Indoor hovercraft

prop-er

Forum veteraan
Wij bezoeken sinds dik een jaar de diverse indoorevents, en zagen regelmatig hovercrafts op de gladde vloer. Enigszins luidruchtig, slecht stuurbaar, maar wel gaaf om te zien.

Zo groeide het idee "dit wil ik ook".

De Amazon/Ali/Bol route gaf weinig resultaat, behalve wat speelgoed. Een korte speurtocht leverde wel een aanzienlijke hoeveelheid tekeningen en ontwerpen op, waarbij er eigenlijk niet echt iets tussen zat wat me echt aansprak.

Later nog eens een wat meer "open" zoekopdracht gebruikt. Dit leide tot een hit op de "street glider".
https://www.thingiverse.com/thing:5168348

Een totaal afwijkend hovercraft ontwerp, 3d geprint, met twee brushless liftmotoren, en twee stuwmotoren die via een Flight Controller aangestuurd worden. Zo gebruiken we dus een drone aansturing voor een hovercraft. Het voordeel is duidelijk: waarbij een normale hovercraft voorwaartse snelheid nodig heeft om te kunnen sturen, regelt de flightcontroller de aansturing automatisch zodanig, dat zelfs stilstaand om de as kan worden gedraaid.

Het ontwerp van de 3D geprinte delen is hoogwaardig. Er zit een uitgebreide beschrijving bij van de bouw, en lijstjes met de te bestellen delen, zowel hardware als elektronisch.

Het printen van de de diverse delen ging zonder problemen. De skirt is van rubber gemaakt, en dit was tevens mijn eerste ervaring met het printen van TPU. Verder zijn de grotere delen in PLA-LW geprint om het gewicht te beperken.

Afbeelding van WhatsApp op 2024-02-01 om 17.42.23_85301a41.jpg

Laatst bewerkt:
De electronica op het lijstje is wel verkrijgbaar, maar niet voor prijzen die ik bereid was te betalen. Het moet immers wel een leuk grapje blijven!

Uiteindelijk heb ik het volgende over laten komen:

4 stuks brushless motor 2004 3000kV: https://nl.aliexpress.com/item/1005005199386587.html
2 paar props 5-bladig: https://nl.aliexpress.com/item/1005003500389308.html
Een Speedybee FC stack met 50A ESC: https://nl.aliexpress.com/item/1005005218954990.html
Een verlengkabel USB-C: https://nl.aliexpress.com/item/1005005282250054.html

De benodigde lipo en servo komen uit de grabbelbak.

ziet er netjes afgewerkt uit.

Had in een ver verleden een hovercraft plan met skirts van vliegerstof en piepschuim.
Het werkte maar was ook niet echt lekker bestuurbaar.

Ik volg het ook hoor! Waar is de skirt van gemaakt?

Een maatje van mij is ook met een geprinte hovercraft bezig en is bijna aan proefvliegen toe (als hij het doet gaat hij er hopelijk nog een printen :rolleyes:) die heeft als ik het goed heb gezien een skirt uit een vuilniszak die eenvoudig te vernieuwen zou zijn i.v.m. slijtage

Is 2 liftprops voor de leuk of nodig?
Deze blaast zijn skirt op met een gedeelte van zijn voorstuwingsprop

Ik volg het ook hoor! Waar is de skirt van gemaakt?

Een maatje van mij is ook met een geprinte hovercraft bezig en is bijna aan proefvliegen toe (als hij het doet gaat hij er hopelijk nog een printen :rolleyes:) die heeft als ik het goed heb gezien een skirt uit een vuilniszak die eenvoudig te vernieuwen zou zijn i.v.m. slijtage

Is 2 liftprops voor de leuk of nodig?
Deze blaast zijn skirt op met een gedeelte van zijn voorstuwingsprop

Dit is niet helemaal een hovercraft, het model zakt dan als je niet vooruit gaat.
Mijn ervaring is dat hovercrafts slecht bestuurbaar zijn door het tegenkoppel van de motor. Bij een gecombineerde motor zal dat wellicht wel minder zijn.

De skirt kan je dus ook van vliegerstof maken dat is zeer sterk en licht.

Het is wel een hovercraft alleen heeft hij geen lifmotor.....maar laten we niet over definities struikelen:beer:

Het argument koppel had ik nog niet aan gedacht maar ik vond zijn bestuurbaarheid, zeker met het driehoekige roer, niet verkeerd hoor.
Ik ben vooral nieuwsgierig naar hoeveel druk er in de rok opgebouwd moet worden, misschien dat het mogelijk is om de liftmotor veel langzamer te laten draaien?

In een echte hovercraft wordt natuurlijk via de rok druk opgebouwd en is de rok aan de onderkant open.

echter bij deze modellen is de rok gewoon een ronde sok en de druk wordt ook in het binnen onder het model opgebouwd. Zo ziet deze eruit vanaf het plaatje gezien en heb ik dit gebouwd toen er nog geen 3d printers waren.
(piepschuim met wat epoxy mat)

Dus qua definitie is het eigenlijk geen hovercraft zoals ze in het echt werken.

Welke heb jij het over dan?

Volgens mij heeft prop-er wel iets van een rok en die Jacob aan het bouwen is, op basis van deze volgens mij:

Heeft ook een functionele rok en een echt 'luchtkussen' waar hij drijft

Het programmeren van de flight controller is niet heel eenvoudig.

Het ligt natuurlijk voor de hand, om de bijgeleverde INAV configuratie in de flight controller te laden, en klaar. Er zijn echter een paar maren.
- Ik heb een andere flight controller en ontvanger. Hiermee komt de helft van de configuratiefile er anders uit te zien.
- Mijn flight controller staat rechtop, ipv op z'n kop. (dat is wel aan te passen in de configuratie)
- Het configuratiebestand is verouderd tov de huidige INAV versie. (ik moet ver terug in de tijd om iets compatibel te vinden, maar van die versie is geen documentatie)

Het idee is om nu Betaflight te gebruiken, ipv INAV.
Dan lopen we ook tegen een aantal problemen aan:
- Er is geen mixer voor een hovercraft
- Er is geen mixer voor een Rover (tracked vehicle), zoals wel in INAV aanwezig.
- De custom mixer (geheel vrij programmeerbaar) ondersteunt geen servo's.

Mogelijk is het probleem op te lossen door de CustomAirplane mixer te gebruiken, welke twee motoren en 8 servo's ondersteunt.
De twee motoren worden dan toegewezen aan de twee thrusters, inclusief differentieel thrust voor Yaw.
De hover motoren moeten dan middels servo mixers aangestuurd worden, waarbij de INAV configuratie als voorbeeld dient.
En ergens moet het dan nog mogelijk zijn om de Throttle en Pitch input van de zender, omgekeerd in de ontvanger te krijgen, zodat throtlle verantwoordelijk is voor Hover, en Pitch voor Thrust.

Een andere mogelijkheid is de boel zo om te bouwen dat er 5 motoren in Custom mixer geprogrammeerd worden, waarbij 1 motor een servo aanstuurt. (vraag me af of dat überhaupt kan, andersom kan i.i.g. wel)

Mocht het niet lukken met Betaflight, kan ik natuurlijk altijd nog in INAV of Ardupilot wat proberen.

Back