Mooi, Lourens, dat je je niet weg hebt laten jagen door die discussie over het lawaai van verschillende soorten motoren!
Wel vreemd dat je zegt dat de pluggen die je nodig hebt niet via de link te vinden waren. Ik klikte aan de linkerkant op Cox 049, en de gloeikop die je nodig hebt is meteen als eerste te zien. Kost $ 6,95 per stuk, maar hou wel rekening met verzendkosten en, als de douane jouw pakketje er uit pikt, ongeveer 25% extra wegens BTW en invoerrechten.
De coxmotortjes die in plastic kant en klare modelletjes als de Kittyhawk en Mustang zaten waren in feite aangepaste "Babe Bee's". Als je een Babe Bee los kocht zat er een tankje aan vast, bij de motortjes in de modellen was dat niet het geval, daar was de tank in het plastic van het vliegtuigje gegoten.
De aanduiding Cox 049 geeft aan dat het om 0.049 cubic inch motorjes in engelse maten gaat, dat komt overeen met 0,8cc in metrische maten.
Omdat bij een Cox de gloeidraad in de cilinderkop is verwerkt spreek je niet van een een gloeiplug, maar van een gloeikop. Je moet dus de hele cilinderkop vervangen als de gloeidraad kapot is.
Omdat het in feite Babe Bee's zijn (de standaard Cox 049's) kun je dus ook de onderdelen van een Babe Bee, met name de gloeikop gebruiken. De duurdere gloeikop die genoemd staat is voor de (veel sterkere) Tee Dee 0,8cc.
Vroeger gebruikten wij graag de 'hoge compressie-kop' die je naast de standaard kop kon kopen. Het motortje liep dan lekkerder met de standaardbrandstof, maar hij kon dan ook op brandstoffen met minder of zelfs geen nitro lopen. Het kan zijn dat de Tee Dee kop op de site die hoge compressiekop is, maar dat weet ik niet zeker.
Zeer belangrijk is wel wat Bruno heeft gezegd: gebruik minimaal 25% olie in je brandstof (maximaal 30%), en liefst wonderolie. Alleen, echte cox-brandstof is niet meer te krijgen. Je kunt helemaal je eigen brandstof mengen, maar er zijn niet veel winkels waar je de ingredienten (incl. pure nitro) kunt krijgen, nu nog wel bij Quartel en Hobby Inn als ik goed geinformeerd ben, maar vanwege veranderende wetgeving kan het zijn dat binnenkort geen pure nitro meer te krijgen is. Een tussenoplossing is om brandstof met veel nitro te gebruiken die voor autootjes bestemd is, maar die heeft veel te weinig olie (meestal maar rond de 12%. Dat is ook nog eens synthetisch, maar als je bij een liter van die brandstof nog eens 175cc wonderolie bijvoegt krijg je een brandstof waar ik wel een cox op zou durven laten lopen.
Als het gloeikopje op de site echt niet bruikbaar is op je motortjes, dan loop je de kans dat je vliegtuigjes niet van Cox zijn, maar van de minder voorkomende merken Testors of Wen-Mac. De merknaam moet als het goed is wel ergens op het plastic van het vliegtuigje (waarschijnlijk aan de binnen- of onderkant) te zien zijn. Behandel deze motortjes hetzelfde als coxjes wat brandstof betreft en zo.
Tenslotte is het nog mogelijk dat een vorige eigenaar vanwege het moeilijk vindbaar zijn van gloeikopjes een oud kopje heeft aangepast om er een 'gewone' plug in te kunnen draaien (dus een gat geboord en het draad dat voor een plug nodig is er in getapt). Het kan dan zijn dat hij het voor een gewone plug geschikt heeft gemaakt, of voor een 'nelson'-plug. Van die laatste weet ik niets van, daar weten Bruno of Owen van dit forum misschien meer over. Ook zou ik niet precies weten wat voor gewone plug je misschien nodig hebt. Ik meen dat hoe heter het motortje, hoe kouder de plug moet zijn (Bruno etc: correct me if I'm wrong), dus dan zou je een koude KORTE plug moeten hebben, want de zuiger mag hem natuurlijk niet raken.
Tenslotte het vliegen. Heb je al een handvat? Zaag anders een U-vorm uit van minstens 8mm dik multiplex, waarbij de poten van de U 8-10 cm uit elkaar staan (je hand moet tussen de poten van de U passen), en boor gaatjes in de uiteinden van de poten. Markeer één van de beide poten als de bovenkant van het handvat (bijvoorbeeld door rood te schilderen). Neem vervolgens gewoon vliegertouw van een goedkoop vliegertje, en maak twee lijnen van een meter of 8 lang. Knoop eerst de ene lijn aan de bovenkant van het handvat en de andere kant aan de tuimelaar in het vliegtuig zó dat als je er aan trekt het hoogteroer OMHOOG gaat. Knoop dan de andere lijn vast. Zorg ervoor dat beide lijnen precies even lang zijn, zodat als je het handvat (de U) horizontaal houdt, het hoogteroertje neutraal staat. Controleer of als je het handvat omhoog beweegt het hoogteroertje omhoog gaat, niet omlaag.
Wacht op een dag met géén of vrijwel geen wind (vaak wordt het 's avonds minder winderig dan overdag). Vraag iemand om je te helpen, spreek met je helper af dat hij het model pas laat gaan als jij een teken geeft met je hand (spreek af welk teken!), en hoe hij moet lanceren. Probeer niet vanaf de grond te starten, dat gaat geheid mis. Kies een veldje met hoog gras, liefst meer dan enkele decimeters, dan landt het model zachter.
Je start het motortje en stelt het met de brandstofnaald zo af dat hij het hoogste lawaai maakt zonder te stoppen (controleer even of de motor de juiste kant op blaast en de luchtstroom achter prop wel naar achteren blaast, want Coxjes kunnen makkelijk de verkeerde kant om lopen).
Dan draai je de naald weer een kwart slag rijker (tegen de klok in), want anders slaat hij in de vlucht alsnog af. Laat je helper het model op schouderhoogte vasthouden, met de rechterhand onder de romp en de linkerhand aan de tip van de binnenvleugel. Hij krijgt dan wel de uitlaatgassen over zich heen, dus hij kan beter geen zondagse kleren aan hebben.
Loop rustig naar het handvat en til met het handvat de lijnen van de grond en strak. Houdt het handvat met je vuist rechtop, dus dan zijn de lijnen boven elkaar. Wijs met het handvat met gestrekte arm op het toestel, zodat je arm één lijn vormt met de lijnen. Geef dan het teken aan je helper om te lanceren.
Dat moet hij doen door het model met de linkerhand een RECHTE zet naar voren te geven, niet helemaal horizontaal, maar iets omhoog, een graad of 5, NIET MEER! Als hij het model te veel omhoog 'gooit' zal het overtrekken en neerstorten, of erger, het model vliegt recht omhoog, over jou heen en stort aan de andere kant van de cirkel neer.
Er van uitgaand dat je helper het model op de juiste manier lanceert moet jij je arm stijf en op het modelletje gericht houden. Probeer NIET te sturen, en al helemaal niet door je pols te bewegen, want de kans is groot dat je teveel stuurt en het model neerstort. Als het model te laag komt beweeg je gewoon je gestrekte arm iets omhoog en het model zal als het goed is volgen en iets stijgen tot het weer in het verlengde van je arm vliegt.
Vlieg zo door, terwijl je om je as in het rond draait tot de brandstof op is en de motor stopt. Blijf dan recht vliegen (het model zakt vanzelf) tot het model op de grond ligt. Pas op dat je al draaiend niet te veel van je plek raakt en ergens tegenaan vliegt. Ik leg vaak iets onbreekbaars bij me op de grond om vanuit mijn ooghoek in de gaten te kunnen houden of ik nog op de juiste plek blijf. Als je tijdens de vlucht erg duizelig wordt kun je het beste recht proberen te blijven vliegen, maar steeds lager, tot het model het gras raakt en de motor afslaat, dan minimaliseer je de kans op schade.
Als de motor bij 8 meter lijn de lijnen in vlakke vlucht (op schouderhoogte) niet strak kan houden, kort de lijnen dan een meter in, en herhaal eventueel dat tot het model de lijnen wel strak kan houden. Telkens als je de lijnen inkort moet je veel sneller in de rondte draaien en wordt je eerder duizelig! Bij 7 of 8 meter heb je na een paar vluchten geen last meer van duizeligheid. Bij kortere lijnlengten kan het zijn dat je steeds duizelig wordt.
Hou het bij deze vliegtuigjes bij vlak vliegen en hoogstens een klein beetje stijgen of dalen. Stunten (loopings en dergelijke) kunnen ze ECHT niet. Als het model crasht, hou er dan rekening mee dat er een hoop weekmakers uit het al behoorlijk oude plastic zijn verdampt en het plastic veel brosser is geworden dan toen het nieuw was, en dus makkelijker breekt. Reparaties kun je het beste met twee-componenten epoxy uitvoeren, maar ben spaarzaam met lijm, want die is zwaar en de vliegtuigjes zijn al geen lichtgewichten.
Ik hoop dat het je lukt, in ieder geval veel succes en laat eens horen hoe het is gegaan.
PP van der Meer