indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    N.a.v. een topic van Igor Burger op het Stuka Stunt Forum vorig jaar wil ik een electro indoor stuntertje gaan fabrieken voor de indoormiddagen en -avonden waar ik, voornamelijk als vrije vlucht vlieger en een beetje als RC vlieger aan mee doen. Hij is uitgegaan van een standaard Ikarus Shockflyer van depron. Hij plakte de rolroeren vast (geen flaps dus) en stuurde alleen het hoogteroer via een tuimelaar en 012 lijnen van ongeveer 5 meter (afhankelijk van de hoogte van de hal, hoogte van je schouder lengte van je arm + lengte lijnen + halve spanwijdte model + veligheidsmarge 0,5 meter mag niet groter zijn dan hoogte van het plafond).

    Ik wil volgens de constructiemethode van een shockflyer (depron versterkt met koostof staafjes) een model met de outline van een Nobler bouwen. Uit de adviezen van Igor selecteerde ik een Tsjechische Cemech Python 100 als motor (kon ik nieuw krijgen voor 65 euro) en een eveneens Tsjechische Yeti Spin 11A regelaar. De capaciteit van de LiPo moet nog via testen worden vastgesteld, evenals de prop. Via mijn RC-indoor-vlieg-vriendjes moeten we daar uit kunnen komen.

    Het enige wat ik dan nog nodig heb is een timer. Ik ben daar nog niet veel verder mee, behalve dat ik een paar JMP (Jean-Marie Piednoir) timers uit Frankrijk heb besteld. De timer hoeft niet (zoals de meeste wel hebben) meerdere functies te hebben. Hij moet na een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 5 minuten) uitschakelen zodat je kunt landen, én hij moet de stroom naar de motor uitschakelen als de stroom onder de kritische waarde voor de LiPo accu dreigt te komen.

    Weet iemand nog andere mogelijke timers? Bruno heeft mij al verteld wat hij weet. Hij adviseerde mij ook Robert-Jan eens te vragen. Dus RJ: hoe doe jij dit bij jouw (outdoor) electro stunter?

    PP
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi PP

    Ik heb net in onze sporthal gevlogen nou ja gevlogen. Het gaat om een electro combat met een speed 400 motor er in, ontwerp van Mike Waller.
    Ik heb mijn 3 pakketten van de electro stunter in serie gezet. Hij zit aan koperen lijnen. De motor heeft veel meer vermogen dan het kistje aankan. De regeling gaat via een zelf gebouwde PWM regelaar. Dit werkt super.
    Afijn 2 rondje gevlogen veel te kort lijn trek elke keer dat er een beetje lijntrek was kon ik hem sturen. Dus bijna in de grond bijna tegen het plafon. Uiteindelijk kwakte hij tegen de grond. Het Gunter propje was aan beide kanten 1 centimeter korter geworden. Ik had geen reserve prop mee dus toen met deze zwaar ingekorte prop nog een vluchtje gemaakt. Hij had nog steeds genoeg power. Maar sukkel die ik was ik stond niet in het midden en klapte tegen het turn rek. Resultaat beide tippen aan gruzels. Ik denk dat ik de lijnen 2 meter inkort. De motor staat behoorlijk naar buiten en er zit veel te veel tiplood op en nog geen lijntrek.

    Er zijn eerde discussies geweest dat koper lijnen niet zouden werken. Ik vlieg met 10 meter lijnen en heb plenty power. De truc is om het eerste stuk gewoon dikke lijnen te nemen en dan dunnere. ok er gaat meer vermogen verloren in de lijnen dan dat er bij de motor aan komt maar aan vermogen geen gebrek. Met 6 meter lijnen ging het zo hard dat ik niet volgas kon vliegen. Afijn ik ga dus naar 8 meter de combat laad ik maar even zo. Als alles lijkt te werken repareer ik hem of bouw ik een nieuwe.

    Nu even over jou opzet. Ik vind dit razend interessant ik ben ook wezen neuzen op internet. En bij RC techniks heb je erg goedkope motoren en regelaars. De totale aandrijving met accu komt op veel minder dan 100 euro. Maar of deze low budget oplossing ook voldoende vermogen heeft ??

    De timer is geen probleem. Ik heb mijn eigen timer gemaakt van een PIC. Je kan hem starten en de timers, vermogens parametreren met je TV afstand bediening. Erg cool dat je kist start door er met de AB op te richten. Op de werkbank werkt alles prima. Ik heb er alleen nog niet mee gevlogen. Ik gebruik mijn zender voor het gas geven een soort RC LB dus. (Ik was een aantal keren aan het vliegen en dan komen er mensen naar je toe lopen gelukkig kan ik dan stoppen)

    Ik wil wel een timer voor je maken. Bovenstaande timer is denk ik te zwaar het kan met 1 PIC (een IC met 8 voetjes) en een paar weerstanden. Het volgende is b.v. mogelijk. Je sluit je accu aan. Dan een wachttijd en hierna begint hij te draaien voor b.v. 5 minuten. Dan aftoeren en stoppen.
    De tijden zijn alleen door herprogrammeren te wijzigen. Het is zelfs mogelijk dit in een SMD IC onder te brengen elke gram telt zeker voor zo'n indoor ding. Wat denk ik ook mogelijk is, is het afschakelen op spanning. De meeste regelaars schakelen af op 9 volt. Maar als de motor dan al niet meer presteert kan je hem ook afschakelen op 9,1 volt of zo spaart je lipo. (als dit kan kan dit met hetzelfde IC)
    De kosten komen zo tussen de 5 en 10 euro (vrienden prijs) wil ik hem natuurlijk wel een keer vliegen.

    Ik zou de eerste vluchten er gewoon een ontvanger in zetten. Dan kan je korte vluchtjes maken om alles af te stellen. Als alles naar behoren werkt dan een timer.

    Igor had last van flutter ik zou er zeker kevlar bracing op zetten.


    Je bent toevallig niet Bakker op het stuka forum ??

    Voor meer info PB of mail me even.

    Groet Robert-Jan
     
  3. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik heb inderdaad even de PC bij Jan Bakker gebruikt om te posten op SSW.

    Ik heb net het Engelse tijdschrift (AMI of Flyer, weet niet meer) binnen waar de indoor combatmodellen van de Wallers in staan. Nog niet goed gelezen. Blijkbaar vliegen zij met de stroom door de lijnen en de accu bij de piloot en niet in het vliegtuig.

    Ik ga eigenlijk liever de route van Igor Burger en haak aan bij indoor RC techniek. Jan Bakker heeft altijd up to date electro RC spullen voor weinig geld, en hij weet er veel van en kan me goed adviseren terwijl ik er zelf niets van begrijp, dus ik ga niet met low budget dingen kloten.

    Door zo'n depron model met borstelloze motor en lipo's te gebruiken heb je een heel licht model dat dus heel langzaam kan vliegen. Belangrijk voor stunt, waarbij je in de hal boven je hoofd moet kunnen vliegen. Hoger gewicht heeft een hogere snelheid tot gevolg. Bij 10 meter lijnen kan dat niet, dan zou je een hal moeten hebben van een meter of 13 hoog en die zijn er niet veel, althans geen sporthallen. Igor vliegt bijvoorbeeld met 5 meter lijnen. Om dat te kunnen doen moet alles heel licht zijn, zodat je wel lijntrek hebt, maar het toch niet te snel gaat.

    De timer hoeft niet eens af te tellen tot hij moet beginnen. Er is altijd wel iemand die hem kan vasthouden. Gewoon starten en dan 5 of 6 minuten lopen. Als de timer niet ook het voltage van de lipo's in de gaten kan houden is dat voorlopig geen probleem, dan laad ik gewoon de lipo na de eerste vlucht en kijk hoeveel ik daarin gebruikt heb en dan kan ik verder experimenteren om te bepalen na hoeveel vluchten ik weer moet opladen. Als ik toch maar één vlucht per lading kan maken zal ik waarschijnlijk toewerken naar een zo klein mogelijke lipo, weer om zoveel mogelijk gewicht te besparen.

    Of ik flutter zal krijgen merk ik wel. Misschien dat ik uiteindelijk ook wel een profielvleugel ga bouwen van depron ribben, carbon liggers en dat bekleden met zo dun mogelijk depron (nu waarschijnlijk 2 mm).
     
  4. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi PP

    Vergeet niet foto's te maken.
    Maak er er een soort bouw verslag van.
    Als je problemen hebt met plaatsen kan je ze naar mij mailen ik plaats ze dan wel.

    Moet ik een timertje voor je maken? Zullen we het daar de 10e over hebben of heb je meer haast.

    Groet Robert-Jan
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Waar indooren jullie? Dit wil ik wel eens zien!

    In alphen zijn we er ook mee bezig geweest (oa door den Bruno himzeluf)
    maar de hoogte was (te) beperkt.. of de lijnen te kort. (zoef zoef)
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Niek, ik ben nog (lang?) niet zo ver, maar als het zo ver is, de meeste indoormeetings waar ik heen ga zijn in het absolute noorden van het land, Delfzijl (vliegclub Fivelingo) en Veendam, dus da's een eind rijden voor jou.

    Zodra er een geschikte timer is kan iedereen het, RC-shockflyer incl. bortelloze motor en lipo, met een tuimelaar voor bediening van hoogteroer en de rolroeren vast getapet, lijnen die zo kort zijn (meter of 5?) dat ze in je hal passen als je met gestrekte arm een wingover maakt.

    Robert-Jan, ja, dat was ik vergeten op te nemen in mijn antwoord, maar ik zou me vereerd voelen als je zo'n timertje voor me zou kunnen maken. Alleen kunnen we het niet op 10 december uitwisselen, want we hebben al aan jaar geleden kaartjes gekocht voor een musical (ik geloof My Fair Lady) en die begint s'middags. Oorspronkelijk was de reunie gepland op 17 december en dan had ik wel gekund.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi PP

    Doe even een PB met je telefoon nummer dat gaat makelijker.

    Groet Robert-Jan
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo een timertje wil ik wel eens uitproberen.

    Na activeren 15 seconden aftellen en dan de motor voor ongeveer 4 minuten lopen, dan kan ik de regelaar wel in de helistand zetten om netjes te kunnen vliegen.

    Zo een shockie voor indoor-LB is snel genoeg gebouwd, en de motor en regelaar heb ik wel liggen. Alleen nog een nieuw handvat en lichte dyneema lijnen.

    Dan wil ik dat wel eens uitproberen.
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Het aansturen van de regelaar is geen probleem.
    Het programma hiervoor heb ik al werkend.
    Wie heeft een idee om met zo weinig mogelijk knopjes de tijd en vermogen in te stellen.

    Groet Robert-Jan
     
  10. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo Robert-Jan.

    Ich weiss, dass du Duits verstehst, also frage ich auf Deutsch:

    Ist es bei deinem Timer auch möglich, etwas zu programmieren, dass der Propeller stehen bleibt, wenn die Zeit abgelaufen ist? Oder ist dies eine Angelegenheit des Reglers? Im Heli-mode hat aber der Regler keine Bremse! Gibt es eine andere Möglichkeit? ich möchte nicht wie Bruno eine zusätzliche mechanische Bremse mitnehmen!

    Groetjes
    Willi Schmitz
     
  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hallo Willie

    Ich Glaube du versteht auch Deutsch.

    Die timer kann nur die Regler ansteuern. Die Regler steuert die Motor. Wahn Die Regler kein bremse hat bleibt die Propeller nicht stehen.

    Bruno weist von Reglers die im govenor mode ein bremse haben. Bei die CC wird die bremse aufgeschaltet Wahn die govenor mode gewahlt werd.

    Vielleicht ist es möglich Wahn die Motor ausgeschaltet ist ein kleine gleich Strom durch die Motor zu Steurern und so ihre eigene bremse zu machen.

    Dafür Muß ein 2 polige Relais und 2. wiederstanden eingebaut werden +- 20 gram ??
    Wahn du interessiert bist kann ich mal testen ob das funktioniert

    Gruß Robert-Jan
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hallo Willi

    Ich hab gerade ein Test gemacht. Ich hab durch 2 Drähten von die Motor ein Strom gesteuert. Resultat -> gar kein bremse auch bei 2 Ampere kein bremse.

    Wahn ich die 2 Drähten mit einander Verbunden hab hat er sehr gut gebremst. Aber das Koppel war niedrig. Wahn wir wissen wollen ob das funktioniert mussen wir die Motor mal mit nehmen im Auto und aus die Rahmen stecken.

    Gruß Robert-Jan
     
  13. Willi Schmitz

    Willi Schmitz PH-SAM

    Lid geworden:
    15 jan 2006
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Heinsberg-Karken
    Hallo Robert-Jan.

    Danke für deine Bemühungen, natürlich habe ich großes Interesse an einer Lösung dieses Problems! Das mit dem Mehrgewicht für ein Relais ist kein Problem, aber funktioniert dies auch? Das Relais hat nichts mit der Stromführung zum Motor zu tun, oder? Es wirkt sozusagen auf 2 von den 3 Anschlüssen zum Motor, wenn der Regler keine Spannung mehr zuführt.

    Welcher Regler ist das, der im Governer-mode auch eine Bremse hat?

    Groetjes
    Willi
     
  14. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Bruno

    Help welke regelaar
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  16. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik had CC gemailt hier het andwoord al:

    Robert-Jan,

    We cannot do that...we'd have helicopter guys everywhere stripping out
    their main gears. Very sorry. However, if you go back to an older
    version of software (prior to 1.23) you will have governor mode AND
    brake. :)


    Dat word weer testen
    Beetje knullig ze konden het wel???????????????????????????


    Groet Robert-Jan
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb net eens zitten spelen met de castle link en een phoenix 10 regelaar. Zover ik het nu kan zien zonder testen met motor kan ik in governer mode de rem wel programmeren ook in de laatste softwareversies. Ik zal morgen eens kijken met een motor erbij of de rem dan ook werkt of niet en met welke software versie het wel werkt.

    Motor regelaar en accu zijn al gereserveerd voor een indoor lb-model, nu alleen nog een nieuw stuurhandvat maken en natuurlijk een model en dan kijken waar ik een kleine en lichte timer kan uithalen.

    @ Bruno, van welk hout heb jij je handvat gemaakt, aub de nederlandse naam als dat kan.
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Theo

    Maak gewoon een handvat uit triplex. Of neem zo'n plastic ding voor een vlieger. Als je visdraad gebruikt (van kevlar) kan je die daar meteen omheen wikkelen. Die dunne stalen lijnen zijn erg kwetsbaar. En je loopt in het begin toch veel te rommelen. Stalen lijnen kan je dan proberen als alles geoptimaliseerd is.

    Ik wil wel een timer voor je maken. Stuur even een PB met je telefoon nummer dat is makkelijker communiceren

    Ik ben gisteren ook met mijn CC regelaar bezig geweest. Maar ik krijger er geen andere firmware in. Hij loopt door fase 1 2 en dan geeft hij aan wachten op regelaar dan een foutmelding. Even wachten en dan komt hij met de melding dat er nieuwe firmware is. @#$%$@@. Het stomme is als ik de huidige firmware overschiet doet hij het wel. Pc op nieuw opstarten stekker er in er uit. Niks. De vorige keer had ik hetzelfde gelazer. Maar toen deed hij het na veel rommelen.

    Als je in het link programma op het vraagtekentje drukt staat er dat de rem uitgeschakeld is in alle helikopter modes.

    Groet Robert-Jan
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Even wat linkjes van het project van Igor burger.

    Igor's eerste indoor vlucht

    Stuka forum vervolg lijntje


    [video width=400 height=350:bf7da8b2aa]http://pub.olive.cz/igor/ind02s.wmv[/video:bf7da8b2aa]

    Video Igor indoor

    een video naar volgende blz verhuist

    Stuka stunt forum lijntje van PP

    Foto's van het vliegtuig

    Timer van Igor


    Model is equivalent of Super Star from Ikarus (3 pictures on bottom).

    Wing span is 800mm (~32”). The material is 3mm (~1/8”) thin foam. Wing has two carbon spars.

    CG is at 19% MAC. Weight of model including batteries is 140g (5oz).

    Power train is PJS 300 and 3 kokam 360 mAh cells, prop GWS 10x4.7, regulator is TMM 710. It is not with governor. Flight time is controlled with my old timer with PIC processor. Lines are 0.3mm (0.0118”) strand lines 5m long (16ft).

    To rpm is 4000 and it gives lap time ~4s. It is too little for safe line tension from centrifugal force – therefore that deflected rudder and lines far back. It gives safe line tension overhead.

    The model is little bit flexible (sometime fluttering), so I must do something to make it more rigid … I will see next time
    ----------------------

    This time I installed support for wing to make it more rigid, it solved problem with fluttering and its area also helped in corners. I was also able to fly at 4200rpm so it was also little better overhead. I thing next time I will try biplane.
     
  20. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Low budget set-up

    Bij RC technicks zijn erg goedkope motoren en regelaars te koop.
    Hier mee moet het mogelijk zijn om ver onder de 100 euro indoor te kunnen vliegen.

    Motor 282215 Brushless Outrunner 1540KV 12,50 euro
    Regelaar 12A FLY Brushless ESC 16,95 euro
    Accu 11.1V 350Mah (20C) 24,50 euro

    @ loet
    ik zag op de site van RC techniks dat jij deze motor in gebruik hebt.
    Denk je dat dit kan werken. Welke accu adviseer jij een 2 of 3 S wat voor een capaciteit

    Groet Robert-Jan

    Regelaar aangepast bedankt Niek
     

Deel Deze Pagina