in de buurt van het "echte" werk (alhoewel sommige meningen daar over verschillen op het forum)
Zo'n heli kost gemiddeld 90 euro.
Voor een paar euro meer kan je een usb adapter kopen die je op de zender van de Lama aansluit en kan gebruiken voor simulators.
Stickmode hangt helemaal af van wat je gewent bent.
(Ik ben bv gewent dat het gas rechts zit)

EskyLama_1.jpg

Laatst bewerkt:
Meesten hier vliegen mode 2:
Linker knuppel
* Up/Down = Throttle/Collective Pitch
* Left/right = Rudder/Tail (yaw): meeste sturen de neus: dus knuppel naar links = tail tegenwijzerzin
Rechter knuppel
* Up/down = Elevator/Fore & Aft Cyclic Pitch (optrekken en duiken zeg maar)
* Left/right = Aileron/Roll (rolbeweging dus)

Je kunt best een goedkope heli (coaxiaal of fixed pitch) kopen waarvan je de zender kunt koppelen aan je PC en op die manier kunt oefenen op sim. Een coax of FP heb je al voor 90-100€. FP is moeilijker (en realistischer) dan een coax.

Bedankt voor het welkom! Ik snap dat een gamepad nog niet ideaal is, maar tot ik weer wat geld heb is het even niet anders. Zoekfunctie was ik van op de hoogte maar kon er niets vinden over indeling van zenders.

Ik wil eigenlijk de Lama wel overslaan. Heb nu dus een 3 channel en dan daarna eigenlijk gelijk naar een 5/6 channel van rond de 300 euro. Die 100 zou ik dan iets weggegooid geld vinden. Ben wel van plan om het rustig op te bouwen en niet overhaast te gaan vliegen. Misschien eerst een zender aanschaffen en later de heli.

Codon bedankt voor de info!

Een gamepad is niet niet ideaal, het is totaal ongeschikt. Tenminste, de meeste gamepads zijn niet proportioneel. Dat houdt in dat je met een gamepad alleen kunt schakelen tussen 'vol aan' of 'uit'. Daarmee ga je geen heli vliegen..

Als je toch al overweeg eerst een zender aan te schaffen, doe dat dan, en sluit die op je simulator aan..

Een gamepad is niet niet ideaal, het is totaal ongeschikt. Tenminste, de meeste gamepads zijn niet proportioneel. Dat houdt in dat je met een gamepad alleen kunt schakelen tussen 'vol aan' of 'uit'. Daarmee ga je geen heli vliegen..

Als je toch al overweeg eerst een zender aan te schaffen, doe dat dan, en sluit die op je simulator aan..

Gamepads zijn allang niet meer vol aan of vol uit hoor. Die zijn zeker al een tijdje analoog dus in stappen. Maar ga zeker a.s.a.p. iets beters halen, met of zonder heli. Tot die tijd heb ik niet anders voor de simulator.

Koop dan ff een gamebird, das een zender zonder zender maar met een usb aansluiting. Kost 29 eurie geloof ik bij Bloemendaal/Quartel en dan heb je tenminste echte sticks in je handen...

Als je groot modelbouw gaat vliegen, conformeren aan degene die je helpt, anders kun je niet geholpen worden met afstellen en trimmen van heli.

Als je groot modelbouw gaat vliegen, conformeren aan degene die je helpt, anders kun je niet geholpen worden met afstellen en trimmen van heli.

Die snap ik niet? Of is het omdat het zo laat is ;). Je bedoelt dat je hulp moet vragen aan iemand die er verstand van heeft, voordat je wat koopt?

EDIT: wat mij betreft kan deze topic gesloten worden. Ik heb toch besloten een heli te kopen.

Laatst bewerkt:
Back