informatie graag

• Topicstarter Topicstarter ultim@te
  • Startdatum Startdatum
ik begrijp dat het vliegen met 2 accu`s eigenlijk voor mijn 1,80 ultimate niet echt noodzakelijk is.

Beste P,

In het verleden was de oorzaak van een crash bij mij meestal te wijten aan accu problemen. Bijvoorbeeld door een accu die niet de juiste capaciteit gaf of door problemen met stekkertjes/ draadbreuken.
Dit wil ik nooit meemaken in mijn grote modellen (voornamelijk financieel gezien).
Modellen van de orde van grootte van jouw ultimate zou ik zeker voorzien van 2 accu's. Mocht er een accu het begeven dan heb je in iedergeval nog een reserve accu! Ik zou het risico niet nemen om er maar 1 accu in te doen.

Neem 2 Lipo's en koop een Powerbox Sensor Weiche. Dat zou ik doen.

Groeten,

Andries

Laatst bewerkt:
ik ga voor 1 2cell lipo pack 2200mah, de lipo's geven me zowiso meer zekerheid dan een nicad of nimh.... maar dat is mijn gedacht.
ik heb nog geen enkele lipo accu kapot of problemen mee gehad als ontvanger accu, met alle andere soorten accus wel...

Hmmm, Hezik, wat lees ik nu allemaal: patsers verhalen, dikdoenerij.

Dan moet je beter lezen wat ik schrijf, Richard. Het gaat mij om de argumentatie erachter. Vaak hebben mensen er helemaal geen sluitende argumentatie voor. Dat zal in jouw geval niet gelden.

Ik weet ook wel zodra je een duidelijke mening op het forum zet, je ook bekritiseerd kan worden, maar dan svp niet met dit soort benamingen, dan trek ik me liever terug uit de discussie.

Het was zeker niet tegen jou bedoeld, Richard ;)

Ik stel duidelijk dat je het systeem moet gebruiken waarbij JIJ je prettig bij voelt.

Dat zei ik dus ook :)

Hezik, je betiteld de aanschaf van een Powerbox/Emcotec als kul

Nee, dat doe ik niet. Wat ik zeg, is dat het stellen dat de aanschaf van een powerbox noodzakelijk is kul is. Dat is heel wat anders.

Je vat mij post geheel verkeerd op. Ik ben niet anti-powerbox of anti-emcotec, waar ik tegen ben, en wat hier een trend is, is het feit dat mensen beweren dat het niet kan zonder, of dat dat onveilig moet zijn.

Mooi voorbeeld is de 2 accu discussie. Waarom moeten er uberhaupt 2 accu's in een model? Ik heb de afgelopen 3 jaar, bij elkaar opgeteld, zo'n 1800 vluchten gemaakt met modellen met 1 accu erin, oplopend van een trainer naar 2m F3A wedstrijdkisten, en nog nooit problemen met een accu gehad. Het gaat hier NIET om een 3m50 3D extra, maar om een 1m80 toestel.

De mensen die problemen met accu's hebben, zijn meestal de mensen die bv. inderdaad zomaar een 2e accu in een ontvanger prikken, of bv. een accu bij een BEC inprikken, enz.

Samenvattend zei ik: een powerbox/emcotec, en wat dies meer zij, zijn mooie stukken techniek die je leven makkelijker kunnen maken. Ze zijn echter zeker niet persé nodig om veilig te kunnen vliegen. Ze kunnen daarin wel helpen, maar alles wat een powerbox of emcotec kan, zijn ook andere voorzieningen voor.

Daarnaast zijn er een hoop drogredenaties waarom iemand een powerbox of emcotec zou MOETEN hebben.

Dat is alles wat ik zei, en volgens mij ben je het daar wel redelijk mee eens..

@Johan: zet mij weer eens snel in je blokfilter, voordat je weer begint met je gezever.

Johan zei:
Ik heb zelf geen grotere modellen meer die een Emotec nodig maken maar met meerdere servo,s op de roeren en 3D kisten kom je er niet om weg als je veilig wil vliegen .

Ten eerste is je uitspraak dus bullshit, je kunt er makkelijk omheen. Een powerbox/emcotec is op dat soort kisten een mooie elegante manier om iets op te lossen, maar bij lange na niet de enige manier die veilig is. 10 jaar geleden waren er nog geen powerboxen of emcotecs, dus iedereen vloog toen maar onveilig, jijzelf inclusief?

Daarbij gaat het hier om een 1m80 dubbeldekker, daar hoeven dus geen meerdere servo's per roer op.

Laatst bewerkt door een moderator:
bedankt voor jouw aandeel in deze ik ben lekker alle informatie aan het opslurpen en dan kan ik naderhand mijn eigen ( in mijn ogen ) logische setup kiezen .
als ik logisch nadenk zou ik zeggen 2 accu`s met de accuweiche ( powerbox basic )
want inderdaad als de een de geest geeft hebbie nog een backup maar wat hezik zegt is ook een waarheid , in de 3 jaar dat ik vlieg heb ik ook alles met 1 accu gevlogen ( welliswaar kleinere modellen tot 1,60/1,70 ) maar ook nooit problemen gehad met de accu wel met een schakelaar .
er is een hoop verdeeldheid in deze omdat vele mensen diverse werkende systemen hanteren die allen naar behoren kunnen functioneren.
ik vlieg ook met een biglift van 2,20 en deze vliegt ook met 8 servo`s op 1 graupner 2000rx accupakketje van 4 cellen nimh
2 x rolllen/2 x flaps/2 x hoogte / 1x richting / 1 x standaard gas.
nu weet ik wel dat een ultimate zeker geen biglift is maar hier kan ik ook redelijk veel vluchten mee vliegen .
dus als ik met de twee accu`s aan de slag ga met de weiche dan moet dit voor mijn ultimate voldoende zijn denk ik
trouwens ik kan al leuk meekomen met vliegen maar de echte ( kunstige ) capriolen die vele ervaren piloten uithalen ( snaps,inv harier,torqenen hooveren enz enz dat ga ik voorlopig nog niet forceren.
ik kan leuk mijn figuren vliegen, messen ,inverted enz en landen natuurlijk ;-) maar het extreme werk wil ik geleidelijk op hoogte gaan trainen.
met mijn parkmastertje gaat het allemaal wel goed maar met brandstof kisten heb ik hier nog niet veel mee getraind .
mij is geleerd niet te gretig te zijn en stap voor stap richting de finish te hobbelen.
mvg eric

Laatst bewerkt door een moderator:
OK, Hezik, geaccepteerd, duidelijk.

Je schrijft idd wat algemeen, maar als je dat intikt, direct ná mijn posting, dan is het begrijpelijk dat ik zoiets opvat als tegen mij gericht.

Je hebt wel zeker een aantal punten punten gelijk, maar lang niet iedereen heeft die achtergrond kennis.

Het enige waar je mee moet uitkijken is dat we in NL al genoeg merken dat van alles wat boven het maaiveld uitsteekt, er de kop af moet.
Als iemand bereid is én de centen ervoor heeft, investeringen te doen in zijn hobby, die een ander vanwege omstandigheden nou nét ff niet aankan, hoeft hij niet gelijk afgeknald te worden.
Laat iedereen in zijn waarde en genieten van onze hobby op ieder zijn eigen manier. Uiteraard komt iemand dan een keer met een mooi model, of wat extra's aan boord op een modelveld en dat ziet iedereen dan. Ik zie dat niet als poenerigheid. Wat wil je dan, net doen zoals sommige mensen die een duur schilderij (al dan niet gejat..) in een kelder hebben hangen?

Ik kan zelf erg veel bewondering hebben als iemand met een minimaal budget, heel mooie dingen kan maken, ik kijk daar niet op neer omdat ik zelf zoiets misschien zou kunnen kópen.
Zie ik een jet van 30.000 dollar dan kan ik daar ook van genieten, zónder jaloerse blikken richting eigenaar. Ik blij voor hem dat hij onze hobby verrijkt met zo'n mooi model.

OK, zand erover verder.

Op zich heb ik in 30 jaar modelvliegen toch wel een aantal maal pech gehad met accu's.
Eenmaal een (nieuwe !) accu waarvan een gepuntlaste verbinding los was gekomen, gelukkig op tijd gemerkt.
Dan een wat oudere accu die nog best wel stroom leverde, maar als het boven de 700Mah kwam, blokkerde hij, het koper van het kabeltje was versleten (verkoold)...

Mijn NiMh/NC accu's krijgen sinds een jaar of 10 een "winterbeurt" middels mijn UI lader, dat levert ieder jaar wel een aantal accu's op die er om uiteenlopende redenen uit moeten. Het heeft me al veel crashes bespaard denk ik.

In mijn werkzame leven ben ik verkeersvlieger geweest, ben sinds een jaartje met pensioen. Ik heb 30 jaar lang op voornamelijk 4 motorige vliegtuigen gevlogen.
Ik nog NOOIT een motor hoeven af te zetten! En dat komt echt wel regelmatig voor als ik collega's spreek, of kijk dagelijk eens op J.A.C.D.E.C. - Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre en zie wat er dagelijks allemaal mis gaat.
Tóch zou ik niet graag de oceaan oversteken op één straalmotor, ik denk ook dat er bijzonder weinig passagiers zouden boeken op die vlucht....

Ergo, veiligheidsdenken is dat je werkt met wat ze in de industrie "redundancy" noemen. Je wilt graag iets "achter hand" hebben als het dan toch onverhoopt mis gaat. Iedereen die gelooft in onfeilbare techniek is toch wel een beetje naïef denk ik.
Vandaar de filosofie dat je bij een 747 minimaal 2 piloten hebt, 4 motoren dus 4 hydraulische, pneumatische en elektrische systemen hebt, een driedubbele autopilot, en drievoudig drukcabine systeem, afijn , ga zo maar door.

Je kunt lang praten wanneer het zinvol wordt, extra (verdubbeling) van systemen toe te gaan passen met je modellen. Ik ben dat zelf gaan doen toen ik met de benzine motoren (38cc toen) aan de gang ging. Ik vond het toch allemaal wel erg groot en potentieel gevaarlijk worden. Al was het maar dat alle energie benodigd voor de besturing via dat akelig dunne kabeltje van die éne accu moest. Ik spreek over 20 jaar geleden. Ik ben toen begonnen met twee ontvangers, er was toen nog niks anders. Dat heeft me TWEE modellen bespaard...

Nee, er wordt niks verplicht gesteld, behalve als je boven de 25kg gaat komen, dan is het vliegen op één accu "out of the question".

100% veiligheid is een utopie, er storten nog steeds airliners neer, ondanks alle maatregelen. Maar zónder maatregelen zouden het er véél meer zijn! Zie daarvoor de kranten van pakweg 30-40 jaar geleden.....
De luchtvaartindustrie heeft geleerd en past het toe. Iets wat wij als modelvliegers ook moeten doen!

Laatst bewerkt:
@Johan: zet mij weer eens snel in je blokfilter, voordat je weer begint met je gezever.

Ten eerste is je uitspraak dus bullshit, je kunt er makkelijk omheen. Een powerbox/emcotec is op dat soort kisten een mooie elegante manier om iets op te lossen, maar bij lange na niet de enige manier die veilig is. 10 jaar geleden waren er nog geen powerboxen of emcotecs, dus iedereen vloog toen maar onveilig, jijzelf inclusief?

Daarbij gaat het hier om een 1m80 dubbeldekker, daar hoeven dus geen meerdere servo's per roer op.
Je bent weer uit het filter, anders krijg ik niet meer mee als je onzin over mij schrijft en dat is ook niet de bedoeling.

Wij vlogen voor 10 jaar al lang met dubbele stroom verzorging via een " accuweiche "

Er werd toen nog veel zelf gemaakt . (ik heb er zelfs nog een liggen hier)

Maar dat was nog voor jouw tijd .:mrgreen:

En ik denk toch wel dat wij veilig bezig waren met de grotere benzinkisten voor die tijd .
En mijn Ultimate gebouwt naar tekening van Peter Erang hatte 4 rolroer servo,s.

Mvg Johan

Laat iedereen in zijn waarde en genieten van onze hobby op ieder zijn eigen manier.

Dat is juist precies waar het mij om gaat, Richard. Wat je hier op het forum ziet is dat er inderdaad mensen zijn die het financieel kunnen behapstukken en al deze mooie speeltjes kopen. Prima, helemaal niets mis mee, zoals ik al vaker zei; het zijn wel elegante oplossingen.

Waar voor mij het probleem zit, is juist andersom. Als ik nu bv. een 2m50 benzinekist in elkaar wil sleutelen en hier op het forum advies kom vragen, dan zullen er meteen mensen gaan gooien met mooie powerbox/emcotec/etc systemen, en daarbij melden dat als je dat NIET doet, dat je dan onveilig bezig bent.

Dat is dus de omgekeerde wereld.. het mes snijdt aan twee kanten. Laat inderdaad iedereen in z'n waarde, dus ook de mensen die besluiten om NIET dat soort spullen te gebruiken ;)

Ik kan zelf erg veel bewondering hebben als iemand met een minimaal budget, heel mooie dingen kan maken, ik kijk daar niet op neer omdat ik zelf zoiets misschien zou kunnen kópen.

Dat is dus wat ik bedoel. Er zijn genoeg mensen die er dan wél op neerkijken, of beweren dat het niet kan, niet veilig is, enzovoort. Dát was waar mijn reactie over ging :)

OK, zand erover verder.

We zijn het volgens mij wel behoorlijk eens hoor.. zo zie je maar weer hoe geschreven teksten soms tot misverstanden leiden.

Ergo, veiligheidsdenken is dat je werkt met wat ze in de industrie "redundancy" noemen. Je wilt graag iets "achter hand" hebben als het dan toch onverhoopt mis gaat. Iedereen die gelooft in onfeilbare techniek is toch wel een beetje naïef denk ik.

Redundancy moet wel nuttig zijn. Bij redundancy gaat het om het uitbannen van een SPOF (single point of failure). Daarbij is het ook van belang dat je de juiste punten aanpakt. Een accu is een van de meest bedrijfszekere onderdelen in een toestel. Op zich is er niets tegen om die dubbel uit te voeren, maar het is zo zinloos als je verderop in je kist allerlei veel storingsgevoeliger zaken hebt zitten, die dan niet redundant zijn uitgevoerd.

De luchtvaartindustrie heeft geleerd en past het toe. Iets wat wij als modelvliegers ook moeten doen!

Ben ik geheel met je eens, het enige waar het mij om ging is om de houding van 'het MOET op deze manier, en anders is het onveilig'.

@Johan: je bewijst mijn punt. Je vloog 10 jaar geleden zonder powerbox/emcotec en vond dat toch veilig. Waarmee je hebt aangetoond dat het voor de veiligheid niet strikt noodzakelijk is, maar zuiver een van de vele mogelijke oplossingen. Een elegante, maar dure oplossing, wel te verstaan. Precies wat ik zei dus.

Back