indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    ik ook
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ook, als het maar voor een nitwit op gebied van electronica (die ook nog eens niet kan solderen!) te doen is, of als anderen de boel voor mij kunnen opzetten.
     
  3. Edward

    Edward Guest

    Timertje start na het aansluiten van de accu of door de schakelaar van de regelaar.
    De eerste tijd is "motor uit" om naar je model te lopen.
    Programmeren doe ik via de aansluiting van de servo of regelaar.
    Ik schrijf waardes weg in eeprom die is gemaakt voor veelvuldig schrijven en om heel lang iets te bewaren.
    Als een timer goed is geprogrammeerd hoeft hij niet iedere keer weer geprogrammeerd te worden.
    Kosten zijn zo laag dat je met gemak voor verschillende vlieg programma's verschillende timers bij je kan hebben.
    Tja ik ben misschien een beetje verwend met 4 laptop's in de auto maar een extern programmeer kastje met een LCD schermpje kan ook.
    Blijven de tijden en standen ook wat beter controleerbaar.
    En uiteindelijk stop je alleen een 8 pins DIL met stekkertje in je toestel van +- 1 gram.

    Moet kunnen toch?
     
  4. Edward

    Edward Guest

    Ik ook, lijkt me leuk spelledingetje.
     
  5. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik doe ook graag mee!
     
  6. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Oh, ik zit daar niet over in. Mazzel voor jou dat je zus niet is gaan stunten....... :D
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Het prototype is klaar.
    Gewicht 4 gram, dat valt me alles mee.

    Er zit nog een klein bugje in de software.
    Dat hoop ik morgen aan te passen.

    [​IMG]

    Wordt vervolgt.

    Groet Robert-Jan
     
  8. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik snap niet dat mensen dit kunnen.
    Van welke planeet kom jij???

    Kun je ook ontvangers maken voor RC (ik durfde het haast niet te vragen) :D
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Loet Ik zie mezelf ook geen combat motor maken ieder zijn vak.
    Ik ben meer van het digitale gefrummel niet van het analoge.
    Een ontvanger maken zie ik dus helaas niet zitten.
    Ik vind het leuk om me in iets nieuws te verdiepen. Zodoende liep ik tegen dit IC tje aan en dan is het een kwestie van 1+1 =4
    Bij de weg in een LB kist zit geen ontvanger toch?

    Als het hele projectje klaar is zal ik het publiceren zodat mensen het kunnen nabouwen.
    Ik weet nog niet of ik ze zelf wil maken. Maar ik hoor het wel of daar eventueel interesse voor is. Maar laten we eerst eens kijken hoe dit ding functioneert.
    Ik hoop dat ik hem eind van deze week aan onze test vlieger Theo kan sturen.

    Mijn andere timer is veel gaver dan deze. Die reageert op de afstand bediening. Er zitten 10 timers en bijbehorende motor instellingen in. Het stomme is dat ik er nog nooit mee gevlogen heb. Met de zender bedienen was wel zo makkelijk. Deze timer weegt 11 gram.

    Groet Robert-Jan
     
  10. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik blijf erbij, volgens mij heeft Loet een zuurstof gebrek gehad tijdens het opereren... :p
    Al dat gekke RC opeens
     
  11. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Zuurstofgebrek is 1 woord!!! :D :D

    Eigenlijk valt het mij ook tegen dat ik RC vlieg. Misschien is dit nu de bewuste mid-life-crisis.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik zit al op de stoel te wippen om het te gaan uitproberen. Zaterdag gaat het model in elk geval mee naar de grote indoor in Houthalen. Hopenlijk kan ik daar verder testen met het indoor electro lijnvliegen en kan daar de ontvanger dadelijk weg om met die timer te gaan werken. Mocht daar een meer ervaren lijn vlieger opduiken dan mag die gerust eens testen om mij daarna goede aanwijzingen te geven.
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Azijnzeiker :p Of zijn dat weer twee woorden?
     
  14. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Nee, het is helemaal goed zo. Zelfs met lange 'ij' en korte 'ei'.
    Ik ben trots op je :D :D
    Zie je wel, met een beetje correctie kom ook jij tot grootse prestaties. 8O
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag in Houthalen 2 redelijk mooie vluchten kunnen maken. Het model in de huidige opzet vliegt goed, allen staat de neus nog steeds te ver naar buiten. Bij de 2de vlucht had ik de leadouts al naar voren geplaatst en het leek al iets beter. Daarnaast moet de in stelling van de regelaar toch anders worden. Nu staat deze op governor low en slowest startup. Dit moet dus worden governor High en normal startup.

    Met de govertnor low optie vliegt het model goed, maar figuren vliegen is er niet bij. Er is dan namelijk geen snelheid om stijl omhoog te gaan. Zodra ik meer dan 45 garden wil stijgen dan gaat het niet en stopt het model en valt uit de lucht.

    Beide vluchten heb ik met de zender en een ontvanger de regelaar aangestuurd. De timer die robert-jan mij heeft gestuurd krijg ik om de een of andere reden niet geprogrameerd. Morgen nog eens proberenm om deze te programeren, maar dan met een andere regelaar eraan, of een losse ontvanger accu.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Rondetijden van ~ 4 sec op 5 m lijnen is een goed uitgangspunt. Kijk nog maar eens naar de video van Igor.
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    @ Bruno, daar gaan we de volgende week in Nederweert op letten. Nu had ik het gewoon te druk met alles te regelen en te sturen. En de omstandigheden waren niet echt optimaal.

    Vandaag eindelijk eens lekker op mijn gemak de beschrijving van de timer nog eens doorgelezen en met de woorden van Robert-Jan in mijn achterhoofd viel ineens het kwartje en snapte ik de programering. Ik heb de tijd nu staan op 2 minuten vliegen en het motorvermogen is nu ook goed.

    Net ook maar eens enkele metingen gedaan en daaruit blijkt gewoonweg dat mijn oude vertrouwde lipo van Kokam ook op is. Met een nieuwe lipo (WOW-Rc 2s 740mAh dankje Roland) draait de motor vele malen beter. Het verbruik is nu 6,1 ampere (42-43 watt) bij 6450 toeren per minuut met een 8x4,3 GWS slowfly prop. De governor staat overigens nog steeds op LOW met slowest startup.
     
  18. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Ik heb 3 originele shock-flyers liggen waarvan er 1 al een klein beetje in elkaar geplakt is. Wie belangstelling heeft om er LB-indoor modellen van te maken mag ze bij mij afhalen.
    Voor mijn RC gebeuren maak ik zelf 6 mm modellen en binnen vliegen doe ik nauwelijks.

    Maar besef wel: het moet voor LB zijn en het moet afgehaald worden.
     
  19. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    De modellen gaan naar Robert-Jan.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vanavond kunnen we weer gaan testen met lijnvliegen in de hal. Ik zal proberen om iemand te charteren om een filmpje te schieten. Mocht het niet lukken dan is er morgen nog een herkansing.

    Wel wil ik nog gaan kijken of ik op de een of andere manier een propsaver kan maken op de motor zodat mocht ik een stuiterlanding maken de motor door kan draaien en niet direct alles blokkeert met alle gevolgen van dien.
     

Deel Deze Pagina