Wel of niet uithollen?
hoe ga je tewerk om de romp uit te hollen?
Met alle respect hoor, maar mij lijkt het uithollen om gewicht te besparen eigenlijk het allerlaatste waar je aan moet denken (om de laatste grammen eraf te krijgen). Het is redelijk wat werk en de romp kan er zwakker van worden. En hoeveel bespaar je nou eigenlijk: 6 of 7g? Zou je niet eerst alle andere gewichtsbesparingen moeten doen?
Voor de hand liggende besparingen:
- lichtere servo's. 2.5g servo's voldoen ook prima i.p.v. b.v. 5g. Ik weet wel dat die 2.5g in werkelijkheid meestal 3 of 4g zijn, maar het scheelt toch. Bovendien lijken alle servo's in werkelijkheid iets zwaarder dan aangegeven.
- lichtere motor. Ik heb de HobbyKIng 18-11 10g en 5g 2000kv motors getest op de fox. Weinig verschil op 2s. Die 5g motor kan niet op 3s, maar dat hoeft dus ook niet.
- lichtere ontvanger. Een Corona 35Mhz kristal ontvanger + kristal weegt maar 5.5g. Er zijn vast nog wel lichtere ontvangers te krijgen.
Minder voor de hand liggend:
- lichtere lipo. Je kunt 2s lipo's ook prima zelf solderen. Of je neemt een kant en klaar exemplaar en knipt de voedingsdraad + stekker eraf, want je kunt de voeding (max. enkele A) prima door de balanceerkabel laten lopen. Scheelt toch weer 1.7g.
- draden inkorten. Vooral de voedingsdraden hebben behoorlijk wat massa. Een paar cm eraf scheelt al.
- stekkers eraf. Je kunt de meeste draden rechtstreeks op de ontvanger en ESC solderen.
Martin