Indoor-heli-3D vliegen... Voor de liefhebbers

Zou je dit willen toelichten? Er zijn voor het leren vliegen met Micro Heli's voor en nadelen maar er zijn tig mensen die het leren op een micro.

Grote voordeel van een micro is dat je iedere dag (ook als je maar 15 minuten over hebt) kunt oefenen en dat een crash vaak niet eens schade met zich meebrengt.

Natuurlijk ze zijn minder stabiel dan brandstof heli's maar ze kunnen heli vliegen wel toegankelijker maken voor een groter publiek vanwege de flink lagere kosten.

Ik ben van mening dat beide soorten voor en nadelen hebben en dus beide in aanmerking kunnen komen om het te leren. Het is gewoon zaak om goed te bedenken wat je wilt, wat je budget is en vooral hoeveel tijd je eraan kunt besteden. Regelmatig oefenen op welke heli en of simulator dan ook is belangrijk om het vliegen met een heli onder de knie te krijgen.

Met vriendelijke groet,

nou, aangezien het van die onstabiele heli's zijn lijkt het me niet 't makkelijkste om mee te beginnen.... iig, dat is wat ik er van begrepen heb... als 't echt niet uitmaakt zal 'k is kijken hoe de kerstbonus gaat uitpakken :D

Een stabiele helicopter bestaat niet. Dit komt omdat de lucht die het ding naar onderen blaast een soort ´bal van lucht´ vormt waar de heli continu vanaf wil glijden. Het is aan de piloot om deze glijbeweging te compenseren om in een hoover te blijven.

Een zware heli zal trager van deze bal afglijden dan een lichte heli en suggereert daarmee stabiliteit. Is niet zo, want de stuurinput om hem stabiel te houden moet ook groter zijn bij een zware heli.

Je kunt het ook vergelijken met het balanceren van een bezemsteel op je vingertop. Een lichte is beweeglijker, maar makkelijker te corrigeren, een zware beweegt trager, maar je moet duidelijk meer krachtiger input geven om de belans te houden.

Om een lichte heli te hooveren heb je dus veel kleine stuurinputs nodig en dat maakt het juist lastig, want veel indoor heli´s hebben een laag rotor toerental zonder bladverstelling (pitch). Hierdoor ontstaat er een soort traagheid in de besturing, waardoor het moeilijker is de snelle kleine stuurinputs te geven.

Ten opzichte van de standaard indoorheli is de brandstof heli met zijn veel hogere rotortoerental en bladverstelling in het voordeel. Immers hoe sneller een rotor draaid hoe sterker de gyro werking zal zijn (houdt langer zijn eigen positie vast - denk aan een draaiend fietswiel in je handen). Bovendien, hoe hoger het toerental hoe directer de stuur input.

Het is de traagheid (lage toerental) en het ontbreken van bladverstelling (ook traagheid) wat het vliegen met de standaard indoorheli´s moeilijk maakt.

Echter je hebt tegenwoordig ook indoorheli´s met bladverstelling (pitch). Deze draaien met een veel hoger toerental op de rotor en sturen daarmee veel directer met een sterkere gyro werking van de rotor. Het vlieggedrag is daarmee vergelijkbaar met dat van een brandstof heli. En daarmee wordt het echt tijd om naar de prijs te kijken.

De indoorheli is vele malen goedkoper, robuuster en de vlieg mogelijkheden zijn groter. Je kunt namelijk gewoon thuis oefenen.

Als ik met alles wat ik nu weet weer opnieuw zou willen leren heli vliegen dan zou ik kiezen voor een Pitch Piccolo of Pro Piccolo zonder Piccoboard, maar met een goede motor (bijvoorbeeld Hacker 36s) een goede gyro (bijvoorbeeld Futaba GY 401) en hek regelaar (Schulze 105he). Ik ben er van overtuigd dat deze heli´s net zo goed vliegen als hun grote brandstof broers. Misschien iets enthousiaster in de reacties zijn, maar verder 2 belangrijke voordelen hebben. 1. Je kunt er altijd en overal mee vliegen; 2. De onvermijdelijke schade tijdens het leren is in Euro´s vele malen lager. Voor de prijs van een setje brandstof heli bladen koop je bijna een nieuwe indoorheli.

Succes.

Pitch Piccolo of Pro Piccolo zonder Piccoboard, maar met een goede motor (bijvoorbeeld Hacker 36s) een goede gyro (bijvoorbeeld Futaba GY 401) en hek regelaar (Schulze 105he). Ik ben er van overtuigd dat deze heli´s net zo goed vliegen als hun grote brandstof broers.
hij is dan ook al net zo duur als een van zijn brandstof broers.
Voor de prijs van een setje brandstof heli bladen koop je bijna een nieuwe indoorheli.
setje sabs 56 euro, setje MAH carbons 79 euro, een picollo pro kaal 229 euro.

niet geheel waar allemaal dus wat je verteld.
waar je wel gelijk in hebt is dat een flinke kletser met een micro beduidend minder zal kosten dan een flinke klapper met een grote heli, simpelweg door het feit dat in de kleine heli minder energie in de hoofdrotor zit die schade aan kan richten (80% van de schade bij een crash komt van de rotor die nog even vrolijk de boom en staart en consorten aan gort mept).
helaas is dat voordeel ok weer zijn nadeel, minder energie is minder stabiliteit.

zoals alles in de modelbouw is ook dit weer afwegen en voor jezelf beslissen wat je wilt,
-stabiele heli, duurdere vlieg en crashkosten.
-instabiele heli, weinig kosten bij een crash.
de aanschafkosten als je een goed uitgeruste microheli (dus geen std ding, maar zoiets als jij aangeeft met collective pitch etc) en een instap brandstof zullen elkaar niet erg veel uit de pas lopen.
als je met een micro heli gaat leren ben je meestal op jezelf aangewezen om te oefenen, en is het wel fijn dat ie niet zo snel kapot gaat.
met een brandstof trainer kan je met een instructeur leerling/leraar vliegen, wat bij een goede instructeur betekend dat je schadevrij de heli leert vliegen.

make your choices, zoals gewoonlijk in de modelbouw. :wink:

Back