Indoor pilonnen racen met luxe pilonnen

Discussie in 'F3P' gestart door Sleurhutje, 20 jan 2010.

  1. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Naar aanleiding van het indoor pilonnen racen en de enorme slooppartijen in de eerste rondes leek het mij verstandiger een "zachter" alternatief te knutselen. Natuurlijk overenthousiast met ideëen die kant noch wal raakten ben ik begonnen aan echte luchtgevulde pilonnen. 8) Na wat emperisch bepaalde gegevens als de minimale hoogte van 3 meter en een geschatte diameter tussen de 15 en 30cm gaan zoeken naar mogelijke materialen. Hierbij een verslagje van de bouw en uiteindelijk praktijtest van de indoor pilonnen.

    Oh ja, niet alle foto's zijn even geweldig als gevolg van plaatjes geschoten met mobiele telefoons. beter iets dan niets. :oops: ;)

    Een lapje ripstop, Icarex Polyester, 31 gram/m² te verkrijgen bij vliegershops. Ik wilde eigenlijk fluor roze hebben maar dat bleek nergens voor een lengte van 3 meter beschikbaar. Bij Krikke lag een nog een stukje van ruim 3 meter dus dat snel gekocht. De breedte was 1,56cm dus na wat passen en meten kon de basis van de pilonnen een omtrek van 60cm hebben en de bovenkant 30cm. In totaal dus 3 pilonnen. Bij een eerste meetpoging met de laser bleek de hoek minder scherp dan bedcht op papier, nameten leerde dat ik 3,6 meter in plaats van 3 meter heb gekregen. Ook goed, moest zeker op. :thumbsup: ;) Laserlijntje erop, aftekenen en knippen maar. :?
    [​IMG]

    Met wat afstrookjes tests gedaan ten aanzien van de sterkte van de stiksels en de stof zelf. Met nylon garen en een enkele stiknaad was het al dusdanig sterk dat de vingers van het doek gleden en het stiksel of doek nauwelijks uit elkaar ging. Sterk genoeg dus. :yes: Omdat ik geen wonder op de naaimachine ben, heb ik moederlief aangekeken.
    [​IMG]

    Een eerste test uitgevoerd met één ventilator en een kartonnen doos met hierop de pilon geplakt (met duct tape). Uit de test bleek dat een open bovenkant resulteert in een golvende beweging van de pijp en dat is niet wenselijk. Er lekt genoeg lucht door de stiknaad om toch een luchtstroom te houden maar wel voldoende druk om overeind te blijven als de bovenkant dicht is. Dus de bovenkanten later dischtgestikt. :D Ook bleek dat één ventilaro genoeg is om de pilon vol te blazen en overeind te houden. Maar in één keer rechtop zetten zonder hilp lukte niet. Conclusie: Twee ventilatoren nodig.

    Ondertussen natuurlijk in het enthousiasme mede-clubleden zo gek weten te krijgen om ook wat te doen. Knaller (op het MBF) heeft van 12mm MDF 3 mooie kistjes laten zagen, gelijmd en voorzien van de nodige gaten voor ventilatoren en de bevestiging van de pilonnen. Uiteindelijk besloten om de pilonnen demontabel te maken zodat voor onderhoud nog in de kist gekomen kan worden. Dus een extra ring gemaakt van 18mm MDF waar de pilon op zit en die komt weer op de kist.
    [​IMG]

    Vervolgens begonnen met het maken van een eerste kist. Netjes in de grondverf gezet. Dagje later een mooi opvallend kleurtje gegeven en de eerste pilon aan de ring gelijmd.
    [​IMG]


    -Update 20-01-2010 13:45-
    Tussen de bedrijvigheden door weer wat geknutseld. Met een paar dagen de club pilonnen race dus de arme dingen krijgen dan hun vuurdoop. :banana:

    De andere twee bevestigingsringen in de grondverf gezet.
    [​IMG]

    Voor de races zijn drie zuilen nodig, dus drie kistjes in totaal.
    [​IMG]

    Roze was ook weer zo wat voor de kistjes dus het maar een beetje gezond gehouden en gekozen voor signaalrood. Valt ook enorm goed op maar het geheel wordt niet gelijk een fluorescerend spekkie. :rolling:
    [​IMG]


    -Update 20-01-2010 22:10-
    Weer snel tussen de bezigheden met de kids om ze in bed te krijgen door aan de twee andere kisten gewerkt. Die staan nu beiden in de grondverf en de twee ringen zijn een eerste keer gespoten met rood. Let op hè, de GeeBee staat alweer te popelen om kennis te maken met de pilonnen. :lol:
    [​IMG]

    Even voor de test een draadje langs de ventilator naar buiten gedaan, past net langs de bladen (daar zit ook het probleem met het opbouwen van genoeg druk, teveel ruimte). Nog even een paar pootjes eronder maken en passtukjes zodat ze stapelbaar zijn en gestapeld niet verschuiven. 8) Maar zoiets wordt het dan in ingepakte vorm.
    [​IMG]

    En ondanks het uitvallen van het licht in de woonkamer dan toch een snelle testvideo in de keuken gemaakt (geen ambities voor een carrière in Hollywood, da's duidelijk :D).



    -Update 21-01-2010 20:25-
    Zo, klaar voor de vuurdoop tijdens het indoor crash-festijn komende vrijdag. Na de test met ventilatoren achter elkaar zetten voor meer druk, wat op geen verbeterd resultaat opleverde, de configuratie hetzelfde als de eerste kist gemaakt. Geen zin meer om nog een laagje rood op de twee laatst gebouwde kisten te zetten. De ventilatoren zitten nog even professorisch vast maar dat voldoet ook. Geen luchtlekken meer. De accu's blijven voor de vuurdoop even buiten de kist, geen tijd meer om een schakelaar en laadaansluiting te maken. :p
    [​IMG]
    (en ja, we zitten in een verbouwing ;))


    Vanavond op de club buiten bij wat wind één van de zuilen rechtop gezet. Zelfs nog redelijk er tegenaan lopen duwen en stompen maar ook dan komt-ie nog redelijk terug. :yes: Totale hoogte ruim 3,7 meter. 8)
    [​IMG]


    -Update 23-01-2010 09:35-
    De pilonnen hebben hun vuurdoop gehad. En niet zo zuinig ook. Van pilonnen racen met de GeeBee's is weinig terecht gekomen maar met alles waat vleugels en een propellor op zat is uitvoerig getest hoe hard je er tegenaan kunt knallen. 8O :? :lol: Naast de iets te lage druk en de montage van de accu in de kist, zijn er nog wat verbeterpuntjes. Die ga ik nog wat verder uitwerken.

    (in Df4dQfV1Qyc[/media] van betere kwaliteit)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    goed bezig

    dit wordt knap
     
  3. knaller

    knaller Guest

    Vooral de kistjes zijn redelijk mooi ;)
     
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi! Ik kom vrijdag avond ff kijken....

    zijn er al foto's van een 'erected' pylon?
     
  5. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Nee, vergeten plaatje tijdens de kartonnen doos test te maken. :oops: In huis werd het sowieso wat krap (ondanks 3,2 meter plafondhoogte). Op kantoor is de vide ruim 12 meter dus dat was geen probleem. :D Als de test vanavond goed gaat, dan morgen even op kantoor neerzetten en een plaatje schieten. :yes:
     
  6. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    heb je nog meer pc-fannetjes nodig, heb er hier nog twee liggen die ik toch niet gebruik, want ze zijn redelijk luid, maar blazen wel lekker door;)
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ventilatoren die blazen is geen enkel probleem. Op het werk oude fileservers genoeg met lawaai-ventilatoren die ook veel wind maken. Maar die zijn niet goed. Het gaat erom dat de ventilatoren druk op kunnen bouwen, die zijn een stuk zeldzamer. :yes: Als een goedkope ventilator zijn maximale druk bereikt heeft, dan zal de lucht een soort bel rond de schoepen vormen. Vervolgens is de ventilator heeeeeeeel inefficiënt geworden. Dat wil je dus niet. :nooo:



    Ondertussen weer wat geknutseld in de pauze, plaatjes toegevoegd. 8)
     
  8. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen
    Erg leuk om zoiets zelf te knutselen, en met een erg leuk resultaat...

    Ik heb op fotos in het race topicje al van die dingen zien staan, waaren dat test modelletjes of zijn ze van iemand anders?

    Grts
     
  9. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Die foto in het andere topic heeft andere pilonnen (Wal-Halla geloof ik).

    En al zou dit hele project gedoemd zijn te falen, dan nog hebben er een aantal mensen vreselijk veel schik in gehad door alle voorpret, plannen en bezigheden. Ik denk dat dat een kenmerk van de hobby is. :D
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    De pionen op whalhalla waren van papier... na iedere hit moest er geplakt worden....

    Niet echt handig als er nog modellen rond vliegen ;-)
     
  11. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen
    Leuk hoor. Ik wil het wel eens zien (hint*) als er vliegtuigjes rond vliegen, dat moet een leuk gezicht zijn.

    Mocht je nog zin en materiaal hebben kun je er misschien 6 maken, zodat je ertussen moet vliegen!

    * Filmpje...

    Grts
     
  12. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    moet je op 28 februari naar Zevenbergen komen. Zie wedstrijden F3P

    daar vliegen we weer wedstrijd.
     
  13. 3DFresh

    3DFresh

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    3.795
    Locatie:
    Purmerend
    Hey Sleur,

    Ziet er goed uit man. Hopelijk ben je er vrijdag. Ben benieuwd naar de test, maar ik ken je langer dan vandaag. Zal je wel berekend hebben, dus komt goed.

    GrTz Jasper
     
  14. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Zoals Winfried al zei, vrijdag de echte test in de sporthal in Beverwijk. In een omgeving met 20 halve zolen die één doel voor ogen hebben: Alles wat je kunt raken, moet je raken. 8O :? :lol: Dus als de pilonnen dat overleven, dan zijn ze crash-vast. Zo niet... Tsja, dan wordt het conclusies trekken. :teacher:

    Uiteraard wordt die hele slachtpartij vastgelegd op video. :yes:
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    sjieke pylonnetjes!

    Ben ook wel benieuwd naar de werking van het eindresultaat. Ik denk dat ze goed werken, een prop zal niet door het doek heenslaan en het toestel valt denk ik gewoon rustig naar beneden bij een hit.
    Al met al mooi werk!
     
  16. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Ja, vrijdag ben ik erbij. Alles voor de club, dus eerst de pilonnen afmaken en dan pas kijken of ik nog een vlieger kan knutselen om zelf mee te doen met het testen. :D
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Okay, test gedaan in de woonkamer (waar een half uur eerder het licht uitviel als gevolg van een gesneuveld 12V trafo voor de halo-geen verlichting :evil:). Dus filmen in het donker is wat lastig, morgen bij daglicht buiten even opnieuw doen. :yes:

    Geen succes. Althans, niet het gehoopte resultaat dat de hele pilon als een spontane erectie overeind zou knallen. 8O :D Ongeveer tot 1,5 meter hoogte gaat het nog goed, daarna een handje helpen met uitvouwen. Eenmaal overeind (in het trapgat :D) blijft de pilon wel netjes rechtop staan en een duwtje aan de onderkant zorgt niet direct voor omvallen. Grootste probleem is dat de ventilatoren te weinig druk kunnen opbouwen en dus inderdaad een soort luchtbel om de bladen ontstaat. Ik heb nu twee Nidec TA350DC38-M34789's (PDF) en twee Delta Electronics AFB1212VHE's (PDF) geprobeerd. Overigens leveren de Nidec's een hogere druk van de pilon op (steviger) dan de Delta's. En dat terwijl de specs toch anders zeggen. :? :hammer:

    Nou ja, de andere twee kistjes staan in de grondverf. Morgen ook voorzien van ventilatoren en dan vrijdag de test in de sporthal. We zien wel. :lol:
     
  18. edo

    edo

    Lid geworden:
    16 dec 2008
    Berichten:
    961
    Locatie:
    BE, Antwerpen
    Misschien toch nog zorgen dat er minder lucht uit kan ontsnappen? Of heeft dat geen zin meer?

    Grts
     
  19. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    De enige plek waar er lucht uit kan, is door de ventilator zelf. Dus of het wordt een ander type ventilator (radiaal of schoepen) of een axiale ventilator maar waarbij de bladen veeeeeeeel dichter bij de rand zitten (zie ook het EDF subforum ;)). En nee, EDF's is geen optie want die vreten stroom waar je eng van wordt. Dan moeten we er dikke dure LiPo's in gaan hangen en het moet wel leuk blijven qua kosten. :yes:
     
  20. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    kun je niet gewoon zo'n luchtventilator onderin monteren, die blazen toch wel redelijk zou ik zeggen:D
     

Deel Deze Pagina