Ineens in vlucht roll om as zonder stickinput

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door bassman, 3 okt 2020.

  1. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Gevalletje USM (Uncontrolled Servo Movement) bug in ACCST v1, opgelost in ACCST v2.1. Staat totaal los van OpenTX. XJT module en ontvangers updaten dus (en opnieuw binden).
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hallo

    Dat zou ik zo niet durven te zeggen, of weet jij met welke protocol hij dan vliegt!
    En een seperate BEC kan nooit kwaad, echter heeft hij nooit last gehad van dit probleem voordat hij opentx heeft ge-update?
    Heb al eerder aangegeven, krijg je een probleem als je iets veranderd hebt, dan zou ik eerst terug gaan naar voorgaande situatie om te kijken of zich dit probleem weer voor doet.
    Is beter om dan nu allerlei zaken te gaan proberen die er misschien niets mee te maken hebben.


    grts
     
  4. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    TS vliegt met een FrSky X8R, dus dat is geheid met D16 en juist D16 heeft dit issue zoals beschreven. Kan wel allerlei onderdelen gaan vervangen, maar dat lost het probleem niet op omdat het een bug in het ACCST v1 protocol is en dat is opgelost in v2.1. Heb het probleem zelf ook gehad, een aantal keer, maar na de upgrade naar ACCST v2.1 niet meer (en daar vlieg ik al mee sinds maart/april).
     
  5. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste alm

    Met alle respect in je voorgaande antwoord, maar D16 is een van de mogelijkheden zend/ontvang protocol.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2020
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wat dan wel volgens jou?
     
  7. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste

    het zend ontvangst protocol is de FW die je in je zender (Internal tranmitter module) en ontvanger zet, deze moet gelijk zijn anders bind de ontvanger niet.
    Nogmaals hoop dat bassman hier op reageert en aangeeft welk protocol hij in zijn zender/ontvanger gebruikt.
    Jou aanname dat hij ACCST v1 protocol zou gebruiken is in mijn ogen onjuist of jij moet hem persoonlijk kennen en lid zijn van dezelfde vliegclub dat weet ik niet!

    groet Hans
     
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    What is an RF module and what's D16?
    The RF module handles the communication to the receivers. The Taranis has an internal XJT RF module (physically just a circuit board), and external XJT modules are available for use in other radios. They are generally just referred to as the XJT module, whether they are the internal or external modules.
    The XJT module uses several protocols to talk to the receivers. D16 is one of them, and it's used for the X-range of receivers, i.e. X4R, X4R-SB, X6R and X8R. There are two more protocols, D8 and LR12. D8 is used for legacy (i.e. historic) receivers, those starting with D or V in their name, e.g. D4R-II, D8R-II+, V8FR-II, VD5M, etc. Lastly, the LR12 protocol is for the long range receiver L9R.
    What is a firmware
    The Taranis has two sets of firmware. One is the operating system OpenTX (OS), the other is for the RF (XJT) module. These firmwares are independent of each other. Updating the OpenTX operating system on your Taranis does not update the XJT module, and vice versa.
    If you have a pre-2015 Taranis and buy new D16 mode receivers manufactured for sale in the EU, you wouldn't be able to use them. You can't just update the OS to the latest version and expect it to bind with your new receivers. It's important to understand the difference between the two firmwares.
    The Crucial Bit!
    This is important, your XJT module and any D16 receivers must match. Either both have EU firmwares, or both have non-EU firmwares.
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Firmware niveau van zendmodule en ontvanger moet altijd op hetzelfde niveau zitten (dus hetzelfde protocol gebruiken), zonder dit is besturing niet mogelijk.

    Mijn aanname is op basis van de volgende feiten:
    - Ontvanger die gebruikt wordt is een X8R
    - X8R werkt vrijwel altijd met D16 protocol
    - USM bug zit in ACCST v1 (D16 v1)
    - USM bug is opgelost in ACCST v2.1 (D16 v2.1)
    - Rol zonder dat de sticks bewogen zijn is een typisch gedrag van de USM bug

    Voor de info die je in het andere bericht opgeeft hoef ik niet te Googlen, dat is mij bekend en verandert niets aan mijn conclusie.

    Je kan in de zender niet zien welke firmware de XJT module heeft, dus als dit nooit is bijgewerkt ga er dan maar vanuit dat het de oude v1 versie betreft (zeker gezien de USM bug die zich heeft getoond). Of het dan FCC of LBT betreft is niet te zeggen, de USM bug zit in beiden, al is het bij LBT meer zichtbaar gebleken (waardoor het dus in Europa als eerste is ontdekt).

    Bij zenders met het ACCESS protocol is het overigens wel te zien welke firmware er in de ISRM module zit en of die in FCC of LBT mode draait, maar dit terzijde.
     
  10. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb als ontvanger idd de X8r met D16 protocol
    En V1 firmware voor de module en dan LBT

    Ik ga nu alles in mijn nieuwe Radiomaster zetten en
    zal dan FrskyX2 gebruiken als protocol.
    Moet ik wel ff de ontvanger updaten.
    Alle instellingen blijven dan toch goed in de ontvanger?
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Je moet je ontvanger flashen en daarna opnieuw binden (!), dit omdat de hopping-tabbellen veranderen bij v2.1 tov v1. Dus ook al lijkt hij nog goed gebonden te zijn, altijd opnieuw binden zodat de ontvanger de nieuwe hopping-tabellen binnen krijgt (of in ieder geval weet welke hij moet gebruiken). Je moet bij een andere zender sowieso opnieuw binden (tenzij je de copy trucs van de MPM gebruikt). De overige settings zitten in je zender, dus als je e.e.a. goed overneemt van je Taranis naar de Radiomaster dan moet het werken. Neem aan dat je weet hoe je dat doet, anders even op YouTube kijken (zijn genoeg video's over, o.a. van Painless360, Joshua Bardwell en anderen). ;)
     

Deel Deze Pagina