Indoor Pilatus Porter, maar dan in Big Fun Scale

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door dries_neyrinck, 29 dec 2019.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Elk jaar neem ik deel aan enkele indoorfly-ins, en de indoorfly-in van mijn club is altijd de laatste van het kalenderjaar. Een extra effort/inspanning doen om iets nieuws en anders te bouwen loert dan natuurlijk om de hoek.
    Eind 2018 bouwde ik een skyvan van 1,65m en die vliegt gewoonweg uitstekend.

    upload_2019-12-29_23-0-0.png

    Geen platte vleugel maar een beproefd Clark Y profiel geeft je het echt gevoel van vliegen ipv aan de prop hangen. De vleugeloppervlakte wat vergroten door een grotere koorde, roervlakken wat groter etc... het leverde een werkend concept op voor wat grotere modellen. Dat de Skyvan in feite een doos is qua romp maakte het qua romp natuurlijk des te makkelijker.

    Goed, voor deze editie had ik nog wel eens zin in nog zo'n dergelijke bouw.
    En liefst iets hoekig zodat ik snel wat kon doorwerken.... Pilatus Porter. Ik heb persoonlijk al een zwak voor die kist.
    Op de site van Pilatus zelf vind je mooie 3 zijden aanzichten van de meeste van hun modellen, specifiek voor de modelbouw en wat afdrukken en plakken verder had ik een bouw "plan".

    De vleugelkoorde terug groter gemaakt, plaatsing van de roeren wat geïmproviseerd. Bij een echte Porter komt het stabilo in twee stukken maar heb hier wat dichterlijke vrijheid genomen om dat aan te passen. Zeer veel tijd wens ik immers ook niet erin te steken, het blijft eerder Fun Scale, en scale nog met een pakje zout.

    Ik heb niet zeer veel foto's van de bouw maar de vleugel is een zeer simpele Clark Y vleugel. Balsa liggers van 6x6 mm, ribben van 3 mm depron, webbing tussen de liggers van depron, bekleed in depron...
    De roeren en flaps zijn 1,5 mm balsa gecovered, en met tape bevestigd.
    Servo's zijn rond de 8 gram.

    upload_2019-12-29_23-9-53.png

    De romp van een porter is ook nogal hoekig, dus dat ging aardig vooruit.
    Een grotere uitdaging is het landingsgestel want dat is aardig wat plooiwerk met staaldraad. 2 mm voor het hoofdbenen, 1,5 mm voor de rest

    upload_2019-12-29_23-13-2.png

    Servo voor het hoogteroer gaat onder de vleugel, servo voor het rudder kon achterin (ik had voldoende massa vooraan)

    upload_2019-12-29_23-14-36.png

    Alles wat ik nodig had van elektronica had ik nog liggen, motor is een D2826 met kv=1400, en een 18A ESC
    Met wat rekenwerk kon ik ofwel op 3 cellen vliegen met een 8x4,3 prop voor ruim voldoende vermogen om binnen te kunnen rondvliegen, of op 2 cellen, maar dan met een 9x5 prop (slow prop).
    Dit alles gevoed door een 2S 1800 mAh LiPo, goed voor een ruim half uur vliegplezier indien nodig.
    Ik klokte af op 640 gram.
    Met een vleugeloppervlakte van 40,5 dm² kwam dit op een vleugelbelasting van net geen 16 gram/dm².

    De tijd ontbrak om nog veel te doen aan de afwerking (geen struts oa), en ik kon nog wel wat meer details aanbrengen (raampjes etc). Maar een Zwitsers vlagje moest en zou er toch op gaan!

    Fast forward dan naar het invliegen (op de meeting) en dat was werkelijk een non-event.
    Halve flaps, klein beetje down ingemixt, en .... no issues.


    [​IMG]

    Een kort filmpje (inclusief lompe landing...) van het laatste korte vluchtje van de dag

     

Deel Deze Pagina