OK, Hezik, geaccepteerd, duidelijk.
Je schrijft idd wat algemeen, maar als je dat intikt, direct ná mijn posting, dan is het begrijpelijk dat ik zoiets opvat als tegen mij gericht.
Je hebt wel zeker een aantal punten punten gelijk, maar lang niet iedereen heeft die achtergrond kennis.
Het enige waar je mee moet uitkijken is dat we in NL al genoeg merken dat van alles wat boven het maaiveld uitsteekt, er de kop af moet.
Als iemand bereid is én de centen ervoor heeft, investeringen te doen in zijn hobby, die een ander vanwege omstandigheden nou nét ff niet aankan, hoeft hij niet gelijk afgeknald te worden.
Laat iedereen in zijn waarde en genieten van onze hobby op ieder zijn eigen manier. Uiteraard komt iemand dan een keer met een mooi model, of wat extra's aan boord op een modelveld en dat ziet iedereen dan. Ik zie dat niet als poenerigheid. Wat wil je dan, net doen zoals sommige mensen die een duur schilderij (al dan niet gejat..) in een kelder hebben hangen?
Ik kan zelf erg veel bewondering hebben als iemand met een minimaal budget, heel mooie dingen kan maken, ik kijk daar niet op neer omdat ik zelf zoiets misschien zou kunnen kópen.
Zie ik een jet van 30.000 dollar dan kan ik daar ook van genieten, zónder jaloerse blikken richting eigenaar. Ik blij voor hem dat hij onze hobby verrijkt met zo'n mooi model.
OK, zand erover verder.
Op zich heb ik in 30 jaar modelvliegen toch wel een aantal maal pech gehad met accu's.
Eenmaal een (nieuwe !) accu waarvan een gepuntlaste verbinding los was gekomen, gelukkig op tijd gemerkt.
Dan een wat oudere accu die nog best wel stroom leverde, maar als het boven de 700Mah kwam, blokkerde hij, het koper van het kabeltje was versleten (verkoold)...
Mijn NiMh/NC accu's krijgen sinds een jaar of 10 een "winterbeurt" middels mijn UI lader, dat levert ieder jaar wel een aantal accu's op die er om uiteenlopende redenen uit moeten. Het heeft me al veel crashes bespaard denk ik.
In mijn werkzame leven ben ik verkeersvlieger geweest, ben sinds een jaartje met pensioen. Ik heb 30 jaar lang op voornamelijk 4 motorige vliegtuigen gevlogen.
Ik nog NOOIT een motor hoeven af te zetten! En dat komt echt wel regelmatig voor als ik collega's spreek, of kijk dagelijk eens op
J.A.C.D.E.C. - Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre en zie wat er dagelijks allemaal mis gaat.
Tóch zou ik niet graag de oceaan oversteken op één straalmotor, ik denk ook dat er bijzonder weinig passagiers zouden boeken op die vlucht....
Ergo, veiligheidsdenken is dat je werkt met wat ze in de industrie "redundancy" noemen. Je wilt graag iets "achter hand" hebben als het dan toch onverhoopt mis gaat. Iedereen die gelooft in onfeilbare techniek is toch wel een beetje naïef denk ik.
Vandaar de filosofie dat je bij een 747 minimaal 2 piloten hebt, 4 motoren dus 4 hydraulische, pneumatische en elektrische systemen hebt, een driedubbele autopilot, en drievoudig drukcabine systeem, afijn , ga zo maar door.
Je kunt lang praten wanneer het zinvol wordt, extra (verdubbeling) van systemen toe te gaan passen met je modellen. Ik ben dat zelf gaan doen toen ik met de benzine motoren (38cc toen) aan de gang ging. Ik vond het toch allemaal wel erg groot en potentieel gevaarlijk worden. Al was het maar dat alle energie benodigd voor de besturing via dat akelig dunne kabeltje van die éne accu moest. Ik spreek over 20 jaar geleden. Ik ben toen begonnen met twee ontvangers, er was toen nog niks anders. Dat heeft me TWEE modellen bespaard...
Nee, er wordt niks verplicht gesteld, behalve als je boven de 25kg gaat komen, dan is het vliegen op één accu "out of the question".
100% veiligheid is een utopie, er storten nog steeds airliners neer, ondanks alle maatregelen. Maar zónder maatregelen zouden het er véél meer zijn! Zie daarvoor de kranten van pakweg 30-40 jaar geleden.....
De luchtvaartindustrie heeft
geleerd en past het toe. Iets wat wij als modelvliegers ook moeten doen!