Ik ben begonnen aan een diorama van een Indiase god. Het beeldje heb ik zelf uitgeprint met de Anycubic Photon M3, 3D printer. De bedoeling is een rotsachtige ondergrond te gaan maken van foam en dit met sculpturemold te gaan behandelen. Daarbij ga ik nog het een en ander aan rotsen uitprinten. Deze rotsen zijn 3D gestand en zijn dus bestaande en zeer realistisch uitziende rotsen.. Het schilderwerk word wel een behoorlijke klus. En het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets groots, zo realistisch mogelijk moet gaan schilderen. De 1ste 3 foto's zijn alleen van het beeldje. Dat 20cm lang, 16 cn hoog en 11 cm breed is. En staat al in de primer. De foto's hieronder zijn van de toekomstige base en het beeldje. Alles nog dry-fit.
Het schilderen duurt wat langer als ik gehoopt had. Maar het einde is in zicht. Als dit af is ga ik beginnen aan de diorama van 30x30 cm
Jouw prints zien er toch wel heel erg mooi uit. Mijn printer (Crealtiy LD006) doet 4K en dat is al prachtig, maar die van jou met 6K . Het schilderwerk ziet er ook heel mooi uit hoor.
De printer die ik heb is 4K+. Op een scherm van 7.9" is dat best een verbetering. Op de website van Anycubic kun je terug zien hoeveel pixels dat zijn. Maar wel behoorlijk wat meer. Het zit tussen 4k en 5k in. Een groter scherm(10") met 4k geeft minder kwaliteit prints als een 7.9" scherm omdat dezelfde hoeveelheid pixels op een groter scherm verdeeld moeten worden. Als je de sweetspot hebt gevonden kwa belichting, lift en hijssnelheid krijg je veel mooiere prints. Ik heb mij lift snelheid behoorlijk laag staan. De staat op 1.13 mm/'s en de hijs snelheid staat op 1.8mm/'s. En mijn belichting staat op 2.45 sec. per laag. De prints duren wel gemiddeld 50% langer. Een normale print die er 2.5 uur. over doet, doet er bij mij 3.5 uur over. Je hebt dan ook veel minder foute prints. Meer tijd..... maar wel minder resin verspillen.
Even een update... Zo moet de base (diorama) gaan worden. Ik had een idee over een lava stroom met lava steen. De grojze stenen zijn 3D geprint en de kiezeltjes zijn echte steentjes. Voor de lava structuur ga ik dit gebruiken.. De bedoeling is dat het lava stroompje uit de berg komt waar de leeuw op staat en onder hem door loopt.. Met het model bij ziet het er zo uit. Voor ik het beeldje ga vastzitten, ga ik hem eerst nog accentueren met verschillende kleuren wash.
Ben nog wat bezig geweest met schilderen in de basiskleuren. De zwarte stenen zijn lava stenen. Ik heb geprobeerd de structuur wat na te bootsen met de foam en Vallejo Black Lava/Asphalt.. De kleinere rotsblokken die bovenop liggen zijn nog niet geschilderdaar wel al voorzien van een primer.
Ditzijn de laatste foto's die ik genomen heb van mijn project. Het diorama is klaar. De God Khali, de God van de doden en wat betekend "zij die dood is", staat op de rand van de normale wereld en de Hel om ten strijden te gaan op haar Leeuw.
De materialen die ik hiervoor gebruikt heb zijn -Vallejo verf.. (Kleuren zijn moeilijk te zeggen omdat ik veel zelf heb gemengd on de juiste kleuren te krijgen). -Vallejo lava texture -AK dry terrein texture -zand en steentjes uit de tuin. -3D printer voor het beeldje en de rotsen. (De printer die ik gebruikt heb is een Anycubic Photon M3 4K+). -Graspollen en bloemetjes van Aliexpress - En wat Sculpturemold. En om de zijkanten zwart te maken, acryl verf van Amsterdam. De basis is gemaakt van schuim uit de doos van de 3D printer. Totale afmetingen van de diorama zijn: 32cm x 26cm. Het beeldje is: 20cm x 16cm x 11cm
Dat ben ik wel van plan. Maar ik ben ook met een schip bezig die mijn hersenen in de war brengen. Ik zal tussendoor nog zeker aan dit soort dingen werken.