indoor electro LB

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door FOX35, 17 nov 2006.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste zou de regel moeten zijn en niet een uitzondering.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag 2 vluchtjes gemaakt waarvan 1x met de 3s setup en dezelfde prop en heb veel meer trekkracht en vermogen. Geen last meer van verlies van lijntrek. Wel wennen nu met een iets hogere snelheid. De looping ging nu net goed en was veel ruimer dan gisteren. Voor buiten misschien langere lijnen gaan gebruiken.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Heb me opgegeven als toeschouwer, zal het model in elk geval meenemen en eventueel iets langere lijnen.

    Misschien dat het combat modelletje dan ook vliegklaar is.
     
  4. Aad

    Aad Guest

    Doet me denken aan een recordvlucht van meer dan 3(drie) uur in Genk, alweer wat jaren geleden, ik was toen 2de , Rob Metkemeijer werd 1 , hij bleef meer dan 6 uur in lucht meteen ouwe stunter met 2 1/2 liter brandstof en een 2 1/2 cc dieseltje
    Ik had (maar) één liter peut en een 2 1/2 cc dieseltje....
    Wat voor een acupack zou je daar voor nodig hebben?.......
    Dat waren nog eens tijden man 8O 8O :wink:
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Op de Engelse Nationals afgelopen weekend is weer een duurvlucht wedstrijd geweest, met alleen Nederlands sprekende deelnemers! Het Nederlandse team bestond uit Paul Rietbergen en Peter van Gemert. Paul had het model gebouwd, met een LST 3,5cc glow en een tank met 2,5 liter brandstof. Het Belgische team bestond uit Jan Odeyn met een model dat nog in de door Aad genoemde wedstrijd had meegedaan, maar met een nieuwe vleugel (zo te zien van een van de electrostunters van Jan) met een blikken brandstofblik van 2 liter en een nogal oud uitziende PAW 2,5cc diesel. Zijn co-piloot was Wolf.

    Peter zou bij het NL team als eerste vliegen. Door de brandstofdruk was het even lastig de motor te starten. Het model was bovendien eerst moeilijk in de lucht te houden. Bij de derde poging verliep alles prima, maar na luttele minuten (iets van 6 of 10 minuten) boog door de hoge lijntrek een sleutelring waarmee een van de lijnen aan het handvat zat open en crashte het model. De plastic tank schoot naar voren, op de motor, en raakte onherstelbaar beschadigd. Helaas, einde poging.

    De diesel van Jan hield het bij de eerste poging na 10 minuten voor gezien doordat de compressie te hoog of te laag was. Het model was moeilijk te vliegen, ook door de straffe wind, zodat Jan het meeste vloog. Wolf heeft ongeveer een half uur gevlogen. Na iets meer dan 2 uur was echter de brandstof (voor vlamingen: 'de naft') al op. Een respectabele vlucht duur dus voor de Belgen, maar het PAW'tje was dus wel veel dorstiger dan een diesel behoorde te zijn.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? waarom ? staat dit in een draad over indoor elektro LB?
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Omdat het toevallig zo ter sprake kwam, de associatie was heel herkenbaar.
    Dat gebeuren was een mijlpaal in de nederlandse modelvliegerij.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Prima gezegd, Bruno!

    Lb' ers maken vaak gebruik van " streams of consciousness".

    Daarom hebben we ook ons eigen stekkie in dit forum.
     
  9. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    Hoe zagen deze modellen eruit? zijn er foto's gemaakt?
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Een zijsprong ( losse opmerking + reactie ) moet kunnen.
    Maar als we dan toch een boom gaan opzetten over duurvlucht op de British Nats, dan is een eigen thread wel zo handig, lijkt me zo...
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Zo vandaag weer 2 vluchtjes binnen in de hal gemaakt. De eerste was weer om te wennen en bij de 2de maar weer eens een looping geprobeert. Tijdens die looping merk ik wel dat bovenin net na het hoogste punt de lijntrek minder wordt en ik iets achteruit moet gaan. Ook bij de andere loopings tijdens die vlucht merkte ik dat. Een echte wingover heb ik nog niet aangedurfd omdat ik tijdens het vliegen niet precies kan zien hoever ik van het plafond afzit, wel zat ik dicht tegen die wingover aan.
     
  12. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Het is normaal dat je boven in de looping een beetje lijntrek verliest,maar niet dat je achteruit moet lopen.Enkele vraagjes;
    Heb je voldoende power? Gebruik je een beetje tiplood?(ik denk ong. 5 gr zou voldoende moeten zijn) Staat je kielvlak een beetje naar buiten gericht? Staat uw motor z'on 3 a 4 graden naar buiten gericht?Hangt uw vleugel parallel met de vloer tijdens de horizontale vlucht?(zeer belangrijk) Staan je lijnuitgangen voldoende achter het middelpunt van de tuimelaar?Dit alles zou zeker voldoende lijntrek moeten geven.Op zondag 18 november begint het indoorvliegen bij ons in Zutendaal van 14h tot 17h.Ik zal daar aanwezig zijn.Kom je ook?
    Hopelijk tot zondag
    Sal
     
  13. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vermogen heb ik genoeg, het gaat me nu eigenlijk iets te snel. in horizomtale vlucht is de vleugel recht maar de neus blijft naar buiten wijzen. Tiplood zit eraan en het kielvlak staat iets naar buiten, maar minder dan vorig jaar. Mits ik vervoer geregeld krijg ben ik dan ook weer.
     
  14. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Hopelijk ben je er zondag,dan kunnen we nog zien wat we eraan kunnen doen.Mijn toestel is ook gereed
    en zal er zondag de eerste vluchten mee maken.Het is een Super Star shock van Ikarus die ik van Eric Kennis gekregen heb
    en omgebouwd naar lijnbesturing.Ik heb er ook flaps aangemaakt,benieuwd hoe dat werkt.Heb wel wat hulp nodig met het afstellen v/d timer.De regelaar heeft Roland reeds ingesteld.
    Sal
     
  15. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Vandaag lekker enkele vluchten kunnen maken bij de indoor in Zutendaal. Sal was er ook met zijn nieuwe model en dat vloog ook heel goed. Dus nu al 2 van die gekke rondslingeraars in de zaal. Wie oh wie volgt.....Bruno, Henk, PP, Robert-Jan.............
     
  16. barile s

    barile s In Memoriam

    Lid geworden:
    6 feb 2007
    Berichten:
    62
    Locatie:
    Genk Belgie
    Ik heb mij vandaag enorm geamuseerd ,op mijn crach na natuurlijk.Maar hij is ondertussen
    al bijna weer hesteld.Nu nog de vleugel wat versterken,dan kunnen we er zondag weer tegenaan.
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Helaas kan ik de door Sal op het net gezette video hier op mijn werk niet bekijken (virusbescherming denk ik) en thuis heb ik geen internet.

    Ik zit ook nog steeds met het probleem van te veel modelbouwprojecten en véél te weinig tijd om er aan te kunnen besteden. Ik heb dus nog niets klaar helaas.
     
  18. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Bruno, Henk en andere LB kunstvlucht vliegers, wanneer volgen de Nederlandse LB toppers.... Sal vliegt al het complete programma in de zaal........Hij vind het tijd worden voor een indoor wedstrijd........
    [​IMG]
    foto by Jeroen Smits, schaamteloos door mij geleend uit dit draadje.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    helaas heeft vandaag mijn indoor lb kistje het loodje gelegd..............:-(

    De reden was heel eenvoudig, de hal was iets lager dan de lijnen lang waren..... Dus geen uitvluchten of zo, gewoon een domme fout om niet de hoogte op te meten om te zien of ik met mijn 5 meter lijnen daar wel een wingover kon maken.

    We hebben gerekend dat een standaard sporthal 7 meter plafond hoogte heeft, maar hier was dat niet het geval. De lampen en de verwarmingselementen hingen schijnbaar lager dan die 7 meter en bij de wingover kwam mijn model een lichtbak tegen met alle gevolgen van dien.
     

Deel Deze Pagina