indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Morgen de rest van de koolstof versterkingen aan brengen en eens kijken of ik een buisje kan vinden om de motor in te bevestigen. Dan de regelaar en de lipo een plaatsje geven. En om te testen een kleine ontvanger erin zodat ik via de zender het gas kan bedienen totdat alles zeker werkt en we met de timer kunnen gaan beginnen.
    Alleen is mijn MPX cockpit zender daar een beetje lastig voor en zou een stuurwielzender van de auto jongens misschien een beetje makkelijker zijn ivm die pistoolgreep.
    Of is er nog een ander zender systeem wat ik zou kunnen gebruiken om dat signaal voor de regelaar proportioneel bij de ontvanger kan krijgen?
    Of is er iemand van wie ik een tijdje zo een zender en bijbehorende micro ontvanger kan/mag lenen.
     
  2. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Voice control naar diegene die de zender vast heeft :yes:
     
  3. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Theo

    Ik vlieg ook met een gewone zender in de ene hand en handvat in de andere gaat prima.
    Het voelt bij mij het prettigst als je zelf de controle hebt.

    Groet Robert-Jan
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Daar zit teveel vertraging in, ook als die persoon digitale oren heeft...............

    Het zal dan dus wel uitdraaien op zelf de zender in een hand houden en met het andere het model besturen. Gelukkig is de MPX cockpit mm niet zo zwaar. Als ontvanger dan die Hitec feather in het model en kijken wat er allemaal gaat gebeuren.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je hebt zelf gezien hoe ontzettend dat NIET werkt als die persoon geen LB vlieger is..... Niet doen dus..... :nooo:
     
  6. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Theo: Ik weet zeker dat sterkte geen issue is bij jouw model (of je moet heel slap spul gebruiken), maar wél een issue is weerstand. Er heeft al iemand gezegd (en ik geloof hem) dat het grootste deel van de power van de motor nodig is om de weerstand van de lijnen te overwinnen. Dat is al bij stalen lijnen zo, maar alles wat je in de viswinkel kunt kopen zal aanzienlijk meer weerstand hebben dan stalen lijnen.

    Igor gebruikt 012 lijnen (0,2mm), waar je normaal modellen van 1,5cc-3,5cc aan vliegt. Ik vindt het zelfs acceptabel om er met 6cc stunters aan te vliegen, maar daar denken andere mensen anders over. Als je geen dunne stale lijnen kunt krijgen bij jou in de buurt kun je overwegen ze te bestellen bij Brodak of SIG in de VS. En áls je dat doet moet je geen 012 bestellen, maar 008, waar ze normaal met 0,8cc (Coxjes en Norvel's) aan vliegen. Nog dunner betekent nog minder weerstand en nog steeds zat sterk.
     
  7. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Theo, in opvolging van de mededeling van FOX35, kan ik uit eigen ervaring zeggen dat 0.008 lijn erg mooi is. Het is alleen super moeilijk te behandelen. Ook uit Amerika krijg ik dergelijke geluiden. Ze doen er lang over om het op te wikkelen. Mijn nieuwe spoel van Brodak liep meteen klem bij het afwikkelen om ze op lengte te maken.
    Al weer een tijd terug, was er een draad op het forum over de juiste soort Dyneema lijn.
    Die werd gekocht bij de vishengelwinkel.
    Ik moet bekennen dat mij dat nog niet is gelukt.
    Die winkels hebben nu een standaard assortiment van een firma en willen geen moeite doen, alternatieven te zoeken.(mijn ervaring tot nu toe.)
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Voorlopig ga ik eerst hier mee testen. De lijn is aardig dun en was betaalbaar voor 90 meter. Vanmorgen bij een beter gesorteerde hengelsportzaak geweest en daar hadden ze wel de echte dyneema lijn in diverse diktes. vanaf 2 kilo (8 honderste) trekkracht tot ruim 10 kilo trekkracht (20 honderste) Alleen de prijs was mij op dit moment toch iets teveel met 22 euro voor 110 meter terwijl ik maar 15 meter (beetje marge) nodig heb. Mocht dit niket lukken en niet goed gaan dan heb ik ook nog altijd wel een rolletje 0,2 mm wikkeldraad (koperlakdraad) waar ik iets mee kan proberen. Het probleempje van het handvat is ook al opgelost. Bij de vliegershop hadden ze een heel mooi handvat dat precies de goede maat heeft, ik moet er alleen enkele gaatjes inboren om de ringen voor de lijnen in te doen.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zondag invliegen?
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wie weet................... Maar moet ook nog enkele andere modellen afbouwen voor die dag.

    Ik vraag me ook nog af of ik daar dan wel effe de zaal alleen krijg om te testen? We zien wel, eerst eens kijken of ik alles voor elkaar krijg en goed werkend krijg. Zo moet ik nog gaan kijken welke governor mode ik moet gaan gebruiken, governor high of low?
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nog enkele kleine dingen doen aan het model en dan is het klaar. de wielen moeten er nog op en de electronica. gewicht tot nu toe is 73 gram. Daar komt nog bij de motor met prop 35 gram, regelaar 6 gram, tijdelijk een ontvanger van enkele grammen (wat weegt een hitec feather?) en een 2 cellen pakket kokam 350 van 22 gram. Ik zal dan dus ook uit gaan komen op die 140 gram wat Igor ook heeft. Alleen zal de motor van mij denk ik toch iets meer vermogen hebben, maar dat zal het testen moeten uitwijzen.

    Maar helaas al die dingen moeten nu effe in de wacht. als eerste moet de motor gerepareerd worden, er zijn 2 magneten los en die moet ik weer vastlijmen op hun plaats. Misschien wel alle magneten opnieuw verlijmen.

    Daarnaast belde het uitzendburo vanmiddag weer met een spoedklusje, morgen effe enkele dingen gaan opruimen op een bouwplaats. Helaas ook maar weer een klusje voor 1 dag.
     
  12. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Theo

    Ik heb de tekeningen van de Bling Bling V3 alvast 1:1 uitgeprint afhankelijk van jou resultaten ga ik er misschien ook een maken.

    Groet Robert-Jan
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is niet eerlijk... :bad-words: Hoe wist je dat ik weg ben voor een optreden?
    Bovendien, als dat niet het geval zou zijn geweest, dan zat ik in Den haag bij de jaarlijkse LB - vliegersvergadering.....
    Nou ja, niet stukmaken het speelgoed, hoor....
    Beginnen met weinig uitslag op het hoogteroer ( + - 1 cm bij + - 30 graden handvat) niet meer dan 10 ronden en weer landen, anders wordt al snel een soort achtbaangevoel en dat is niet wat je wilt in het begin, geloof me... :schrik: :turn-l:
     
  14. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno, troost je, zondag invliegen wordt denk ik toch niets. eerst de normale indoor modellen weer op orde brengen en dan die motor repareren en als dan nog tijd over is de uitslagen gaan aanpassen want die zijn veel te groot.

    Oh ja ik moet ook nog een manier vinden om die motor op het model te monteren. koolstofbuisje of alubuisje met een binnen diameter van 8 mm.

    Ik heb trouwens wel bij mij favoriete modelbouwzaak lb staaldraad kunnen krijgen van het merk SIG en wel bestelnummer SIGSH459 7-strand braided stainless steel 2-line .018x52" maar deze is gereserveerd voor mijn Blue Pants. En als dit indoor project lukt dan komt daar ook een electromotor in. Ze hadden er ook een 1/2A setje liggen.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    O jee...:roll: In die Blue Pants gaat toch een 2,5? Ik vlieg mijn 10 cc stunters aan Staystrate 0.015 http://www.eifflaender.com/spares.htm en zwaarder wil ik echt niet gaan. Anders wordt het 'springtouw effect' te groot. De boog wordt dan zo sterk dat je verende besturing krijgt. De trekproef is trouwens een kilo of 16 17 en dat houdt 1 lijn al. 100% safety, dus.
    Ik zou een Blue Pants maximaal aan .012 vliegen. Dat arme ding krijgt de lijnen anders nooit mee de lucht in.... Trekproef voor een Blue pants zal zo'n 6 a 8 kilo worden dus ga maar na wat je hier al voor kunt gebruiken...
     
  16. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zijn er dan lijstjes met dit soort info en waar zijn die te vinden zodat ik dit ook kan doorgeven aan die winkelier.

    De verpakking is nog dicht, dus kijken of die dat wil ruilen, daar zijn ze wel redelijk soepel in.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Theo: het 018 komt wel van pas als je meerdere LB modellen maakt, tot 6cc stunters kun je het namelijk prima gebruiken als leadout-draad. Verder kun je het volgende lijstje aanhouden (geldt voor sportmodellen en stunt)
    0.008 (0,2mm) - 0,8cc (als je wilt: 0,3cc -1,5cc)
    0.012 (0,3mm) - 1,5cc - 4cc (maar als je de kritiek van sommigen durft te verdragen volgens mij ook tot en met 6cc stunters)
    0.015 (0,4mm) - 5cc - 10cc
    voor een coxje gebruik je dus 008, Ik vlieg daar nauwelijks mee, en vlieg met niets groters dan 6cc stunters. Ik zou dus alles wat ik vlieg (1,5cc, 2,5cc, 4cc, 6cc) met 012 kunnen vliegen. Veel vlieg ik daar ook mee, maar de praktijk wil dat Henk de Jong ooit een megaspoel 015 voor me uit de VS mee heeft genomen, en voor sportvliegen (incl. mijn 2,5cc dieselcombatters voor sportvliegen en mijn 6cc stunters) gebruik ik dat voornamelijk. Als het je met de blue pants om sportvliegen met een 2,5 of 3,5cc brandstofmotor zou gaan en als je de lijnen niet te lang maakt (14 - 15 meter) gaat het met 018 denk ik ook prima. Met 012 lijnen zou je zonder problemen met 16 meter lijnen kunnen vliegen.
    succes!
    PP
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De lijstjes de er zijn komen van de Amerikanen en die zijn veel te pessimistisch.
    Dat wordt veroorzaakt door een van de dieptepunten in hun maatschappelijke ontwikkeling, het tot in het absurde uitgemolken worden van aansprakelijkheid.
    Hun koepel, de A.M.A. schrijft daarom lijndiktes voor afhankelijk van de gebruikte motoren.
    Het gevolg is dat in de States de trend is naar steeds grotere motoren, omdat de lijnen die ze gebruiken eigenlijk te veel weerstand hebben. Maar daardoor moet men weer dikkere lijnen gebruiken, enz. Ze zullen er op deze wijze nooit uitkomen....
    Buiten de States is (gelukkig) het FAI reglement van kracht en dat heeft alleen bepalingen aangaande de massa van het model en de trekkracht die de handvat, lijnen, model combinatie moet kunnen weerstaan. Hoe je dat bereikt is je eigen verantwoordelijkheid.
    We hebben iets van 2 decennia zonder problemen .46 (8 cc) modellen gevlogen aan 0,33 mmm laystrate (driedraads vertind). En .60 s aan 0,38 ( .015), zowel (vertind)Staystrate als RVS

    Ik heb twee keer een model totalloss gehad door defecte besturing, maar geen van beide keren veroorzaakt door breuk van te dunne lijnen.
    De eerste keer brak de connector tussen handvat en up-lijn. Dat was er een met in het midden zo'n 360 graden lagertje -een bolletje-. Gebruik deze nooit! Op het moment dat ik de eerste hoek van een driehoek instuurde hing het model aleen nog aan de down-lijn. Het resultaat laat zich raden. Gelukkig boven gras, dus de motor heeft het overleefd.
    De tweede keer brak de up-lijn op 30 cm van het handvat tijdens de laatste hoek van een driehoek ( terug naar horizontale vlucht) het model ging gewoon rechtdoor en verdween voor 1/3 onder het gras. Ook hier kwam de motor er ongeschonden vanaf.
    De lijnbreuk werd veroorzaakt door vloeimiddel, gebruikt bij het solderen van de roestvrij stalen lijnen. Op 30 cm van de eigenlijke soldeerplek was tijdens het solderen een druppeltje op de lijn terechtgekomen. Dat was tijdens het (gebruikelijke) schoonspoelen van de soldeerplek aan de aandacht ontsnapt. Sindsdien soldeer ik alleen de vertinde Staystrates met harskern ( zoals ik altijd al deed) en bij de RVS lijnen worden de gevlochten oogjes omwikkeld met heel dun koperdraad , vastgelegd met CA en afgewerkt met een druppel snelle epoxy. De truc is om de overgang van het (relatief stugge) oogje ( 3 tot 5 lagen kabel) naar de kabel heel geleidelijk te laten verlopen. Een plotselinge stug/soepel overgang leidt altijd tot vermoeidheidsbreuk.
     
  19. Edward

    Edward Guest

    Is dit soms interesante vislijn voor binnen vliegen of andere lichte modellen.
    http://www.raven.nl/framescript/fra...gus2006/raven06/nederlands/raven/Item711.html
    check ook even de andere soorten zoals Sinking Dyneema, ik weet niet of de link je altijd op de pagina brengt die ik bedoel.
    Je hebt het vanaf 0.06 mm rond dat is altijd de helft dunner dan 0.12 mm.
    En ik denk niet dat een depron binnenkistje meer dan 3.5 kg per lijn trekt.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mag ik niet hopen, nee... dan is er iets ontzettend mis. 350 gram per lijn lijkt me meer in de buurt.
     

Deel Deze Pagina