info & handleiding Graupner XR3 (eerste versie)

• Topicstarter Topicstarter gTa
  • Startdatum Startdatum
G

gTa

Guest
Hoi allen,

Ik kocht onlangs een tweedehands FG Leopard, en daarbij zit een Graupner-zender XR-3 Race SSM 40 (kristal 83 = 40.835) met ontvanger Graupner B6 SSM 40 (6 Kanal Smallband .

1. Is dit een FM- of een AM-zender ? Waaraan herken je dit ?
  2. Ik zoek dringend een handleiding van deze zender ... kan je die ergens downloaden ? Duits = geen probleem, liefst zelfs want vaak zijn de Nederlandse vertalingen niet zo denderend. Maar een Nederlandse versie is ook goed.
  3. Is dit een goeie zender voor een FG big scale ? Wat is het bereik ongeveer ?
  4. Er zit een standaard Graupner zenderbatterij NiCd 600 mAh in ... hoe lang zou die meegaan ?

Hartelijk dank & mvg,

Gilles ~ gTa

Update : zo eentje is het dus.

xr3.jpg

De XR3 is een AM-zender (Graupner SSM = AM). De XR6 is de FM-versie, deze is qua software identiek aan de XR3.
Van de handleiding van de XR6 heb ik een wordfile van de Nederlandse vertaling. Dit is een tekstdocument, dus in principe heb je daar de Duitse of Engelse handleiding ook voor nodig. Het is in ieder geval meer dan niets. Bij interesse kun je via een pb'tje je e-mail adres opgeven en vermelden dat je de tekst van de XR6 wil.
Ook bij Olivier kun je deze trouwens opvragen:
http://users.belgacom.net/TX2TX/

Accu: als de accu nog 100% is, heb je circa 3 uur zendtijd.
Bereik: dit is van vele factoren afhankelijk; er is dus niet 1 getalwaarde op te geven. Onder ideale omstandigheden haal je over de grond zo'n 400 meter (en dan is ook een FG zo'n beetje volledig uit beeld).

@ Corrien

Hartelijk dank voor de info. 400m is inderdaad méér dan voldoende ... laat ons zeggen dat ik met een storingsvrije 75 m ook al héél erg tevreden ben. ;)

@ topic

Probleem is opgelost. Ik heb van Kingpin een .pdf'je ontvangen met de originele handleiding van de XR3 erin. Ik hoef niet te vermelden hoe blij ik daarmee ben. Nogmaals thx @ Kingpin.

Topic mag wat mij betreft dicht, tenzij de mods 'm liever open laten.

Back