Indoor kunstvlucht

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Guest, 18 aug 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    Mag ik vragen of jullie een idee hebben welk indoor kunstvlucht model goed past bij een 100W aandrijving met gewicht (motor, accu, regelaar, prop) van ongeveer 170 gram?
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Over de EnNu en IFO is al heel wat geschreven op dit forum. Beide vallen binnen de mogelijkheden van jouw aandrijving. (Welke aandrijving is dat precies?)

    Nadat ik 2 winter seizoenen met de IFO heb gevlogen ga ik het komende winter met een Ultimate 5.0 van Stefan Hartmann proberen. Ik heb hem zondag ingevlogen en het is een super kist voor alle mogelijke (en onmogelijke :D )indoor aerobatic truuks. http://www.rc-ultimate.de/
    [​IMG]
    Ik vlieg de Ultimate met een Astro 010 (14T) en een Aeromicro/GWS 1:3,22 gearbox met een GWS 10x4,7 en met Kokam 350UHD 3s1p.
    Vliegklaar 231 gram.

    Voor jouw aandrijving is een wat grotere Ultimate beter. De "Big Ulti" van Manuel Nübel moet precies passen. http://www.slowflyworld.de/index.html

    Andere opties: New Fun Extra van Sascha Fliegener. http://www.slow-flyer.com/ Light X-Free van Daniel Rinninsland http://www.lipoly.de/
    Genie van http://www.topmodelcz.com/gb/index.htm

    Genoeg keuze dus. Hoewel indoor vliegen best veel enthousiastelingen kent is er maar een klein groepje personen dat zich met aerobatics vermaakt. Mocht je iets gaan bouwen dan komen we elkaar komende winter op de diverse meetings vast wel weer tegen. (Maar niet al te letterlijk met een "mid-air", hopelijk :D .)
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Mag ik vragen wat de stroomopname van deze Astro aandrijving is? Mooi model. Zoiets is toch wel geweldig leuk :D

    Ik heb eigenlijk in het voorjaar mijn X-Free voor het komende indoorseizoen gekocht. Het vlieggewicht was eerst 612 gram, nu met lipo´s en alles er af wat ik eraf durf te halen weegt hij 478 gram. Beetje twijfelachtig of dit binnen lukt, maar dat ga ik nog wel proberen.

    Daarnaast heb ik nog een TM280-5 liggen die op twee lipo´s 14A neemt met een 8x3.8 Slowfly APC. Eigenlijk meer een speed400 vervanger, maar eigenlijk hoopte ik die in een indoor kunstvlieger te gebruiken, want voor de slowfly Bücker Jungmann bleek hij veel te veel vermogen te hebben. En na 1404 keer aan een koperdraadje trekken wil ik hem niet wéér opnieuw wikkelen.

    Bij de TM heb ik een Jeti JES 06-3P regelaar, omdat hij oorspronkelijk door Torcman voorgerekend was op 6A gebruik. Dit met als doel hem op 2 1020 Kokam´s te gebruiken. Al met al een mislukt expirement. De motor doet het eenvoudigweg beter met meer vermogen.

    Nu heb ik de keus, of een zwaardere regelaar kopen bij de TM of een andere motor bij de regelaar. Zoals je misschien hebt gelezen heb ik inmiddels 2 340UHD 3s1p pakketjes en die zou ik dan met een nieuwe motor en de oude regelaar willen gebruiken. Vraag me alleen af of het vermogen, dan max 60W, genoeg is voor het indoor 3D vliegen. Daarbij zou ik dan een BL motortje moeten vinden die rond de 6A neemt bij volgas. Het moet dan inderdaad een soort model zoals door jou getipt worden.
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Astro in de Ultimate doet 6,5 Amp. bij volgas.
    De Light X-Free is voor indoor ontworpen en moet dan ongeveer 330 gram wegen. De 478 gram van de gewone X-Free is dan wel fors zwaarder. Ongetwijfeld kun je er binnen mee vliegen, maar ik ben bang dat extreme kunstvlucht zoals een staande acht onder het dak van de gemiddelde Nederlandse indoor vlieglokatie niet gaat lukken.

    60 Watt is voor indoor kunstvlucht met brushless power geschikt voor modellen tot 300 gram. (Natuurlijk een beetje afhankelijk van het soort model en de goede prop aanpassing.)
     
  5. Guest

    Guest Guest

    6,5A. Zie je wel! Dat zocht ik nou de hele tijd. Dat zou bij mijn accu en regelaar passen. Bedankt maar weer.
     
  6. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    mooi zo.
    Weet je al wat voor indoor aerobatic model je wilt gaan maken?
     
  7. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    jammer dat die rc ultimate site nog in opbouw is, staan daar plannen op bert, of bied ie een "kitje" aan?
     
  8. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Allebei! Tekening met cockpit kapje: 15 Euro
    Bouwdoosje met alle onderdelen minus wieltjes en carbon staaf (1,2mm)
    voor 40 Euro.

    Zo waren de prijzen op de beurs in Sinsheim.
     
  9. Guest

    Guest Guest

    Nee, ik ben tot nu toe redelijk ongelukkig in het samenstellen van modellen (komponenten) waardoor het net niet doet wat ik ervan verwacht.

    Tot nu toe: Mad MAx - te zwaar / grote little tiny - underpowered / kleine little tiny - te zwaar / Bücker Jungmann - foute motor keuze / X-Free - blijkt meer iets voor buiten / Vliegende schijf - hebben we het niet over

    Kortom, ik denk dat ik deze keer maar volledige plagiaat pleeg en gewoon en kopie van iemands goede keuzes overneem. Van mij mag je dus alle componenten ook nog noemen :wink:

    Mamo kondigt ook een nieuwe tweedekker aan, lijkt me ook goed.

    De Astro etc. levert ongeveer 480gram trekkracht, of niet..... :?:
     
  10. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Trekkracht van de Astro heb ik nog niet gemeten. Vast staat dat het voor de 231 gram Ultimate ruim voldoende is voor het verticale werk. Indoor moet je trouwens toch niet naar enorme klimprestaties streven. Het plafond is dichterbij dan je denkt! Veel belangrijker is een goede doseerbaarheid van het vermogen. De kleine Jeti 04 viel daar bij lelijk door de mand.

    De overige componenten van de Ultimate zijn: 3xDymond DS 54 servo's, Jeti 08 regelaar en een 4kanaals Berg ontvanger. Deze ontvanger wordt door Schulze geleverd als Alpha 4. (Uit het feit dat Schulze niet binnen 3 maanden met minstens 12 opeenvolgende noodzakelijke software updates voor deze ontvanger kwam kon je al aanvoelen dat het niet om een origineel Schulze ding kon gaan :D )

    Bij de ultimate met z'n 4 rolroeren heb je te maken met 12! verbindingen van servo naar stuurstang of roerhevel en interplane aileron connectors.
    Als je niet oppast kun je hier zomaar 30 gram aan traditionele control horns en kwiklinks in vertimmeren. Onze oosterburen gebruiken hiervoor een eenvoudig systeem met een 1,2 mm carbon stuurstang dat met een dun krimpkousje aan de servo hevel of control horn (ook een stukje 1,2 mm carbon van 12mm lang) wordt gekrompen. Totaal gewicht van alle 12 connecties: 1gram!

    De Precise van Mamo en de Ultimate competition van Manuel Nübel zijn pogingen om het extreme 3D karakter van de Ultimate wat te ontscherpen. De bedoeling hiervan is om het model wat aan te passen aan het verplichte figuren programma van de open duitse indoor kunstvlucht kampioenschappen. De figuren die daar gevlogen moeten worden zijn voor de laatste generatie indoor modellen nogal "tam" en dus lijkt het logisch om wat wendbaarheid in te leveren voor precisie. Dat evenement dreigt trouwens nogal in status boven zichzelf uit te stijgen nu ook de kersverse en drievoudige wereld kampioen F3a, Christophe Paysant Leroux zijn deelname heeft bevestigd. Meer info over dit evenement op 18 en 19 Oktober 2003 vindt je hier http://people.freenet.de/slowfly/ Is volgens mij niet zo ver bij jou vandaan en dus zeker een bezoekje waard. Zelf ga ik ook meedoen.
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    zie ook dit draadje met de aankondiging van dit evenement. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1527

    Ik was ook van plan om erheen te gaan en dan in de beginnersklasse mee te doen maar nu ik dit zie denk ik dat ik alleen maar ga om te kijken en genieten. Helaas heb ik geen digitale videocamera om opnames te maken die dag.
     
  12. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Naast het verplichte figuren programma wordt er ook nog een, vaak zeer spectaculair, freestyle programma op muziek gevlogen.
     
  13. Guest

    Guest Guest

    Eén servo voor vier rolroeren? Wat is het gewicht en de trekkracht van deze servo en wie de leverancier?
     
  14. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Spec's van de DS 54: Sub-Miniaturservo , 5,4g, 8 x 20x 17,6mm, 0,9 Kg.cm Pro Stück 17.90 ( ab 4 Stk 17.50 ).

    Te verkrijgen bij Staufenbiel: http://www.staufenbiel.com/

    [​IMG]
    De stelsnelheid wordt niet vermeld maar is voor zo'n kleine servo bijzonder hoog.
     
  15. Guest

    Guest Guest

    Leuke draad is dit.......de motor uit mijn eerste vraag ligt inmiddels in de welbekende kast :wink: , een andere is besteld, servo-tjes (FS30) zijn inmiddels in huis en vraag me nu het volgende af.

    Ik heb nog een Hitec Feather 4 kanaals indoor ontvanger liggen. Is deze goed te gebruiken voor bijvoorbeeld zo´n Ultimate 5.0 (zal het waarschijnlijk wel worden) of kan ik toch beter een Schulze Alpha 435 nemen?
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik heb met die HiTec Feather hele slechte ervaringen indoor. Ontzettend veel storing. Buiten ging het prima maar zodra ik in een hal was was het een ramp.
     
  17. Guest

    Guest Guest

    Ik heb hem nog niet indoor gebruikt, maar wel een paar keer buiten en daar was de reikwijdte echt vreselijk. Op minder dan 50 meter ´stuiterde´ het model door de lucht.

    En omdat zo´n indoor kunstvluchtmodel toch vrij kostbaar is denk ik toch maar steeds meer dat een andere ontvanger goed is.
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik heb de feather ook snel teruggebracht, buiten was het niks, 30 meter bereik met de zenderantenne gewoon uit :(
     
  19. Guest

    Guest Guest

    Ben ik klaar mee :cry: Hitec Feather ontvanger te koop ! :D
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Bert: die Ultimate ziet er met z'n striping strak uit, van tekening gebouwd of als kit gekocht? De site zegt niets over verkoop. Kun je middels een foto laten zien hoe die verbinding voor de roerbesturing eruit ziet?

    Welke Mega motor type met welk type vertraging zou een alternatief voor de Astro 14T zijn, de 16/7/12 net als voor de Holiday? Zijn daar passende vertragingen voor verkrijgbaar?
     

Deel Deze Pagina