Info over Sebald Modellbau

Het doet mij erg "speelgoedachtig" aan.
1x landen in prikkelbosjes en dan kan je denk ik meteen aan het repareren.
Voor Nederlandse omstandigheden lijken ze mij ook veel te licht en fragiel.
Leuk voor in Duitsland op eeen glooiende helling met weinig wind.
Ik zou zelf mijn geld ergens anders insteken.

GJ

Ik ben iets meer optimisties dan GertJan, maar toch ook zie ik de beperkingen.
Voor het vliegen als in post 122 van het bouwdraadje dat je geeft is een flinke helling nodig.
In Nederland is dit vliegen op de Maasvlakte vrijwel niet te doen, als het met 3-4 Bft zou vliegen stikt het er dan nog van de parapenters. Wanneer het voor de parapenters te veel wordt zal het voor de Aroso ook te veel worden. Verder vraagt de Maasvlakte meer om glij modellen dan acro.
Ik denk dat Zoutelande qua vliegen ideaal is, maar de stekeligheden daar waar GJ bang voor is zijn daar gemakkelijk te raken.

Maar onder goede omstandigheden lijkt het me een fantastisch leuk kistje.

Rick

Het doet mij erg "speelgoedachtig" aan.
1x landen in prikkelbosjes en dan kan je denk ik meteen aan het repareren.
Voor Nederlandse omstandigheden lijken ze mij ook veel te licht en fragiel.
Leuk voor in Duitsland op eeen glooiende helling met weinig wind.
Ik zou zelf mijn geld ergens anders insteken.

Ik begrijp de opmerking "speelgoedachtig" wel,
Op het RC-network zijn ze goed te spreken over de vlieg-eigenschappen en crash bestendigheid (mede ook door het lage gewicht)
Een foute of ongeplande landing in de bosjes (wel of geen prikkels) levert met een "zware" kist ook meestal reparaties op.

Hier een filmpje bij 4-5Bft
Er zijn ook filmpjes van 6Bft (zonder ballast)

Als je een leuk helling kistje zoekt, kijk eens bij EPP-Shape Startseite
Ik heb de Scandera en dat ding vliegt echt super goed. Acro is geen probleem.
Is een kloon van de M60 (google maar eens)

Mijn bedoeling is om een Acro kistje 4-assig te besturen (Dynamische flaps onder de gasknuppel) ofwel VTPR-style

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk filmpje maar ik zet vraagtekens bij die 4-5Bft. De bomen bewegen amper en hij hoeft bijna geen hoek t.o.v. de helling te maken.
Ik vlieg vaak met 4 tot 5 op het strand en ik denk niet dat zo'n kistje daar nog zo kan vliegen.

In Nederland is dit vliegen op de Maasvlakte vrijwel niet te doen, als het met 3-4 Bft zou vliegen stikt het er dan nog van de parapenters. Wanneer het voor de parapenters te veel wordt zal het voor de Aroso ook te veel worden. Verder vraagt de Maasvlakte meer om glij modellen dan acro.
Ik denk dat Zoutelande qua vliegen ideaal is, maar de stekeligheden daar waar GJ bang voor is zijn daar gemakkelijk te raken.

Maar onder goede omstandigheden lijkt het me een fantastisch leuk kistje.
Rick

Eigenlijk weet ik ook wel dat je gelijk hebt, omstandigheden en beschikbare hellingen voor deze manier van vliegen zijn verre van ideaal in Nederland!
En je zal er dus niet zeer regelmatig mee vliegen

Maar het kistje (trouwens ook de andere kistjes van Sebald) zijn door hun eenvoudigheid schitterend ontworpen.

Hier nog een filmpje bij waarschijnlijk 4 Bft (de Duitsers zeggen 6Bft, dus het zal wel 2Bft minder zijn)
Aroso on Vimeo

Het is wel jammer dat er weinig info over de kistjes te vinden is, anders was nabouwen misschien een optie

Eric

Ik heb net contact gehad met EPP-Shape.
Het is een bekende uit het F5B wereldje.
Ik ga 1 november even bij hem op visite op weg naar de messe in Friedrichshafen en neem dan ook meteen een U-turn en Scandera mee.
Mochten er nog meer liefhebbers zijn dan kan ik er meer meenemen.

GJ

Het is wel jammer dat er weinig info over de kistjes te vinden is, anders was nabouwen misschien een optie

Eric

Misschien is mijn blik op prijzen van vliegtuigen wat verwrongen, maar als ik zie wat je voor €65,- krijgt, zou ik niet aan naäpen beginnen en het gewoon proberen.

Rick

Hier nog een filmpje bij waarschijnlijk 4 Bft (de Duitsers zeggen 6Bft, dus het zal wel 2Bft minder zijn)
Ik denk dat je ongelijk hebt.
Het is doodnormaal aan een helling met zo'n scherpe hoek tussen de helling en het top-plateau, dat het vlak achter die rand weinig of zelfs maar nauwelijks waait (je staat daar aan het begin van de rotor). Maar als ik naar de haren van die lui kijk zodra ze dicht bij de rand komen, en naar het tempo waarmee die kistjes omhoog schieten zodra ze in de hellingwind terecht komen, dan ben ik ervan overtuigd dat het flink waait. Misschien niet 6 Bft. maar een dikke 5 Bft. zeker wel.

Overigens is dit een typisch voorbeeld van een zgn. VTPR-kistje. VTPR staat voor Vol du Pente Tres pres du Relief (vertaald: zeer dicht bij de helling vliegen). Er bestaan vele varianten van dit soort kistjes. Prop-er heeft op MBF ook nog een bouwverslagje staan. Die kistjes kunnen, mits goed ingevlogen, zeker 6 Bft aan ...
Dit soort kistjes kun je (juist!) uitstekend vliegen op kleine hellingen. Denk aan dijken en duinen. En die hebben we voldoende in NL.

Google maar eens op VTPR, dan zul je veel leuks vinden.

Back