:lol: De MicroWarbirds van RBCKITS voorzien van rolroeren, vliegen nu ook INDOORS en daarin speelt de KOKAM 1020 een belangrijke rol. De Bearcat is de allereerste MicroWarbird en daarbij ook nog de eerste die Indoor heeft gevlogen met richtingsroer, waarbij het sturen te traag bleek en de vleugelbelasting te hoog, rolroeren van Depron was hierbij de oplossing waarbij de vleugelbelasting tevens omlaag ging door het grotere vleugeloppervlak. Ook de 8 cellen 750mah Twicell werd gewisseld voor een 8 cellen 110mah. Het vliegklaar gewicht werd daarmee 190 gram Richtingsroer servo wordt rolroer servo. Alleen de aansturing van de rolroeren is nog zichtbaar, deze zijn gemaakt van sateprikkels met krimpkous en een stukje staaldraad. Met de Mustang reeds gebouwd was dit een prima model om deze indoors te testen met balsa rolroeren. Rolroer van 2mm balsa en 40mm breed, met aan de scharnierzijde de onderzijde afgeschuind. De folie laten we doorsteken om als scharnier te fungeren. De bovenzijde als eerste vast strijken De rolroer omklappen Vast strijken en het scharnier is klaar Opening maken voor de lokatie van de servo Servo met CA op balsa latjes gelijmd en aangesloten op de rolroeren Kapje vastzetten met folie Met de Kokam 1020 volgeladen is de Mustang vliegklaar Met een gewicht van 45gram en 1020mah is de keuze voor de Kokam snel gemaakt. OKE wie komt er indoor vliegen met de FW190 de Mustang is klaar voor de eerste Dogfight.
AAAUUUWWWW patsboemkledder, Ja dat was een flinke dreun, maar met een drupje CA was de Mustang snel weer klaar voor de volgende Dogfight met de Heinkel van Tobias. Toch heerlijk zo'n direct drive 280 motortje gelukkig geen gedonder met tandwielen.
Ton, met deze rolroeraansturing (aan de servokant) werkt de rolroerdifferentiëring precies verkeerd om, de uitslag omlaag is groter dan naar boven. Merk je er iets van? Of heb je dit gecompenseerd aan de aileronkant, dat kan ik niet goed zien?
Ron Heb daar niet echt op gelet, deze opzet is alleen om praktische reden zo uitgevoerd en het is funtioneel. Wat het vliegen betreft, in de hal is er weinig ruimte/tijd om de stuurfuncties eens goed te testen je moet tenslotte je rondjes blijven vliegen en de andere modellen en uiteraard ook de muren zien te ontwijken. Ben overgens nog wel van plan om met diverse instellingen van de rolroeren en daarmee bedoel ik beide omhoog en omlaag te gaan testen. Heb nu nog te weinig vliegervaring met de Mustang om dit echt grondig te beoordelen. De ervaring die ik nu heb is dat de rolroeren goed funtioneren maar misschien een iets haakefect hebben, daarbij moet ook het richtingsroer iet naar recht worden gezet om motorzijwaartsstelling te compenseren. Dit zijn maar hele kleine dingetje die ik wil proberen, het vlieggedrag is verder prima want ook een rollende cirkel of loop is geen probleem voor de Mustang. Ton
geebee helaas ging het niet lang goed met mijn mustang wat zijn die rompjes ook slap.....ik heb er niet mee kunnen vliegen.... 4 meter dan.. dus heb ik maar wat nieuws ontworpen de micro geebee... (let niet op de vleugel) Weet iemand hoe ik aan die profieltjes van de vleugel kan komen? grtz,Bas
misschien weet Ton het, lijkt me niet zo'n kritisch profiel, eppler 207 werkt prima. Met het programma "profili" maak je de templates in een wip.
Nadat ik verschillende malen met Ton van Munsteren had gesproken over een indoor versie met retracts, en ik de kleine retracts van GWS in mijn bezit had. Heb ik van de zomer eens een bouwdoos besteld. Later aan Ton een tekening van een halve rib gevraagd en daarna kon ik aan de slag. Nu alleen nog verder afwerken en dan de romp bouwen en zorgen dat alles voor het indoor seizoen klaar is.
Theo, Waanzinnig leuk, graag wat closeup plaatjes. Wat is je streefgewicht en ga je ook een richtingsroer servo gebruiken en welke motor. ton
Kzag ze vandaag in de winkel. Khad net niet genoeg geld bij me :cry: Nou ja, dan voorlopig geen voer voor de anderen die aan het combatten zijn. Groeten Laurens
Mustang met retracts van links voor gezien. Op de weegschaal met retracts, 4 servo's (rolroeren, hoogte roer, kielvlak, retracts) en de motor net 138 gram. Nog toevoegen, rolroeren, bespanfolie, regelaar, ontvanger en Lipo accu 2 cellen de rechter zijkant met de staart op een servo rustend om de grondlijn aan te geven. Close-up van de bevestiging van de wielpoot. 2 balsa balkjes die tussen de ribben zijn gelijmt. Beide wielpoten van de onderkant gezien. Het geschatte vliegklare gewicht zal denk ik uitkomen op 230 gram. De grijze strepen zijn stukjes tape om de romp onderdelen op hun plaats te houden. De cockpit laat ik los om beter aan de onderdelen te komen. En op dit moment is de onderzijde ook nog los van het model om de vleugel te kunnen monteren. Ik weet nu nog niet of ik dit naderhand vast lijm of met tape ga bevestigen.
Deze is bij de 1:1 mustang ook intrekbaar, en stuurt met het richtingsroer mee.. Nog effe doorknutselen theo! :lol:
HeHe heb eindelijk twee kleine filmpjes kunnen wegzetten. http://rcgroups.com/gallery/showphoto.php?photo=7257&password=&sort=1&size=medium&cat=500&page=1 Ton