Indoor 'Flying around the poles' -> EIM racer -> Gee Bee R3

Discussie in 'F3P' gestart door wvr, 21 dec 2009.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Geen idee of dit op de juiste plek staat, maar dat zien we dan wel, het is in ieder geval gerelateerd.

    Waar gaat het over?

    Op de Electric Indoor Masters (EIM) die op 4/5 december in Engeland gehouden werd, was er 1 onderdeel dat wij in nederland niet kennen, namelijk 'indoor pylon race'.

    De engelsen hadden dit goed aangepakt en er door de regels er voor gezorgd dat dit voor iedereen leuk was. Het team wat naar engeland is geweest vindt dit ook een leuke toevoeging aan de nederlandse indoor 'scene' dus vandaar wat meer info.

    Regels:
    - iedereen vliegt met hetzelfde model (PDF staat hier)
    - motor max 2300Kv, max 16 gram gewicht
    - prop GWS 7x3.5
    - Lipo 2S

    De bedoeling is dat deze modellen niet belachelijk hard gaan en dat het dus echt op close racen aan komt. En dat lijkt met deze setup goed gelukt.

    Een video staat op: http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Pylon.wmv

    Wat betreft de modellen:

    Het model is ontworpen door Andy Whitehead, dat is de organisator van de EIM.
    Zoals gezegd staat de tekening en de engelse regels op de EIM site.

    Tekening: Downloads – F3P in the UK
    Regels: Rubbing is Racing – F3P in the UK

    De versie die het nederlandse team vliegt is met toestemming van Andy /EIM iets aangepast bij het rudder en deze mag ik van Andy produceren voor de nederlanders.
    je kan dus of zelf aan de hand van de tekening je modelletje snijden, of je kan bij mij de onderdelen als kitje kopen, EPP romp en wielen en Gediplac vleugel/staart.

    Ik zal samen met Dick van der Vecht hier ook wat foto's van onze modellen plaatsen zodat je kan zien hoe deze met carbon verstevigd zijn en waar de besturing en andere componenten geplaatst zijn.

    We moeten alleen even kijken hoe (en of) we dit gaan inpasssen in het NK-F3P, want in principe heeft deze klasse niets met de SC-kunstvlucht te maken. Dat laten we nog even weten.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2009
  2. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Top, Winfried. Gisteren zien vliegen en dat zag er gaaf uit. :thumbsup:
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    plak, gooi ,smijt.. euuh.. het zwp?
     
  4. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja, hoe ik het er ook mee oneens ben doet er niet toe... ik zal waarschijnlijk gewoon meedoen.

    Wel paar vragen, (probeer het niet verkeerd op te vatten, ik weet dat jullie de regels ook niet hebben bedacht, ik probeer gewoon de regels redelijk dicht te krijgen.)

    1) Ik kan bv niet in de regels vinden hoe er op cuts word gecontroleerd.
    2) Over de motor, Er staat "tachometer testing" maar kv kun je niet meten met een toerenteller, word er dan inc prop gemeten, en wat zijn dan teveel toeren? 8,4X2300=19.320 rpm... Dat zal een 2300kv motor met 7X3,5 op 2s nooit doen maar enkel daarboven weet je 100% zeker dat het een >2300 motor is.
    3)dus toeren heeft de Contest Directors (CD) de mogelijkheid te controleren, maar gewicht niet? en wat is het gewicht van 'de motor' is dat inc propsaver? Opgegeven of werkelijk gewicht?(kan veel schelen) inc montage?
    4) En is het 15,99g of 15,00 absolute max?
    5) Geen modificaties (GR2.2), betekend dat helemaal niks of mag je wel de as inkorten, en als je hem mag inkorten mag je hem dan vervangen? (bv met cfk?)
    6) er staat helemaal niks over het citcuit (nieteens een racerichting) dus dat kan per race (of zelfs raceronde) veranderen? (Dat maakt oefenen nogal moeilijk :?)
    7) RR3 RR3.1 The penalty for accidentally cutting a pylon is the aircraft must perform 3 consecutive loops before continuing the race Maar volgens Bert was een looping niet mogelijk in veel nederlandse zalen.:confused:

    Dat was het voor nu, ben al bezig met motoren zoeken bij verschillende goedkope sites.
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Looping is mogelijk met Bert zijn model in een NL zaal.. Heb ik getest :D
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Ik begreep van Derk dat Niek de looping-expert was met deze kistjes.
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik heb het ook gedaan hoor, maar het ging niet echt makkelijk...
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Zonder gekheid; Nando; ik denk dat je het te serieus neemt allemaal. Dit is voor de fun, niet om indoor door de geluidsbarriere te gaan.

    De prop staat vast, dus dan is met een Tachometer goed te bepalen wat de Kv ongeveer is.

    @Winfried: leuk initiatief en leuk kistje!
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Zwp?
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Waarom denkt iedereen dat ik sneller wil, ik begrijp dat de klasse langzaam moet, dat is niet het punt waar ik een probleem mee heb.

    Ik zal zo een motor motor kopen, maar mag ik daar wel mee meedoen als hij bv. volgens opgave 16g is en op mijn weegschaal 14,5g, of (en dit is wat realistischer) 14g volgens opgave en 16g in het echt.

    Ik wil gewoon regels die niet vol gaten zijn, want dan word het vanzelf een stuk sneller door allerlei dingen die niet de bedoeling zijn maar wel binnen de regels passen.
     
  11. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Je mag dus niks anders met de motor doen dan monteren. Niks vervangen of herwinden.
    Gewoon lekker alles standaard, dan komt het aan op de piloot.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    In mijn geval dacht ik dat je harder wilde, omdat je dat tegen mij gezegd had :p

    Het is een funklasse, bedoeld voor de lol. Dan heb je geen sluitende regels nodig, het is voor de lol. Als iemand dan zielig wil zijn en truukjes wil uithalen zodat ie persé als 'winnaar' uit de bus komt.. ach..

    Tenminste, zo kijk ik er tegenaan.. :p

    Wellicht is het het makkelijkst om gewoon 1 motortype te pakken, ipv te selecteren op Kv etc. Gewoon 1 HC motor uitkiezen die geschikt is, en dat is de verplichte setup.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2009
  13. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tuurlijk wil -IK- sneller, maar dat wil ik ook bij de Quicky's en bij elke speedkist, dat betekend niet dat de klasse sneller moet zijn.

    Meest fundamentele waar ik eigelijk niet tegen kan is het ontwerp van de kist, maar ik zal me mond maar houden...

    Idd, 1 motor is makkelijk, het is imo 1 motor of tig regels, zodra de motorkeuze vrij is kom je niet meer weg met 2 zinnen in een regelement.
     
  14. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Ik ben het eigenlijk wel eens zijn met Nando. Als ik meedoe met zo'n klasse, doe ik mee om te winnen, dat maakt het juist zo leuk. En als je het dan op stuurkunst aan wil laten komen, zul je het denk ik wel meer dicht moeten timmeren dan het nu is. Maar we zullen het zien.
     
  15. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Mwah, gezien het filmpje valt de snelheid wel mee en is het meer een uithoudingscompetitie. :D Loopings moet ook geen probleem zijn. Lukt ook prima met mijn Pico Raven van 56cm met 3S 360mAh, 2205 1600kV buitenlopertje en 7x3,5HD (zelfde prop). Door de 3S gaat dat nog een flink stuk sneller. ;) 8)

    Vanavond maar snel gaan snijden, plakken en verven. :yes:
     
  16. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Bedankt allemaal voor de leuke en nuttige vragen en opmerkingen.

    Mijn insteek zou zijn om gewoon te beginnen met wat we nu hebben aan regels. En daar de resterende twee wedstrijden wat ervaring mee op te doen. Ik denk dat het vooral leuk moet zijn. Rond de palen vliegen met een aantal mensen in een heat is gewoon leuk om te doen.

    Toevoegingen zouden kunnen zijn dat we een lijst met toegestane motoren maken. Waarbij miz ook een lage prijs een factor moet zijn. Dus kom maar op met de adviezen, daar help je de anderen ook mee.


    Voor de die-hard pylon racers is de ingeslagen weg misschien niet helemaal wat zij willen. Maar wie weet ontstaat er uit het indoor gebeuren een kennismaking met de buiten pylon klasse.

    Wellicht kunnen we ook voor volgend seizoen dan een 'unlimitted' klasse opzetten.
    We moeten dan wel uitkijken dat we niet nog meer vloeren van sport hallen gaan perforeren ;-)

    Ik zal de gestelde vragen/opmerkingen even met wat mensen bespreken en zien of we e.e.a. iets kunnen aanscherpen....

    Thx
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik lees net dat in de regels up to 16g staat, waar ik uit haal dat 15,99 mag, 16,01 niet.
    En ik ga voor het gemak ervan uit dat het om werkelijk gewicht van enkel de motor gaat. En dat een motor mt een opgegeven gewicht van 15g gedoogt word, ook als het een tikkie meer is.

    Ben een lijstje aan het maken.
     
  18. plaaggeest

    plaaggeest Guest

    Die race klasse was er al in 2004.

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/indoorvliegen-parkflyers/4281-regelement-indoor-pylon.html

    Waarom er nu weer iemand met nieuwe regels moet komen vraag ik mij af. klasse bestaat al jaren en werd toen regelmatig als fun klasse gevlogen door de diverse mensen, alleen maar de motor regels aanpassen naar moderne motoren en racen maar.

    Het valt mij op dat er veel nieuwe indoor mensen denken met iets nieuws te komen terwijl dat allang gedaan is door anderen......................
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik was wel bekent met die klasse, ik zie ook nergens staan dat indoor racen iets nieuws is. Volgens mij lees je dingen die er niet staan.

    dit is gewoon een andere klasse die internationaal gevlogen word, warom zoude we afwijken van wat ze ergens anders doen. (Ik zou dan ook elke aanpassing aan de regels eerst met de Engelsen doornemen)
     
    Laatst bewerkt: 21 dec 2009
  20. plaaggeest

    plaaggeest Guest


    eerste post en meerdere eerdere berichten van deze meneer.

    er zijn geen internationale regels, de Duitsers vliegen ook al enkele jaren indoor pylon met aparte regels.
     

Deel Deze Pagina