Informatie over een 20A, 12 Volt voeding (Much-More)

Beste modelbouwers

Op wedstrijden zie je vaak genoeg enkele mensen met mooie compacte voedingen staan. een beetje voeding levert soms 10Amperé maar nu is er een nieuwe voeding uitgebracht door Much more. Deze voeding levert maarliefst 20Amperé (met een piek van 24Amperé).

Nu Volg ik al enkele jaren de MTS+ opleiding te Leiden. Na enig overleg met school, mag ik mijn eigen 20Amperé voeding gaan ontwerpen en bouwen. Nu hebben we net een project ontwikkeld waar een gestabiliseerde voeding van 1Ampere in zat, afgerond. Maar dat wil ik niet, aangezien hier een transformator met spoelen in zit, Word de voeding snel al log en groot.
Ik wil dus een geschakelde voeding ontwerpen.

Zo als ik al zei heeft Much More zo'n voeding geproduceert. Deze heeft een aardig hoge prijs. Zeker ik als MTS+ leerling moet dat toch zelf kunnen maken. Maar ik mis toch wel nog wat kennis en informatie.

mm_powermaster.jpg
Hier de voeding van Much More

Graag zou ik hier aan de ervaren elektro-techneuten willen vragen of zei mij willen helpen. Ik wil immers de voeding gaan gebruiken voor mijn lader en Motor Preformance Monitor (op ten duur).

Mijn vraag is voornamelijk. Of iemand mij een schakelschem kan geven van een geschakelde 20Amperé voeding. Natuurlijk ga ik hier op school ook zo veel mogelijk mijn informatie vergaren. Maar de leraren hebben het ook hier druk en kunnen niet altijd op ieder moment je vragen beantwoorden.

Stel dat iemand hier op het forum in het bezit is van een Much More voeding, zou hij/zei die dan open willen maken, en een foto van de componenten willen maken? Dan kan ik "ongeveer" zien welke componenten ik nodig heb. Nadat ik dat weet kan ik de juiste waarde gaan berekenen.

Als enkele ervaren elektro-techneuten nog tips of ideeën hebben, hoor ik deze ook erg graag.

Alvast bedankt

Groet Robo

Als ik kijk wat er in mijn 20A voeding zit is het 80% lucht... .compact maken is dus niet zo moeilijk ;) Met een fan erin wordt het zoiezo al makkelijker.

Wat doet zoeken toch wonderen.... nevermind ik heb het reeds gevonden ;)

Even een los vraagje wat hier lafjes iets mee van doen heeft. Wat zie ik over het hoofd als ik een PCvoeding wil gebruiken die op de +12V lijn 20A kan leveren?? Dat ie bij een beetje belasting iets terugzakt naar minimaal 11,5V?

Weegt niet veel, is KLEIN (want micro ATX formaat), je zult er alleen even netjes een kastje om moeten maken met een ledje, wat aansluitingen en een schakelaartje erop, eventueel een A-metertje maar dat is ook geen probleem.

Robo,
Ga eens op zoek naar de datasheets van switching powersupply IC's. Een paar voorbeelden zijn de L4990A, de TEA1504, de MC44603 en de UC3842. Bij deze datasheets zijn vaak ook voorbeeld schema's gevoegd die je een heel eind op weg kunnen helpen. Ik denk overigens dat je de meeste problemen zult krijgen met het vinden van de juiste transformator. Dat is voor dit soort powersupply's het lastigste onderdeel.
De datasheets kan je heel makkelijk vinden door het typenummer in Google in te tikken. Je krijgt dan een hele lijst met sites die al dan niet tegen betaling je de datasheets kunnen leveren. Tot nu toe is het mij vrijwel altijd gelukt om een site te vinden waar je de datasheets gratis kan downloaden dus de betaalsites kan je gewoon negeren.
Een andere mogelijkheid is een computersupply gebruiken. Die voeding heeft een heleboel extra's maar die kan je wel verwijderen. Jou project is dan meer het uit elkaar halen en onderzoeken van de werking van zo'n voeding en die daarna "uitgekleed" en aangepast naar eigen iedeeën weer in elkaar zetten.
Ik kan je zo niet zeggen wat het eenvoudigste of het minste werk is. Als je nog specifieke vragen hebt stel ze dan gerust, misschien kan ik je helpen.

Jelle zei:
Wat doet zoeken toch wonderen.... nevermind ik heb het reeds gevonden ;)

Lekker Sociaal, ik loop al ruim 3 dagen te zoeken op Google, Circuit's online en nog alle gerande zoek-site's. En dan geeft u in uw post niet even een linkje naar uw gevonden schema...

Ernst Grundmann zei:
Als je nog specifieke vragen hebt stel ze dan gerust, misschien kan ik je helpen.

Ernst. Alvast heel erg bedankt voor dit aanbod. Ik hoop dat het me allenmaal gaat lukken. Ik ben ook op het forum van "Circuitsonline.net" een topic gestart. Ook daar probeer ik mijn informatie te vergaren. Het gaat helaas vrij moeizaam.

Verder heb ik al enkele schema's gevonden. Maar mij word verteld dat een geschakelde voeding vrij complex is. Ik moet dadelijk voor mij zelf dus gaan afwegen wat ik ga doen. Een geschakelde voeding, waarbij ik hard moet werken. Of een Lineaire voeding waarbij ik me ook meer op de werking kan stortten (maar dan wijk ik van de opdracht af)

Des al niet te min wil ik nog steeds een desbetreffende 20 Ampère voeding gaan ontwikkellen en ben ik erg blij met de hulp van Ernst.

Groet Robo

Hoi,

je hebt een zeer leuk en uitdagend project gekozen. Ik zou alvast de lineaire optie even vergeten... heb je al eens het rekensommetje gemaakt hoeveel vermogen er 'opgestookt' wordt in je lineaire regelaar?
Stel dat je een goede lineaire regelaar hebt die een dropout heeft van 1V. Aan 20A wordt hier zo maar eventjes 20W verbruikt. Gebruik makend van externe transistoren en een hoop koeloppervlak evt met fans kan dit lukken, maar elegant is het niet.. toch?

Ik heb sinds kort een voeding van bij Staufenbiel...
LINK
dit is een 12V 10A voeding, ook zeer compact. Ik zal hem vanavond eens open doen en er een fotootje van maken. Ben zelf ook geïnteresseerd in de componenten die erin zitten...

Zoals je zelf al aanhaalde zijn schakelende voedingen niet het eenvoudigste om te ontwerpen, maar er zijn hulpmiddelen. Bijvoorbeeld National Semiconductor heeft een envoudige tool op zijn website waar je al een en ander mee kan berekenen. Bijvoorbeeld de LM2642 blijkt al in aanmerking te komen.

Bij deze ook mijn hulp & interesse voor je project.

mvg,
Maarten

De LM2642 is voor dit project niet geschikt omdat dit een switching IC is dat van een lage voedingsspanning uit gaat. Je zult dan eerst een stevige transformator met gelijkrichter nodig hebben. Deze moet dan iets van 15 tot 18V afgeven waar je dan met een schakeling die met de LM2642 werkt weer een lagere gestabiliseerde spanning kunt maken. Kortom toch groot en zwaar.
Ik heb even gezocht en het datasheet van de UC3842 heeft een heel interessante voorbeeld schakeling. Je zult wel het één en ander moeten aanpassen omdat hij bedoeld is voor een netspanning van 130V en maar 5V/5A kan leveren. Het belangrijkste is dat er wikkelvoorbeelden voor de trafo bij staan dan heb je in ieder geval iets om van uit te gaan.
In de datasheet zou je moeten kunnen vinden wat je allemaal moet aanpassen om vanaf 220V te kunnen werken en een hogere uitgangsspanning en stroom te verkrijgen. Als je er niet uit komt kan ik je wel een paar hints geven maar probeer het eerst zelf eens. :wink:
O ja, vergeet het filter aan de net ingang niet, dat is in dit schema niet getekend. Dat filter moet de schakelpieken van de voeding tegenhouden zodat ze het lichtnet niet vervuilen. Die vervuiling veroorzaakt storingen op de TV, video en radio. Een dergelijk filter is overigens verplicht. Ze zijn niet echt duur en zo in de elektronica handel te koop.

Volgens mij is deze voeding gebouwd volgens een opzet van een PC voeding. Google eens naar PC PSU DIAGRAM en mogelijk zal je wat sites tegen waar schema´s van dergelijke voedingen te vinden zijn.

Dan is het alleen een kwestie van de terugkoppeling van de 5v naar de 12v brengen en mogelijk een andere trafo wikkelen voor alleen 12v.

En nog een veel gebruikte IC in dergelijke voedingen is de TL494 (dacht ik)

en de PDF files van alle ic´s kan je hier terug vinden: http://www.alldatasheet.com/

ernst, je hebt gelijk.. ik was vertrokken met de lineaire en dan vergeten dat je met een ongeschikte secundaire zit op je trafo.

Hier een fotootje van mijn voeding:
PS.jpg

hij gebruikt de TOP227Y (TOPSWITCH)

Links staat de filter waarover Ernst het had.
Rechtsboven is een heel deel niet bestukt; blijkbaar is dit de lowcost versie. Er staat alleen maar een opampje, een transistor en de fan. Ik wist overigens niet dat er een fan in zat, dit zal wel een overtemp. beveiliging zijn.

zo, ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Groetjes,
Maarten

De UC 3842 wordt inderdaad vaak gebruikt in computer voedingen maar daar niet alleen. Je kunt het in vrijwel alle apparatuur met een schakelende voeding tegen komen. Juist omdat het zoveel gebruikt wordt is er veel over te vinden wat het zelf ontwerpen makkelijker maakt.

Robo ik weet het het is geenbouw project maar ik heb nog een geschakelde voeding van 12 volt en 20/24 ampere en nog geen 2,5 kilo

prijs 35 euro ex verzendkosten

Roboscan zei:
Maar de leraren hebben het ook hier druk en kunnen niet altijd op ieder moment je vragen beantwoorden.

Mijn ervaring met leraren en dan vooral die van de MTS (Dieperpoellaan, of lammeschans?) is niet dat ze het druk hebben en/of geen tijd, ze weten het gewoon niet... :mrgreen:

Als het buiten de lesboeken valt, zijn ze stil...... :wink:

Gradje 49 zei:
Robo ik weet het het is geenbouw project maar ik heb nog een geschakelde voeding van 12 volt en 20/24 ampere en nog geen 2,5 kilo

interesting !!!!!!
link ?

Gradje 49 zei:

Interessant. Graag even contact opnemen via Robert.Krens ED Tiscalli.nl

Verder ben ik vandaag in overleg gegaan (in het lammenschanspark 1 :wink: ) En men vond dat de 6 weken tijd die ik nog heb, te weinig is voor deze zeer complexe voeding. We hebben besloten om het volgend jaar nog een keer te proberen. Alles wat er in dit topic is gezegd, sla ik op. Volgend jaar een nieuwe poging (mits ik niet genoeg heb aan de Voeding van Gradje 49 :wink: )

Groet Robo

Back