Indoor : hoe je vliegtuigen beschermen tegen andere piloten

Hoi allemaal,

gisteren ging ik voor het eerst naar een "andere" indoor dan waar ik normaal naar toe ga.

Hele mooie en redelijke grote zaal dus genoeg plaats voor het delen van zowel helikopters als vliegtuigen. Zelf had ik me een plaatsje toegeeigend kort aan de deur en mijn toestellen (4) stonden braafjes dicht tegen de muur.

Nu ben ik die avond zomaar eventjes 3x aangevallen door andere (roekeloze ?) piloten. Eénmaal werd ik zelf geraakt (gelukkig zonder erg) terwijl ik de batterijen in aan het steken was en twee maal werden daarna mijn toestellen aangevallen. Gelukkig viel de schade (al bij al) nog mee, maar toch, het deed pijn...

Nu begon ik me vragen te stellen over wat je hier tegen nu zou kunnen doen ?

Wat doen jullie daaraan ? Zetten jullie de toestellen BUITEN de hal (kan dat zomaar overal) ? Of beschermen jullie de toestellen ? Iemand gaf een suggestie om een soort "tent" te maken om over de toestellen te zetten ?

Graag jullie visie en/of mening hierover...

Groetjes,

Davy

grote vliegenmepper mee :)

Ik zou het niet weten. Een groot net voro de pits spannen helpt, of buiten ze zaal. Verder zou ik het niet weten....

Op de meeste meetings waar ik ga/kom is er een soort van veiligheidslijn waar men niet achter mag komen met vliegen.
Helaas is het door de grote indoor hype dat er nu vele vliegers voor het eerst indoor komen vliegen en niet genoeg indoor ervaring hebben en zodoende sneller in de problemen komen. Daar boven op wil men dan koste wat het kost niet tegen de muur op vliegen waardoor de rest helemaal vergeten wordt.

Elke grapjes weet wel dat je niet boven de pits mag vliegen. Nu kunnen die grapjassen alleen hun toestel niet altijd onder controle houden ;) En storing helpt ook niet echt. Je moet echt een afscherming hebben, of veel geluk.

Niek zei:
Gisteravond waren diverse X-twins weer aan het afdwalen.. ;)

Volgens mij was er ook een IFO die vreemde keuren vertoonde zowel gecontrolleerd als ongecontrolleerd :)

Het probleem is niet de 19 gram van de X-twins maar de ettelijke kilo's die zich door de zaal bewegen om die dingen vanuit vananderhande lokaties weer luchtwaardig te maken.

Rick

Het is lullig, maar ik denk dat het een beetje bij indoor hoort. Schade heb je veel meer dan buiten. Kosten zijn echter veel minder.

Midairs je ziet ze heel veel. Ja en dat er eens iets mis gaat.... hoort erbij.

Zelfs vliegtuigen die gratis meevliegen met een heli, zonder dat de piloot het weet :wink:

Probleem met indoor is dat je geen echte pits hebt, alles staat in de zaal, en een keer een ongecontolleerde actie en het kan mis gaan.

Tuurlijk probeer je niet over de pits (voor zover deze er is) te vliegen. Alleen heb je het vaak niet in de handen.

Zelf de top piloten (zal geen naam noemen m uit t ) zag ik afgelopen weekend zijn eigen antenne er bijna afvliegen, en de twee piloten bijna het zelfde kapsel geven als een piloot T uit A heeft.

Het is gewoon het extratje bij indoor. De 4e dimensie, de muur, het plafond en de pits.

gr Remco

Het hoort er inderdaad allemaal bij.......:D

Ga daarom ook niet graag met minder dan twee kistjes naar een meeting!

Ik heb me (als toeschouwer!!!) bij indoor-vliegen al de gewoonte aangeleerd een tennis-racket mee te nemen als er één bepaalde piloot komt vliegen :evil: .

Bij indoor-vliegen in Delft is zelfs het meenemen van een golf-balletje obligaat. Zonder dat komen de X-twinnetjes nooit meer los van de dakspanten.

Wat leest dit allemaal herkenbaar :D

Volgende weekvrijdag niet nodig Jan!
Er zijn veiligheidsnetten waar het publiek zich achter kan verschuilen

@Remco: Volgens mij was die piloot niet zijn antenne aan het eraf vliegen maar een poging aan het doen al hoverend zijn shockie op te hangen aan zijn antenne :D

Niks aan te doen, ben zelf een aantal keer geheadshot door shock like dingetjes :(.

een helm net als bij kom-bat is dat niet wat??
gister zag ik op tv een oranje helm Duits model maar of dat nu een goed id is ik denk het niet.

theme.jpg

jep raymon iedereen kan sturen maar of ze het ook goed kunen binnen is een tweede. het is tenslote net even allemaal iets kleiner en toch blijft het instinkt om een crashend model te redden te groot bij de meesten.
als je weet dat het crasht en je zie dat als je het red je een gevaar bent doe het dan niet.
ik zelf ook heb al vaak me model kapot gehad omdat ik het redden te veel problemen vond op leveren.
tuurlijk het is zonde.
maar het hoord er bij

Raymon, dat klopt, iedereen die indoor komt vliegen kan meestal wel goed vliegen. Maar die 4 muren en dat plafond maken het toch een heel stuk moeilijker en zoals Marco al zegt men probeert veelal het model te redden en soms komen andere dingen daarbij zwaar in het geding.

Buiten is meestal wel plaats genoeg om via de een of andere richting je model te redden, maar binnen heb je gelijk het geval dat de muren ineens midden in die hal staan en het plafond zakt ook vaker ineens omlaag. En dit gebeurt meestal zeer onverwachts en onaangekondigd.

:) Bij ons in Belgie beperken we het aantal piloten dat gelijktijdig vliegt op 3
Zo is de kans op ongewenste contacten met vliegtuigen alweer minder

Het is natuurlijkeen feit dat indoor vliegen nu éénmaal moeilijker is dan gewoon in de open lucht te vliegen

Men moet ook de piloten met minder ervaring een kans geven om een vlucht te maken

Wij laten zo iemand die nog niet over voldoende ervaring beschikt, alleen vliegen en begeleiden deze persoon dan ook !

Als men een zaal voor meerdere uren neemt, kan iedereen toch wel een paar vluchten maken

Just fly ! :lol:

:D wel bij ons in Belgie is er tot nu toe nog geen beperking van het aantal piloten dat gelijktijdig vliegt. Af en toe gebeurt het dan wel dat er 5 vliegtuigen en 5 heli's in de lucht hangen. Als het er te veel zijn, lost het probleem zich meestal vanzelf op...

kurt zei:
:D wel bij ons in Belgie is er tot nu toe nog geen beperking van het aantal piloten dat gelijktijdig vliegt. Af en toe gebeurt het dan wel dat er 5 vliegtuigen en 5 heli's in de lucht hangen. Als het er te veel zijn, lost het probleem zich meestal vanzelf op...

Bij ons gaat het vaak met 6 man tegelijk goed terwijl met 2 man ze mekaar altijd raken :) Erg gek, die machnetische vliegtuigen....

Back