informatie over 'stapelbouw'

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door peytr, 8 feb 2021.

  1. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Bij mijn dwalen over internet kwam ik een leuke tekening tegen voor een klein bootje. In de tekening (zie fragment) is sprake van stapelbouw. Ik heb daar veel vragen over:

    Hoe kun je het lijnenplan al schurend bereiken? bij beplanken van spanten oid is dat duidelijk maar hier snap ik niets van...

    Waarom zou je deze bouwwijze willen toepassen?

    Wat er verder over de bouwwijze te melden is... ik vond namelijk nergens beschrijvingen en/of ervaringen met deze wijze van bouwen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Altitude100

    Altitude100

    Lid geworden:
    30 jul 2011
    Berichten:
    68
    Dat lijkt erg op de bread-and-butter techniek (boterhambouw). Op die pagina worden ook de voornaamste voordelen van de techniek vermeld:
    • snel resultaat
    • weinig ervaring nodig
    Have fun @
    Altitude100
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Peytr, Altitude 100 heeft je al de goede kant op gestuurd. Voor een varend schip is een van de nadelen dat er binnenin veel ruimte verloren gaat. Bij bewerken van het hout kun je de bolle delen wel gemakkelijk schaven en schuren, maar de holle delen zijn bewerkelijker. Het scheepje op mijn avatar is op deze manier gebouwd. Bewerken ging relatief gemakkelijk omdat het van balsahout is. Nadeel is wel dat de romp relatief zacht is en slecht tegen puntbelasting kan. Om te bepalen of het juiste model ontstaat heb je negatieve spanten nodig als mallen. Al met al een bewerkelijke manier van bouwen. En helemaal als je de contouren van de lagen hout eerst uit een spantenplan moet halen. Buiten dat het bewerkelijk is geeft het ook een hoop afval en stof. Hier een verslag waarbij de methode ook deels is gebruikt en de sneden verticaal staan. Kijk maar of je er iets aan hebt. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...tkast-schaal-1-50-scratch-build.142489/page-2
     
  4. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Dank jullie beiden! Ah ja, dus toch negatiefspanten/mallen. Bouwerslag levert ook duidelijk beeld. Toch bekruipt mij een gevoel van: wanneer een mens toch spanten aan het maken is, waarom dan niet beplanken en lekker veel binnenruimte over houden?

    Modelletje waar ik het bij zag is de Albatros, een douanevaartuig waarvoor een tekening te krijgen is:
    https://www.modelbouwtekeningen.nl/nvm-1018006-douanerecherchevaartuig-albatros-1954.html

    Ik schreef elders al dat ik (nog) niet aan de boot mag omdat ik een vliegtuigplakker ben en er een onder handen heb. Maar het is leuk om hier rond te neuzen en ik sluit niet uit dat ik er een keer aan begin. Het lijkt me meer bouwen en (met enige zekerheid) minder neerstorten:D.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.108
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi scheepje die Albatros, maar in schaal 1:50 en een lengte van amper 50 cm verlies je op deze manier veel binnenruimte. Vooral onder in de romp. Mijn laatste scheepje, ook schaal 1:50, heb ik gebouwd van tekening. Een plug gemaakt van spanten, bekleed met balsa en daaromheen epoxy met glasweefsel. Dat resulteerde in een licht rompje met optimale binnenruimte. Kijk zelf maar in mijn bouwverslag om een indruk te krijgen. Met de epoxy romp een ideaal scheepje om mee te varen. Als statisch model liggen de zaken heel anders natuurlijk. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  6. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ziet er mooi uit! Nu je dit zo laat zien: ik maakte ooit een rompje voor een elektro-kistje op een verloren schuimplug. Kistje is er nog steeds en vliegt bijna jaarlijks zijn thermiekrondjes. Dat werkte goed en gaf een beetje een ruw huidje wat ik opgelost heb met veelvuldig plamuren met micro balloons en even zoveel schuren. Binnenkant van dat rompje ziet er uit als een (#*_@$ doordat ik geen tape o.i.d. om het schuim heen legde.

    Blijkbaar moest ik dit even zien om daar weer op te komen. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat ook nog een mogelijkheid is, mits het schuim een beetje hard en schuurbaar is. Met Depron zou je die methode derhalve ook kunnen gebruiken, daar dan een een huidje omheen leggen en schuim er uit met een slokje thinner of acethon. De vorm zou je op kunnen bouwen met de stapel- of B&B methode.
     

Deel Deze Pagina