Indoor warbirds?

Nog iemand bezig met indoor warbirds?
Ben nu momenteel bezig aan een EPP Focke Wulf 190-A5.

Eigenlijk gebaseerd op het volgende plannetje: Outerzone : Focke-Wulf 190 plan : download free vintage model aircraft plan
full

full

maar dan aangepast aan de indoornoden (kruisromp, grotere staartstuurvlakken, ailerons vergroot).

full

Hopelijk zondag maiden...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk idee.
Zo als de tweede foto vind ik hem wat mooier.
De kruisromp is om de romp in de lengte sterkte te geven maar dat kan ook anders.
Een manier is door een koolstofbuis of houten latje in de romp te lijmen van voor naar achteren op de hoogte van de motor as.
De voorkant is dan ook als motor bevestiging te gebruiken.
Zo als op dit vliegtuig.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=390003

Een andere manier is aan beide kanten van de romp een dun balsa latje van 1mm dik of iets dikker te lijmen.
De laatste methode is ook bruikbaar voor de vleugel.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw methoden niet werkt.;)

Zo is 'm geworden:

full

Hij is ondertussen al ingevlogen en ik moet zeggen: hij vliegt zoals ik 'm voor ogen had: strak. Het idee van een laagdekker blijkt toch te werken op indoor gebied. Je moet er wel een beetje het tempo inhouden met z'n 180 gram maar hij heeft geen vervelende eigenschappen als je boven die minimum snelheid blijft.
Een beetje ruimte is wel nodig, op een enkel plein (bvb een volleybalplein) is het toch krap. Maar met twee zo'n pleinen naast elkaar is het zeker te doen.

Om te stunten is hij niet erg geschikt. Rollen gaat goed mits behoorlijk down drukken in inverted, voor loopings heeft hij ruimte nodig. Maar ik vind dit totaal niet erg want hij vliegt als 'n schaalmodelletje (nou ja, heeel erg off scale, maar goed) en da's exact wat ik wou bereiken. Dus weer tevreden :-)

@cd-rom: ik wou voor deze een kruisromp want ziet er iets volumineuzer uit en die FW romp is zo mooi van lijn vind ik.

Is wel een interessante link, ga het eens doorlezen.

Op de vleugel vooraan zit er een 0,8mm plat carbonnetje gelijmd en dit houdt 'm ook strak.

Guy: Er komt deze winter nog een P-51 aan!

Laatst bewerkt:
Jaaa, de 600+ topic ben ik al verschillende keren gaan bezoeken :-)
Vorige winter heb ik oa een Wilga, decathlon en een pilatus porter gemaakt en daar waren de vleugels en roeren altijd breder dan het origineel. Met telkens goede resultaten. Met name de wilga vloog daardoor zeer goed.
Ik volg niet echt een regel, ga meer af op het buikgevoel. Vleugelkoorde 125% van het origineel, roeren 200 %. Zoiets.

Mijn ervaring is dat je met de roeren opschalen naar 150% al een heel eind komt. Je moet soms wel dingen aanpassen aan de buiten lijnen. De Spitfire bijvb. heeft een kleine staartfin en dat kan problemen opleveren met stabiliteit. Vaak kan je wel wat subtiele veranderingen maken terwijl het nogsteeds schaal lijkt.

Ik heb een tweemotorige B25 gebouwd die vrijwel schaal getrouw is. Hij heeft werkende (4-delige) flaps en een bestuurbaar neuswiel. De roer uitslagen gaan echter wel richting de 45' maar dat is niet storend in de lucht. Het vliegt nog onverwacht goed. Hij kan zelfs het F3P-C programma, maar dat moet je natuurlijk niet willen ;-)

Ron Smetsers met zijn bommerwerper demo - YouTube filmpje!

full

Niet helemaal schaal, en wat zwaar voor indoor (tenzij in een grote hal).
De Mustang en Zero uit de 'WWII Profile Scale Combat' reeks van Willem Bravenboer.

Tekeningen kan je vinden op Downloads

Deze twee jongens worden aangedreven met een Speed 280 Plus Brushed motor (had ik nog liggen) en 5x4,3 prop op 3S 800mAh 20C. Er zitten 2 9 grams servos in. Het kan veel lichter, maar ik vlieg ze buiten. Zonder accu 130 gr. Net iets meer dan 200 gr met accu.

De prop van de Zero is er bij de start al ns afgevlogen... vandaar de scheur boven de accu. Utisparing voor de nogal forse accu beter onderaan maken (zoals bij de Mustang). En de neusversteviging over de vleugel door laten lopen.

he, mooie wardbird.

ik zag dat je het een kleurtje had gegeven, met stift ?
want dat was mijn vraag namelijk, met wat voor stiften kun je depron stiften. (ik weet dat je wardbird geen depron is maar (epp ?? ) en dat het misschien al vele malen is gevraagd op het forum, maar toch :) )
ik heb namelijk al een aantal mensen gezien meet gestifte planken :) .

bedankt,

grtz

Back