Info verzameling. Cat of Rigger

• Topicstarter Topicstarter Paul.
  • Startdatum Startdatum
P

Paul.

Guest
Sinds kort ben ik in het bezit van een Hopf Gozilla. Deze is bijna klaar, heb vandaag de laatste spulletjes ontvangen om hem gereed te maken.

Gezien dat deze bijna gereed is. Wil ik info verzamelen, om te kijken wat een mooi design is voor het volgende project. Alleen hier loop ik tegen een aantal overwegings punten op waar ik niet uit kom.

De eerste keuze die ik moet maken. Is wat voor type boot ik wil gaan maken als volgend project. Ik ben hier nog niet uit of het een Cat of een Rigger zou moeten gaan worden.
Als aandrijving, heb ik al een speed 700BB liggen (geen neodym). Deze zou ik willen gaan gebruiken op 4 lipo cellen (14,8V). Aangezien ze ook op 12cellen gebruikt worden (14.4V), zou 4 lipo's moeten kunnen.
De gedachtes die ik nu in mijn hoofd heb. Zijn dat de rigger mij meer geschikt lijkt om een hogere snelheid te halen, met deze motor (natuurlijk ook afhankelijk wat je allemaal aan de motor aansluit). Maar dat de cat een voordeel heeft, dat hij ook bij een iets minder vlak water gevaren kan worden.

Zit ik met deze gedachtes goed. Of is de Cat niet minder kritisch, omdat hij maar +/-70cm lang wordt. En door deze grote nog steeds gevoelig is op golven.
De rigger lijkt makkelijker te bouwen. Omdat deze minder onderdelen heeft. Maar het 100% recht proberen te bouwen lijkt mij best wel moeilijk. Gezien dat de drijvers op van die carbon staafjes gemaakt moeten worden.

Kan iemand mij wat tips geven betreffende verschillen Cat en Rigger. Of wat iemand zijn voorkeur zou zijn als hij met dezelfde gedachtes rondgaat. Graag wel je voorkeur onderbouwen.

Paul ,

Een type 700 motor is nou niet bepaald een snelheids monster kwa toeren en daarom niet geschikt voor een rigger welke juist wel hoogtoerige motoren nodig hebben.

Een electro-rigger is echt en alleen geschikt als t water spiegeltje glad is een catamaran is al iets veelzijdiger tov een rigger en zal ook beter vooruit komen met een type 700motor maar verwacht er geen wonderen van want harder dan 50km/h zul je er niet mee gaan (ja vind ik alweer langzaam hihihi).

Wil je echt een rigger bouwen dan heb ik nog wel een leuk motortje voor je liggen met 4500tpv alleen wel brushless .

Het gebruik van 4s lipo of 12 cellen nimh is niet hetzelfde daar de nimh voltage veel verder inzakt per cel onder belasting dan een lipo. Een nimh zakt zeker tot 1,1 en bij veel grotere belastingen zelfs tot 1v of eronder dit itt de lipo die daar veel minder last van heeft .

Ik heb geen voorkeur beide zijn leuk en denk dat een rigger makkelijker te bouwen is dan een cat.

Ik zie wel wat je gaat bouwen tzt wel met een verslag heh .

gr.

Michiel.

Back