info over 2 vliegtuigen

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door lourens, 28 aug 2009.

  1. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    ha mensen,

    een tijdje geleden ben ik aan 2 lijnbestuurde modellen gekomen een p-40 kittyhawk en een mustang. allebei van thimble drome. ik denk dat er een 1.5 cc motertje in zit(ook van thimble drome) maar dat weet ik niet zeker. ik kreeg ze zonder handeiding of instructies. kan iemand mij hier meer info over geven?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo,

    Thimble drome was een serie modelletjes van het merk Cox, en de motortjes zijn ook Cox- motortjes, en wel van 0.8 cc (.049 Cu In).
    Leuk speelgoed, maar ik denk dat je tegenwoordig erg veel last gaat krijgen met de herrie die deze motortjes produceren.

    Oh ja, de motortjes zouden goed moeten lopen op iedere kwaliteitsbrandstof vanaf een procentje of 15 Nitro.

    Groet, Bert
     
  3. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    ik heb inderdaad 15 procent brandstof maar de gloeipluggen zijn erg slecht en ik weet niet hoe ik aan nieuwe moet komen want die zijn volgens mij bijna nergens meer te krijgen. ze branden steeds een paar seconden dan stoppen ze weer en dan doen ze het weer een paar seconden enz.
     
  4. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hte nitro percentage is eigenlijk niet zo belangrijk.
    Het is de hoeveelheid en het type olie die maakt dat je motor goed loopt en blijft lopen.
    25% WONDERolie. Synthetisch is NIET bruikbaar in een Cox.


    Dan zou ik eerst eens naar je stroombron kijken en het contact. Want een plug die 15 sec. brandt moet het verder ook gewoon blijven doen.
    Een Cox plug werkt echt op 1,5 Volt, dus niet meer geven. k zou uiterst voorzichtig zijn met loodaccu's en modulator voedingen.

    En dat gezeur over het geluid moet nou maar eens afgelopen zijn.
    Zo'n 50cc benzinemotor hoor je een kilometer verderop nog. Als we nou eerst die dingen eens afschaffen, dan kijken we daarna wel eens of we een Coxje, dat je op 150 m nauwelijks meer hoort, misschien restricties nog moeten opleggen.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  6. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Het probleem van geluid is dat de 50 cc benzine veel prettiger klinkt dan een cox maar het geluid draagt idd veel verder.

    gert-jan
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    T'is maar wat je prettiger noemt. Ik hoor 100x liever een kleine Cox dan zo'n kettingzaag...
    Overigens kunnen deze laatste wel degelijk goed gedempt worden.
    Het is me dan ook een raadsel waarom ik er ooit maar twee heb gehoord die wel 'prettig' klonken. Waarom doen clubs daar niets aan?
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo,

    Tsja, dat is natuurlijk een zinloze discussie, het geluid van een cox versus dat van een grote benzine motor.

    Als je het gaat meten, blijkt het geluid van een Cox in decibellen nog best mee te vallen. Ik meen dat ik ooit aan een ongedempte Cox iets van 85 dB op zeven meter gemeten heb (weet dit niet meer helemaal zeker), en dat vond ik eigenlijk verrassend weinig. Maar het is niet voor niets, dat in de berekeningen van de tijdgewogen geluidsbelasting, voor viertakten een "correctiefactor voor tonaal geluid" van ongeveer 4 dB op de gemeten waarde toegepast word. M.a.w. een laag geluid word als minder storend ervaren dan een hoog geluid. En Coxjes maken helaas géén laag geluid.

    Hoe je dat ook wend of keert, smaken verschillen, maar waar het oorspronkelijk om ging, de opmerking dat je met Coxjes op moet passen dat je geen overlast veroorzaakt vanwege het geluid, is nu eenmaal een waarheid als een koe. Vrijwel iedereen die de hobby verder niet kent, en dus geen waardering voor het stukje techniek op kan brengen, vind dat een Coxje een onaangename teringherrie produceert (en een hele hoop modelbouwers ook). Tref je het dat zo iemand begint te zeuren, en melding doet van overlast, dan red je het bij Oom Agent niet met de mededeling dat het met de dcibellen wel meevalt. Want de kans is groot dat Oom Agent het met de klager eens is en van mening is dat het K...herrie is. Tenminste, ik ben vroeger nooit iemand tegengekomen die zei: "hmmm, dat klinkt lekker!" :D

    Groet, Bert
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vind het nogal relevant, omdat die dingen (meestal) een takkenherrie maken die veel verder weg nog te horen is. Als je iets niet kunt gebruiken bij acceptatie van modelvliegen is dat het dus wel.
    Die laatsten moeten zich collectief gaan schamen voor hun selectieve intolerantie....

    Nogmaals, ik vind de kans dat er gebeld wordt (van veel verder weg) vanwege het geluid van een grote (slecht gedempte) benzinemotor vele malen reeeler. Een Coxje loopt enkele minuten, zo'n grote benzinekist vliegt meestal 10 minuten of nog langer.
    Vroeger? Wanneer was dat?;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vroeger was een kleine 30 jaar geleden toen ik in het pre-krantenwijktijdperk nog niet veel meer kon betalen dan een Coxje (zo'n motortje kostte toen als ik me niet vergis iets van 40 piek, een OS 1.5 cc zat al gelijk over de honderd gulden). In die tijd mochten motorfietsen nog gewoon legaal meer dan 100 dB maken, maar mijn arme kleine Coxje was voor een hoop mensen toch teveel van het goede.... En Oom agent was het helaas met de klagers eens. Gewoon, omdat "overlast veroorzaken" nu eenmaal niet mag, toen niet en nu niet.

    Tsja, ik vlieg op een knollenveldje aan een landweggetje (wel met vergunning) en over mijn benzineheli's hoor ik zelden de opmerking dat ze een rotgeluid produceren (wel eens dat ze wat luid zijn, maar daar stoort men zich blijkbaar minder aan), van de trainers op Methanol, die toch 2 dB stiller zijn, vinden passanten het geluid een stuk onaangenamer. Overigens hoor ik zelden echte klachten over de sterkte van het geluid, zelfs vaak de opmerking dat het alles bij elkaar genomen toch best wel meevalt.

    Het is mij al vaker opgevallen, dat mensen die de bron van het geluid niet zien (lees: een model op grotere afstand horen, die benzine modellen dus), zich niet zo snel storen. Ze denken wellicht dat er iemand aan het werk is met een of ander apparaat, en dan accepteren ze het wat makkelijker.... Mensen met een lage irritatiedrempel, die weten dat het een modelvliegtuigje is met een hoog irritant zoemend/jankend geluid, gaan zich sneller ergeren, "omdat een of ander idioot met veel te duur speelgoed, volledig nutteloos hun rustige Zater/Zondagmiddag verpest".
    Zo zijn mensen nu eenmaal, er lopen mensen rond die een ander het plezier niet gunnen, zeker niet als ze zelf het nut er niet van inzien.

    Je vind deze mensen ook bij vliegclubs hoor. Mensen die zelf geen moeite hebben met het geluid van hun speedkistje wat met 20duizend toeren+ over de piste jaagt, maar "last hebben" van een heli die tien minuten bezig is met hooveroefeningen, "omdat het zo'n monotoon geluid is".
    Ieder zijn meug, en ik probeer er rekening mee te houden. Maar ik ga er niet om electrovliegen, want dan is er gegarandeerd weer iemand die zich stoort aan het gejank van de tandwielreductie, of het geklapper van de bladen. Dan kun je wel bezig blijven.

    Tenminste, dat is mijn ervaring over de jaren.

    Discussiëren over het geluid heeft gewoon weinig zin. Er zijn altijd mensen die het ene geluid acceptabeler vinden dan het andere, en er zijn altijd mensen die geen enkel geluid acceptabel vinden.
    Zolang je gewoon kan aantonen dat je alles gedaan hebt om het geluid te beperken (zonder mensen wijzer te maken dan ze al zijn) neemt naar mijn ervaring al een hoop weerstand weg. Wij hebben in elk geval een prima verstandhouding met onze "buren".

    Groet, Bert
     
  11. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    ha mensen
    we hebben dat coxje proberen te laten draaien in de garage maar dat is inderdaad een herrie(al vind ik dat juist wel leuk), ondanks dat hij hoogstens 4 seconden draaide en toen weer stopte.

    maar als iemand van die gloeipluggen heeft of er weet te vinden houd ik mij aanbevolen. het zijn trouwens wel hele speciale pluggen. plug en tevens cilinderkop.

    ik hoor het wel!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.784
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Lourens,

    Oeps! Blunder van jewelste van mij!!! Ik dacht dat Graupner de boel nog gewoon leverde. Na zoekopdracht "Cox" kreeg ik een pop-up met daarin een stuk of 25 artikelen, waaronde gloeikopjes. Toen ik het later nog eens bekeek, en op "volledig scherm" klikte, kwam overal "niet meer leverbaar" tevoorschijn.
    Sorry!

    Dus ben ik voor je gaan zoeken, en het blijkt dat Cox al jaren bezig was failliet te gaan, en het restant (schijnt om miljoenen spareparts etc te gaan) is verkocht naar iemand in Canada, die vanaf deze website http://coxengines.ca/ de gloeikopjes en nog veel meer nog gweoon te koop aanbied.

    Ik heb hier nog twee coxjes liggen al hebben ze geen van beiden de laatste zes, zeven jaar gelopen. Ik doe geen losse koppen weg, maar de motortjes kun je voor een zacht zeep prijsje wel overnemen. (20 Euro ex verzendkosten of zo??)

    Het zijn ouwe motortjes, Eentje is de gewone standaard Cox met druppeltankje (met vergrottingssetje erin, dus langere looptijd) en veerstarter.
    De andere eentje zonder tank en met de carburateur vóór de cylinder. Een wedstrijdmotortje. Kwam relatief een enorme puist vermogen uit, en deze heeft ook een iets andere cylinderkop, en een aluminium spinner. Zonder veerstarter, en dus wat lastiger te starten. Maar zeker die wedstrijdmotor, als het loopt, gaat het als de brandweer. Overigens gebruikte ik voor deze laatste gewoon brandstof met synthetische olie, en daar liep het dingetje prima op. Er is zeker 5 liter brandstof doorheen met nog de originele gloeikop, en dat is voor dit soort motortjes best veel, want het tankje was maar 15 ml.

    Ik hoef er niet vanaf, ze vreten geen brood per slot van rekening.

    Groet, Bert

    Kleine update: de motor met druppeltank en de wedstrijdmotor zijn in perfecte conditie, schoon en beide gloeikopjes nog goed. Blanke verbrandingsruimte, gloeidraad ziet er nog prima uit.
    Membraan van de druppeltank is 100% OK, en op wat hele kleine plekjes waar het aluminium wat verkleurd is, min of meer nieuwstaat. Heb de motortjes even doorgespoeld en aangedroogde olierestjes etc verwijderd, ook uit de carburateurtjes.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2009
  13. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    dat is wel een hele goede site waar ik veel aan heb! maar helaas staan de goeie pluggen er niet bij. ik zag wel een universele kop waar je ook gewone pluggen op kan zetten maar ik weet niet of die op mijn motortje past. dat is trouwens wel een kwaaltje van die site. ze zetten er geen diameters bij. wel zo handig als ik niet weet welk type cox ik heb. maar verder wel veel materiaal van cox!

    bedankt!

    en ik zal er eens over die motertjes nadenken 20 eoro is wel een aardige prijs maar ik weet niet of ze in die modelletjes passen. u hoort er nog wel van.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2009
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Mooi, Lourens, dat je je niet weg hebt laten jagen door die discussie over het lawaai van verschillende soorten motoren!

    Wel vreemd dat je zegt dat de pluggen die je nodig hebt niet via de link te vinden waren. Ik klikte aan de linkerkant op Cox 049, en de gloeikop die je nodig hebt is meteen als eerste te zien. Kost $ 6,95 per stuk, maar hou wel rekening met verzendkosten en, als de douane jouw pakketje er uit pikt, ongeveer 25% extra wegens BTW en invoerrechten.

    De coxmotortjes die in plastic kant en klare modelletjes als de Kittyhawk en Mustang zaten waren in feite aangepaste "Babe Bee's". Als je een Babe Bee los kocht zat er een tankje aan vast, bij de motortjes in de modellen was dat niet het geval, daar was de tank in het plastic van het vliegtuigje gegoten.

    De aanduiding Cox 049 geeft aan dat het om 0.049 cubic inch motorjes in engelse maten gaat, dat komt overeen met 0,8cc in metrische maten.

    Omdat bij een Cox de gloeidraad in de cilinderkop is verwerkt spreek je niet van een een gloeiplug, maar van een gloeikop. Je moet dus de hele cilinderkop vervangen als de gloeidraad kapot is.

    Omdat het in feite Babe Bee's zijn (de standaard Cox 049's) kun je dus ook de onderdelen van een Babe Bee, met name de gloeikop gebruiken. De duurdere gloeikop die genoemd staat is voor de (veel sterkere) Tee Dee 0,8cc.

    Vroeger gebruikten wij graag de 'hoge compressie-kop' die je naast de standaard kop kon kopen. Het motortje liep dan lekkerder met de standaardbrandstof, maar hij kon dan ook op brandstoffen met minder of zelfs geen nitro lopen. Het kan zijn dat de Tee Dee kop op de site die hoge compressiekop is, maar dat weet ik niet zeker.

    Zeer belangrijk is wel wat Bruno heeft gezegd: gebruik minimaal 25% olie in je brandstof (maximaal 30%), en liefst wonderolie. Alleen, echte cox-brandstof is niet meer te krijgen. Je kunt helemaal je eigen brandstof mengen, maar er zijn niet veel winkels waar je de ingredienten (incl. pure nitro) kunt krijgen, nu nog wel bij Quartel en Hobby Inn als ik goed geinformeerd ben, maar vanwege veranderende wetgeving kan het zijn dat binnenkort geen pure nitro meer te krijgen is. Een tussenoplossing is om brandstof met veel nitro te gebruiken die voor autootjes bestemd is, maar die heeft veel te weinig olie (meestal maar rond de 12%. Dat is ook nog eens synthetisch, maar als je bij een liter van die brandstof nog eens 175cc wonderolie bijvoegt krijg je een brandstof waar ik wel een cox op zou durven laten lopen.

    Als het gloeikopje op de site echt niet bruikbaar is op je motortjes, dan loop je de kans dat je vliegtuigjes niet van Cox zijn, maar van de minder voorkomende merken Testors of Wen-Mac. De merknaam moet als het goed is wel ergens op het plastic van het vliegtuigje (waarschijnlijk aan de binnen- of onderkant) te zien zijn. Behandel deze motortjes hetzelfde als coxjes wat brandstof betreft en zo.

    Tenslotte is het nog mogelijk dat een vorige eigenaar vanwege het moeilijk vindbaar zijn van gloeikopjes een oud kopje heeft aangepast om er een 'gewone' plug in te kunnen draaien (dus een gat geboord en het draad dat voor een plug nodig is er in getapt). Het kan dan zijn dat hij het voor een gewone plug geschikt heeft gemaakt, of voor een 'nelson'-plug. Van die laatste weet ik niets van, daar weten Bruno of Owen van dit forum misschien meer over. Ook zou ik niet precies weten wat voor gewone plug je misschien nodig hebt. Ik meen dat hoe heter het motortje, hoe kouder de plug moet zijn (Bruno etc: correct me if I'm wrong), dus dan zou je een koude KORTE plug moeten hebben, want de zuiger mag hem natuurlijk niet raken.

    Tenslotte het vliegen. Heb je al een handvat? Zaag anders een U-vorm uit van minstens 8mm dik multiplex, waarbij de poten van de U 8-10 cm uit elkaar staan (je hand moet tussen de poten van de U passen), en boor gaatjes in de uiteinden van de poten. Markeer één van de beide poten als de bovenkant van het handvat (bijvoorbeeld door rood te schilderen). Neem vervolgens gewoon vliegertouw van een goedkoop vliegertje, en maak twee lijnen van een meter of 8 lang. Knoop eerst de ene lijn aan de bovenkant van het handvat en de andere kant aan de tuimelaar in het vliegtuig zó dat als je er aan trekt het hoogteroer OMHOOG gaat. Knoop dan de andere lijn vast. Zorg ervoor dat beide lijnen precies even lang zijn, zodat als je het handvat (de U) horizontaal houdt, het hoogteroertje neutraal staat. Controleer of als je het handvat omhoog beweegt het hoogteroertje omhoog gaat, niet omlaag.

    Wacht op een dag met géén of vrijwel geen wind (vaak wordt het 's avonds minder winderig dan overdag). Vraag iemand om je te helpen, spreek met je helper af dat hij het model pas laat gaan als jij een teken geeft met je hand (spreek af welk teken!), en hoe hij moet lanceren. Probeer niet vanaf de grond te starten, dat gaat geheid mis. Kies een veldje met hoog gras, liefst meer dan enkele decimeters, dan landt het model zachter.

    Je start het motortje en stelt het met de brandstofnaald zo af dat hij het hoogste lawaai maakt zonder te stoppen (controleer even of de motor de juiste kant op blaast en de luchtstroom achter prop wel naar achteren blaast, want Coxjes kunnen makkelijk de verkeerde kant om lopen).

    Dan draai je de naald weer een kwart slag rijker (tegen de klok in), want anders slaat hij in de vlucht alsnog af. Laat je helper het model op schouderhoogte vasthouden, met de rechterhand onder de romp en de linkerhand aan de tip van de binnenvleugel. Hij krijgt dan wel de uitlaatgassen over zich heen, dus hij kan beter geen zondagse kleren aan hebben.

    Loop rustig naar het handvat en til met het handvat de lijnen van de grond en strak. Houdt het handvat met je vuist rechtop, dus dan zijn de lijnen boven elkaar. Wijs met het handvat met gestrekte arm op het toestel, zodat je arm één lijn vormt met de lijnen. Geef dan het teken aan je helper om te lanceren.

    Dat moet hij doen door het model met de linkerhand een RECHTE zet naar voren te geven, niet helemaal horizontaal, maar iets omhoog, een graad of 5, NIET MEER! Als hij het model te veel omhoog 'gooit' zal het overtrekken en neerstorten, of erger, het model vliegt recht omhoog, over jou heen en stort aan de andere kant van de cirkel neer.

    Er van uitgaand dat je helper het model op de juiste manier lanceert moet jij je arm stijf en op het modelletje gericht houden. Probeer NIET te sturen, en al helemaal niet door je pols te bewegen, want de kans is groot dat je teveel stuurt en het model neerstort. Als het model te laag komt beweeg je gewoon je gestrekte arm iets omhoog en het model zal als het goed is volgen en iets stijgen tot het weer in het verlengde van je arm vliegt.

    Vlieg zo door, terwijl je om je as in het rond draait tot de brandstof op is en de motor stopt. Blijf dan recht vliegen (het model zakt vanzelf) tot het model op de grond ligt. Pas op dat je al draaiend niet te veel van je plek raakt en ergens tegenaan vliegt. Ik leg vaak iets onbreekbaars bij me op de grond om vanuit mijn ooghoek in de gaten te kunnen houden of ik nog op de juiste plek blijf. Als je tijdens de vlucht erg duizelig wordt kun je het beste recht proberen te blijven vliegen, maar steeds lager, tot het model het gras raakt en de motor afslaat, dan minimaliseer je de kans op schade.

    Als de motor bij 8 meter lijn de lijnen in vlakke vlucht (op schouderhoogte) niet strak kan houden, kort de lijnen dan een meter in, en herhaal eventueel dat tot het model de lijnen wel strak kan houden. Telkens als je de lijnen inkort moet je veel sneller in de rondte draaien en wordt je eerder duizelig! Bij 7 of 8 meter heb je na een paar vluchten geen last meer van duizeligheid. Bij kortere lijnlengten kan het zijn dat je steeds duizelig wordt.

    Hou het bij deze vliegtuigjes bij vlak vliegen en hoogstens een klein beetje stijgen of dalen. Stunten (loopings en dergelijke) kunnen ze ECHT niet. Als het model crasht, hou er dan rekening mee dat er een hoop weekmakers uit het al behoorlijk oude plastic zijn verdampt en het plastic veel brosser is geworden dan toen het nieuw was, en dus makkelijker breekt. Reparaties kun je het beste met twee-componenten epoxy uitvoeren, maar ben spaarzaam met lijm, want die is zwaar en de vliegtuigjes zijn al geen lichtgewichten.

    Ik hoop dat het je lukt, in ieder geval veel succes en laat eens horen hoe het is gegaan.

    PP van der Meer
     
  15. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    6 dagen geleden:

    Als het echte cox's motoren zijn kan je hier aan nieuwe gloeipluggen komen.
    Modelbouw webshop, Muco modelbouw internetwinkel
    __________________
    "Of all the things that i've lost, i miss my mind the most" -Ozzy Osbourne



    Muco heeft die kopjes gewoon liggen. Ze zitten in Amsterdam en Alkmaar. En verzenden door heel Nederland....
     
  16. lourens

    lourens

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    52
    Locatie:
    's-Gravenpolder
    zozo een hele handleiding maar dat is mooi.

    de gloeikopjes op de site zien er wel anders uit dan die ik nu heb. dus vandaar. ik wist ook niet precies wat voor type het was. maar het is volgens u dus een 0.49? dan kan ik daar dus gewoon pluggen voor bestellen. dat is wel fijn want dan kunnun we eindelijk is gaan draaien.

    wel even andere brandstof erin want ik weet nu dat dat het probleem was van het even draaien en dan weer stoppen.

    bij die mustang is de tank trouwens indrdaad meegegoten maar bij de p-40 niet daar ziet ie aan de motor.

    nog een vraag: zijn er clubs die het niet op prijs stellen dat je er met lijnbestuurde modellen als ik heb vliegt? want het zou wel handig zijn als ik bij een club iemand heb met ervaring die me kan helpen bij de eerste rondes.

    en nog iets: bij een van de twee motortjes lijkt het alsof hij 2 keer compressie maakt. het gaat dan als je heb rond draait: plop-plop. is dat normaal? want bij het andere motortje is dat niet.

    de wielen van het landingsgestel draaien trouwens wel heel stroef. ik weet niet of dat komt omdat ze de olie er tussen al zo oud is? is dat een probleem?

    ik hoor het allemaal wel.
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009
  17. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Ik kan niet helemaal garanderen natuurlijk dat het de juiste kopjes zijn.
    Om het zeker te weten zou je moeten gaan passen.

    Ik woon trouwens 2 straten van Muco verwijderd. Mocht je iets 100% zeker willen weten wil ik wel even voor je informeren.

    Het plok-plok :) gedoe zou ik niet te wakker van liggen.
    Soms zuigt het zuigertje wat bij het naar beneden gaan. Loopt wel los als die eenmaal loopt.

    Support op de RC clubs zal in algemeen wat lastig zijn als je met LB spul aankomt.
    In Almere maak je kans, of goed in de gaten houden wanneer we op Utrecht vliegen.
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, gewoon naar de 2e landelijke LB-dag in Almere komen... Eenvoudiger kunnen we het niet maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Precies, kom naar Almere, daar komt het grootste deel van lijnbesturend Nederland bij elkaar. Eerlijk gezegd zijn we niet met zoveel, als er momenteel 50 actieve lijnbestuurders in heel Nederland zijn dan is het veel. Niet alleen zullen er bij de meeste modelvliegclubs geen lijnbestuurders lid zijn, erger nog, bij de meeste clubs zullen ze niet eens weten wat het is!

    Helaas is mijn ervaring ook dat dat veel radiovliegers er in eerste instantie niet positief tegenover staan. Ze hebben de neiging het gevaarlijk te vinden, vreemd, als je bedenkt dat er geen enkele reden is waarom het gevaarlijker zou zijn dan radiovliegen. Het tegendeel zal eerder waar zijn.

    Je mag dus nauwelijks hopen dat er bij de gemiddelde RC-club iemand is die je kan of wil helpen met je eerste LB-vluchten, maar dat doen we in Almere wel. Als je trouwens aangeeft waar je woont is de kans best groot dat er iemand in de buurt woont die een keer naar jouw veld of jouw club wil komen. Als je club erg afhoudend doet is het vaak ook wel mogelijk dat er iemand een keer een LB-demonstratie komt geven.

    Je zult trouwens met de plastic toestelletjes merken dat het grappig spul is, veel te leuk om weg te gooien of op de zolder te laten verkommeren, maar dat ze wel zeer beperkte mogelijkheden hebben, terwijl er op gebied van lijnbesturing véél meer mogelijk is. Daar zul je ook meer over kunnen zien op Almere en we willen je natuurlijk graag verder op weg helpen.

    Wat het geluid van je motortjes betreft: als ze eenmaal weer een keer gedraaid hebben zal het heel anders zijn. Nu kan aangekoekte olie in het binnenste hele vreemde dingen veroorzaken.

    Stroef lopende wieltjes kun je los maken, het beste eerst met iets dat olie oplost, bijvoorbeeld gewone brandstof, en mogelijk met iets wat roest oplost en smeert, bijvoorbeeld WD40. Stel je echter niet te veel van die wieltjes voor: op gras hebben ze geen enkel effect, hoe goed je ook aankomt, het model duikelt toch over de kop bij de landing, dus de wieltjes kunnen net zo goed helemaal vast zitten. Ik had al gezegd dat je vanaf gras opstijgen met een Cox-modelletje helemaal kunt vergeten. En als je op asfalt landt (tenzij het perfect vlak asfalt betreft dat zeer zeldzaam is), zullen de plastic wieltjes héél snel slijten, net als andere onderdelen van het toestel die bij de landing de grond raken. Het is dus beter boven gras te vliegen.

    Wat de modellen en de motortjes, kopjes en tankjes betreft, zouden foto's wel heel verhelderend kunnen zijn. Of neem ze mee naar Almere!
     
  20. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Cox motortje

    Lourens, het laatste bericht van FOX35 lezend even het volgende:

    Hij woont in Stadskanaal. Jij woont diep in Zeeland.Dus de grootst mogelijk afstand in Nederland mogelijk.
    De dichtst bij jou wonende LB-er ben ik. Ik woon in Naaldwijk. Ik zal je een PB sturen. We kunnen zien of er iets te regelen valt met transport naar Almere op 26 September, als je daar voor voelt.
     

Deel Deze Pagina