Erwin,
Ik ben het met Mark eens, deze sensor zal hoogstwaarschijnlijk niet erg bruikbaar zijn. Dit omdat er nogal wat stoorbronnen zijn in een duikboot. Ik heb ooit eens met een magnetische sensor uit een grote computer monitor een compas voor in de auto proberen te maken. Erg succesvol was dat niet omdat het metaal van de auto behoorlijk veel roet in het eten gooit. Dat geldt overigens OOK voor die elektronische kompassen die je zo kunt kopen. Als je goed gaat testen zal je zien dat de afwijkingen behoorlijk groot zijn en sterk afhankelijk van de positie van de auto ten opzichte van het noorden. Als je het kompas zo afstelt dat het noorden klopt dan kan bijvoorbeeld het oosten wel 15 graden fout zitten!
Dergelijke problemen zal je volgens mij dus ook in een duikboot hebben. Een andere manier is een giro die je vast insteld. Als de boot dan bijvoorbeeld precies naar het noorden vaart is de uitgang van de giroschakeling 0. Wijkt de boot af naar het oosten dan wordt de uitgang + en een afwijking naar het westen geeft dan -. Hoe groter de afwijking hoe hoger de spanning, pal zuid zal dan precies + maximaal of - maximaal zijn.
Het bovenstaande is maar een voorbeeld het kan ook anders werken!