Info over een vliegend vleugelje gevraagt

Hallo,weet iemand welk toestel dit is?
Het weegt leeg zo'n 140gram en ik heb er een speed 400 ingestoken maar het wilde niet vliegen.
Moet dit kunnen vliegen met een speedje 280?
waar ligt het zwaartepunt van zo'n toestel?

Alvast bedankt.

vliegende_vleugel2.JPG

vliegendevleugel.JPG
 
Hoi modeller.

Geen reactie op zwaartepunt.
Is niet zo raar, is al een veelgestelde vraag door mij op dit forum.
Ook nooit een bevredigend antwoord gekregen.
Maar ik zal even een plaatje bijvoegen van mijn berekening.
Is de berekening van mijn huidige bouwwerk.
Zo kun je ook zelf een schetsje maken van je eigenmodel.
Is even wat werk maar dan komt het wel goed.
Ik ga ervanuit dat je zwaartepunt op 25% ligt van het profiel.

Even proberen een kleine uitleg.
Meet eerst koorde A en zet deze onder en boven koorde B.
vervolgens Zet je koorde B onder en boven Koorde A.
Trek dan een 2 diagonale lijnen naar beide punten.
De kruising van beide lijnen is het exacte middelpunt van je buitenste vleugel.
Doe nu het zelfde met met de midden vleugel.
Doe wel de halfe spanweidte van de middenvleugel.
Je krijgt dan ook het exacte middenpunt van je middenvleugel.

Meet vervolgens beide koordes op het middelpunt.
En zet deze ook onderelkaar.
Trek vervolgens weer diagonale lijnen.
De kruising van de lijnen die dan ontstaat is het exacte middelpunt van je totale vleugel, Letop dat is 50%.van de koorde op dat punt.
Ga je nu op de helft daarvan zitten kom je uit op 25%.
Het exacte zwaartepunt van je vleugel.

Heb dit vorig jaar ook toegepast op mijn Lapidar.
En met succes. Met Dank aan Niek.

afb18974.jpg


Je kunt ook het grote formaat bekijken.

http://www.armc.nl/Album/Han/tekening/zwaaartepunt.jpg

Wel een paar kleurtjes gebruik.
Maar dan zie je het goed.
Gemaakt in paint.
Mogen er nog meer zijn die willen reageren kom maar op.

Met Groeten Han.
 
Het toestel lijkt een beetje op de WONDER van SIG.
Maar dan wel een kleinere verzie ofzo.

Als zwaartepunt zou ik persoonlijk 30% vanaf de voorlijst v.d. vleugel aanhouden.
Als je dit afmeet op de tippen en precies in het midden van de hoofdvleugel, en dit samen dan middeld zou het ongeveer goed moeten zitten. Een paar testvluchtjes zal dan uit moeten weizen of je nog wat moet schuiven met het zwaartepunt. (ja sorry, wiskunde is goed, maar met dit soort dingen probeer ik vaak wat)
 
ik zou het zwaartepunt eerder gaan zoeken op 18-20% van de koorde, aangezien het om een vliegende vleugel gaat. En vergeet de pijlstand niet in rekening te brengen.
De methode die Han aangeeft lijkt mij de juiste.
 
Han, de manier waarop je je zwaartepunt hebt berekend is toch gewoon zoals bij een dubbeltrapezium vleugel? En dan kan je eerder genoemd tooltje, of anders bijvoorbeeld deze, hiervoor toch gewoon gebruiken? :?
 
Ok bedankt,

Met dit moet het ong. wat lukken,
Ik ga er een speed 280 opzetten met lipo' en het zwaartepunt bepalen via Han zijn methode.

ik zie dan wel wat Het heeft.


Bedankt voor de interesante reacties.
 
Zo daar is die dan.
Even de foto van je gebruikt.
Die is aardig van bovengenomen.
Kun je wel zien waar het moet liggen.
De gelestippen geven het zwaartepunt aan.
Ben uit gegaan dat het zwaartepunt op 25% van de voorkant van het profiel ligt.

Hier het resultaat.
En ga ik zelf nog even een begin maken met bespannen.
Met spanlak en glitsa.

afb19164.jpg

We horen natuurlijk nog wel even het resultaat.
Groeten Han.
 
Bedankt han voor alle moeite,
Ik ga het zeker proberen.
Kan wel weer wat duren want moet nu mijn stage doen en zaterdag ga ik naar dortmund.

Ik laat zeker het vervolg horen.

Groeten
Tom.
 
Back
Top