Inductie meter ..

• Topicstarter Topicstarter FASTER->you
  • Startdatum Startdatum
F

FASTER->you

Guest
Wie o wie kan mij (de wedstrijdlijding amcc)
helpen met de fabrikage van een zogenaamde inductie meter zoals gebruikt bij nk `s en andere grote wedstrijden om het aantal wikkelingen van een motor te meten.

Nu we op tapijt rijden en de grip steeds minder een rol speelt zal de weerstand van bepaalde delen steeds meer een rol gaan spelen....
het wordt dus belangrijker toe te kunnen zien op het wel of niet houden aan de regelementen op dit gebied.

Als iemand tekeningen heeft of weet wat voor meter er PRECIES voor gebruikt word danwel welke waardes worden gehaald bij een bepaald aantal wikkelingen .. alle info is welkom !!

Fred

Gewoon een universeel metertje halen met inductie meeting.

De NOMAC kan je info geven over de waardes van een 12 en 19 turns en mogelijk hebben ze meer in kaart gebracht.

Ik heb bij onder andere conrad wel "gewone" lcr meters gezien maar
had begrepen dat deze hier niet voor geschikt zouden zijn ..??
suggesties waar ik zo`n gewone inductie meter aan kan schaffen zijn ook zeer welkom.

Inductiemeters zijn niet dik gezaait. Multimeters die ook inductie kunnen meten zijn helemaal zeldzaam. Je zult hoogstwaarschijnlijk een (semie) professionele meter moeten kopen en daar hangt een prijskaartje aan. Een bijkomend probleem is dat je inductie op verschillende manieren kunt meten die elk hun voor en nadelen hebben en die elk ook een andere waarde zullen opleveren.
Maar als je het aantal windingen wilt weten heb je weinig aan inductie metingen omdat je dan heel makkelijk meerdere wikkelingen fout kunt zitten. Hier zijn meerdere oorzaken van. De inductie zal vrij laag zijn en het meten van lage inductie waardes is lastig. Ook heeft de manier van wikkelen, de soort ijzer van het anker, de dikte van de plaatjes ijzer en nog veel meer dingen invloed op de inductie waarde van het anker. Het is dus heel goed mogelijk dat twee ankers met hetzelfde aantal wikkelingen een duidelijk andere inductie hebben en hoe wil je dat dan vergelijken?

Maar als je het aantal windingen wilt weten heb je weinig aan inductie metingen omdat je dan heel makkelijk meerdere wikkelingen fout kunt zitten. Hier zijn meerdere oorzaken van. De inductie zal vrij laag zijn en het meten van lage inductie waardes is lastig. Ook heeft de manier van wikkelen, de soort ijzer van het anker, de dikte van de plaatjes ijzer en nog veel meer dingen invloed op de inductie waarde van het anker. Het is dus heel goed mogelijk dat twee ankers met hetzelfde aantal wikkelingen een duidelijk andere inductie hebben en hoe wil je dat dan vergelijken?

dat had ik zelf ook zo ongeveer bedacht maaarrrrr... bij het NK en andere grote wedstrijden wordt er ook gekeurd met een dergelijke meter. :?

iemand nog ??..

Je kunt alles tegen spreken maar anders wikkelen zal een marginale verandering geven tov. een wikkeling meer of minder.
En frauderen kan altijd maar je zult altijd een verschil tussen een 12 en een 19 turns kunnen meten.

Maar een L-meter is makkelijk verkrijgbaar, de conrad bv. heeft ze volop.

Het verschil tussen een 12 en 19 turns motor zal je wel kunnen meten maar het verschil tussen een 12 en een 15 turns motor wordt echt lastig! Je zult dan eerst een hele reeks metingen moeten gaan doen met motoren van diverse merken en windingen. Als je dan een lijst hebt met de inductie waarde van van allerlei merken en types motoren dan kan je eventuele verschillen wat makkelijker vinden. Je weet dan bijvoorbeeld dat een motor van merk A en type B met X windingen een inductie van Y heeft. Wanneer je dan een motor van hetzelfde merk en type tegen komt met een duidelijk ander inductie dan kan je er vrij zeker van zijn dat er een duidelijk ander aantal wikkelingen op ligt. Maar dan nog blijft het een heel lastig verhaal bij kleine verschillen.

Maar een L-meter is makkelijk verkrijgbaar, de conrad bv. heeft ze volop.
kijk daar heb ik wat aan .. 8)
thnx , ik zal de nomac `s benaderen voor de waardes en zelf `s gaan proberen met zo`n L meter (danwel een LCR meter neem ik aan ??)
:)

Ernst Grundmann zei:
... Ook heeft de manier van wikkelen, de soort ijzer van het anker, de dikte van de plaatjes ijzer en nog veel meer dingen invloed op de inductie waarde van het anker...
De verdraaiing/positie van het anker.

Zonder goede meters zie ik heel interessante discussies met de wedstrijdleiding in het verschiet ;)

Zonder goede meters zie ik heel interessante discussies met de wedstrijdleiding in het verschiet

Ik dacht eraan gewoon het regelement te volgen als gebruikt bij grote wedstrijden. Dat leek mij het eenvoudigst en een duidigst.

In dat regelement is opgenomen dat er bij twijfel het anker afgewikkeld kan worden. Weet iemand ook of dit regelmatig gebeurt bij bijv. NK`s ??
Dan heb je namelijk wel duidelijkheid......

Back