Indoor Ultimate Bipe

  • Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Nadat ik in Bochum had gezien dat die kleine Ultimate dubbeldekkers van MAMO-modeltechnik goed voldeden ben ik vanmiddag aan het tekenen geslagen en gelijk ook al gaan bouwen.

Alleen ben ik vergeten om gedurende die fases foto's te maken. Ik zal morgen foto's maken van de vorderingen tot nu toe.

Een ruwe tekening en papieren mallen zijn klaar.

De romp zit gedeeltelijk in elkaar en de vleugels zijn uitgesneden. Nu alleen nog alles in elkaar zetten en dan uitzoeken waar de servo's en de accu moeten komen ivm het zwaartepunt.

O ja ook eerst nog effe het zwaartepunt berekenen.

Is dit bij een dubbeldekker op dezelfde manier als bij een 'normaal' model?

Als teaser alvast een foto van een andere Ultimate dubbeldekker die al hier op dit forum stond
afb263.jpg


Als het model goed vliegt zal ik de tekening beschikbaar stellen aan iedereen die hem wil nabouwen.
 
dit model vliegt super... heb er zelf ook 1.. speed 300 met vertrager (4 op1) erin..gaan als een speer loops, rolls torque probleemloos( tenminste voor de echte vlieger.. wat ik dus niet ben..die torque wil mij maar niet lukken..). en heb al 3 op depron uitgetekend klaar staan voor eventuele crashes..met dank aan Pieter Nap..hehehe..
 
@ Emp1ire

Kun je me als vergelijkings materiaal wat gegevens door geven zoals de vleugel koorde en de plaats van het zwaartepunt.

Mijn model moet nog afgemaakt worden.
De spanwijdte is 60 cm
de romplengte is 65 cm
en de vleugelkkoorde is 20 cm.
spanwijdte stabilo is 30 cm
gewicht nog niet bekend.
boven vleugel staat 3 cm voor de onder vleugel.
 
Hoi.. heb ff meetwerk verricht.. heb de tekening ook niet nl. maar volgende gegevens heb ik voor je:

romplengte 59 cm (met uitsteken van richtingsroer komt ie op 65 cm)
stabilo spanwijdte 30 cm
spanwijdte vleugels 62.5...met een schuin verloop van 9 graden
rolroer 4 * 28 cm
CG ligt bij mij op 4 cm vanaf voorkant (bovenste) vleugel.

hoop dat ik je hier mee eindje kon helpen.
 
Dank je. Met sommige maten zit ik er wel erg ver vanaf maar ja daardoor laat ik mij niet weerhouden. Grotere vleugels betekend een lagere vleugelbelasting dus mischien iets makkelijker langzaam te vliegen.
 
Maak je de vleugel ook van platte plaat 3 mm?

In Almelo viel bij goede belichting de variabele instelhoek van de vleugel tijdens rollen van dit model erg op..
 
Alles is van 3 mm Depronplaat. Wel zo hier en daar voorzien van versterkingen uit hout of koolstof. Dat torderen doen de originele van MAMO ook.
Hier enkele foto's tijdens de bouw.
De romp
afb369.jpg

De vleugels
afb370.jpg

Het geheel van schuinvoor
afb371.jpg

Vooraanzicht
afb372.jpg

Op de tippen staan
afb374.jpg

Van boven en jawel 154 gram inclusief de motor en vertraging. alleen de bovenzijde van de romp nog dicht maken en de accu en de besturing er nog in maken.
afb375.jpg

Streef gewicht is max 300 gram met een vleugel oppervlakte van 26 dm komt neer op een vleugelbelasting van 11,5 gram/dm
 
GWS EPS 300 CS vertragings unit 5,33:1 (met getimede Graupner speed 300 6 volt) met een 9x4,7 prop, 7 cellen GP 600, kleine ontvanger met 3 servo's en een Schulze regelaar.

Een kleine borstelloze heb ik helaas niet anders ging die erin.
 
ik zou tussen de vleugels 2 koolstofstaafjes zetten..in kruising ff druppie lijm.. bij scherpe bocht wil het gebeuren dat hij met 1 koolstofstaafje door de depron drukt en je toestel dus dubbelvouwt in de lucht (uit ervaring opgedaan :-( )
 
Ziet er mooi uit. Ik ben zelf ook in de weer met
dubbeldekers te maken van Depron, waarbij ik
me eerste model Pitts Special heb aangepast,
zodat de romp veel aerodynamicher is geworden.
www.geocities.com/rc_pittsspecial
Net zoals bij jouw bestaad deze ook uit 3mm Depron.
Ik heb gelezen dat het zwaartepunt bij dubbeldekers
net achter de leading edge van de ondervleugel ligt.
Succes met vliegen, ik ben zeer benieuwd.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats
 
Theo Coenen zei:
Alleen ben ik vergeten om gedurende die fases foto's te maken. Ik zal morgen foto's maken van de vorderingen tot nu toe.

Zoals gewoonlijk Theo? :D

Waar blijven de foto's?
 
Relax Niek,

Ik zei (type) ook dat ik het ergens gelezen had,
maar als je ff naar het plaatje kijkt bij het zwaarte-
punt van dubbeldekkers ligt hij inderdaad toch net ff
achter de leading edge van de ondervleugel.
In iedergeval bedankt voor de link, nu kan ik het
definitief uitrekenen bij mijn experimenten.

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats
 
Niek zei:
Theo Coenen zei:
Alleen ben ik vergeten om gedurende die fases foto's te maken. Ik zal morgen foto's maken van de vorderingen tot nu toe.

Zoals gewoonlijk Theo? :D

Waar blijven de foto's?

Ze staan toch ergens iets verder naar boven.

Als ik ergens aan begin denk ik nooit erbij na maar bouw ik zeer snel voordat de inspiratie weg is en dan heb ik geen tijd om foto's te maken. Achteraf maak ik dan pas foto's van de vorderingen. Nu effe 2 dagen rust (eetfeest, menu van vandaag wildboullion, Jagerbraten met Totellini's en Peultjes en als toetje een ijsje) en dan met frisse moed/zin ertegen aan. Als het effe wil met het weer volgende week de eerste testvluchten.
 
Zoals ik al zei als ik ergens aan begin vergeet ik de foto's. Maar ik kan ze wel maken van het overblijfsel. 8) Duurt wel een paar uurtjes voor het er door heen is :wc:


Wel een beetje :offtopic:
 
Hallo allemaal

Kan mij iemand vertellen hoe breed de romp is en hoever de onder vleugel zit ten opzicht van de voorkand.
En hoe hoog de romp is aan het neusje en aan de staart.
En mischien ook nog bij het rugetje.

alvast bedankt





P.S. iedereen nog een zalig en een goed 2003 :proost:
 
Back
Top