Infra rood temp meter voor een heli motor

• Topicstarter Topicstarter Steef78
  • Startdatum Startdatum
S

Steef78

Guest
Wie gebruikt er een infrarood thermometer om de temp van de motor in de gaten te houden?

Is het handig, of gebruik je het bijna toch nooit meer?

Bij RC helistore zag ik hem toevallig voor 34 euro.
Is al een stuk goedkoper dan de bij de winkel waar ik ze laatst tegen kwam :-).

En indien het handig is, wat zijn dan de critische temperaturen en waar meet je die?

Ik gebruik hem recent. Het is wel handig als je de motor precies wil afstellen, maar het gaat prima zonder :-)

De absolute temperatuur zegt niet zo veel, het gaat meer om de relatieve temperatuur (wordt hij heter of kouder dan anders?).

Ik meet op de zijkant op de kop.

Ik heb zo`n ding al 1,5 jaar en heb hem welgeteld misschien 3x gebruikt... gewoon voelen met de vingers werkt ook prima en sneller dan het opzoeken van dat apparaatje.

Voor mensen met een chronisch tekort aan "fingerspitze gefuhl" kan het erg handig zijn.

Cheers,

Rich 8)

En dan worden kleine motoren ook nog eens warmer dan grote ofzo?

32 of een 90-er daar zal toch ook wel verschil in zitten.

Mag ik ook vragen hoe dat je vaststelt wat de 'normale' temperatuur is?? is dat een gemiddelde van een aantal vluchten waarbij de heli lekker vloog met voldoende power?

Misschien wel een vraag die nergens op slaat, maar is er niet een range waarin het goed zit?
Bijvoorbeeld tussen de 80 en de 90 graden (ik roep maar wat).

Heb hem afgelopen weekend nog geleend om een nieuwe motor in de gaten te houden tijdens het indraaien, dan istie makkelijk. Als je een ABC blokje netjes indraait, en goed afsteld, kan er weinig stuk. Er zijn motoren die 90 gr worden, er zijn er die bij 110 gr hun werk doen. De motortemp is erg afhankelijk van het type heli/koeling, nitropercentage, omgevingstemp, hoe rijk hij is afgesteld etc etc.

Groetjes,

Ton.

Is het misschien een idee om wat waarden te plaatsen zodat er een soort van referentiekader ontstaat?

Wat de variabelen dan zijn kan hierboven te lezen zijn:

- Heli
- Koeling
- Nitropercentage
- Omgevingstemp
- Afstelling (wordt wat lastiger)
- Gemeten waarde
- Positie van de meting

Misschien als er een aantal mensen hun metingen plaatsen ontstaat er een soort van 'gemiddelde' voor bepaalde setups. (natuurlijk ontstaat er altijd een gemiddelde, maar misschien is er een soort samenhang)

De afstelling is de belangrijkste factor en kun je geen waarde toekennen.
90 graden is een vrij normale temperatuur. Boven de 100 graden hoor je hem sissen als je een natte vinger op de kop legt. dat is te warm.

Hoi hoi,

Het apparaat is ideaal, echter ik gebruik hem voor de electromotoren (akku's, regelaar, en zelfs eventueel vertragingen 8O ). Het ideale is... alles boven de 50 graden ervaren wij als heet, wanneer je het met de vingers doet. Als een akku bij mij inzakt, en hij is eigenlijk nog niet leeg, dan even met de temp.meter erbij lang dan ontdek je dat vaak slecht één cel aanzienlijk warmer is dan de anderen, die is dan slecht en kan je er meestal nog beter uitlaten (celletje minder in dat pakket). Met de hand niet te voelen.
Ander voorbeeldje: ik had nog liggen een Hacker B40-6L+maxon 4,4/1, Deze motor met vertraging gesleuteld in een logo 10. Je kan met de temp.meter de temp. van de maxon in de gaten houden, omdat deze eigenlijk niet voor deze belasting is bedoeld. Evenals de motor... In normale hoover wordt ie redelijk warm (niet zo als in de hotliner), maar zoals gezegd, warmer dan 40/50 graden voelen we als heet. Het vreemde is nu, onbelast e.e.a. testen, blijkt dat de motor dan heter wordt dan belast :?:, dit heb je normaal gesproken niet door, want hij voelt altijd heet, d.w.z. niet meer onbelast testen.
De temperatuur geeft heel veel indicatie over de staat en functioneren van veel mechanische en electronische delen, als je zo'n ding bezit, gebruik hem dan ook vaker :wink: .
Wat al eerder is vermeld, het verschil in temp. kan ook iets aangeven. Een licht verstopte filterklunk, de motor draait ietsje armer, heeft toch nog wel power. Hij wordt te heet, een loopt al een tijdje iets aan de schrale kant. Hele slijtageslag voor je motor, terwijl je het met de i.r. meter direct had kunnen waarnemen.

Groetjes Aldert

Ik dacht juist dat de laser alleen als pointer was, en dat daaromheen een IR wavefront (als divergerende straal) wordt gestuurd.

Dus de meting door IR en het richten door Laser. Natuurlijk zou een laser ook IR kunnen zijn, IR is een bepaalde niet zichtbare golflengte en laser is licht met een paar zeer specifieke eigenschappen.

In dit geval ben ik er echter bijna van overtuigd dat ze zo'n goedkoop laserpointertje gebruiken als miklichtpunt en een IR sensor voor de temp.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.topac.com/IR_thermometer_ST60_80.html

ik gebruik een robbe temperatuur monitor , die onthoud de max en min temperatuur en meet ook de buitentemperatuur , zit een vast draadje aan met een sensor voor tussen de koelribben op je kop te monteren , werkt redelijk goed vind ik en heb m eigelijk iedere vlucht aan staan .ik heb ook een losse hand temperatuur meter voor mijn auto`tje of andere doeleinden , werkt ook goed maar daar moet je wel snel genoeg mee zijn omdat de temperatuur snel terugloopt als je de motor uitzet .

Probleem met die sensors is de plaats waar je hem plakt. Afgelopen zondag was bij een Vario de bovenkant van de OS 50HX netjes 86 graden, terwijl de onderkant waar de sensor zit 112 aangaf...
Zijn wel goedkoop trouwens, die Robbe dingetjes.

Ton.

Ik heb het ding hier liggen. Het maakt gebruik van infrarood om te meten. De laser pointer is inderdaad alleen maar om aan te geven waar je meet.

temp data base

super bedankt man

dit is wat ik ook zocht
ik heb een rb tm 928 .28 met een venom temp meter aan board

en vroeg me af of mijn motor zo goed loopt niet te heet (123 c) inderdaad prima zo dra ik aan kom rijden zie je hem lopen naar 100 c

thnx!

Ik heb sinds een paar maanden ook in een aantal heli's die Venom metertjes zitten. Gewoon omdat ik een beetje een "meten is weten" idioot ben.
Mijn mening: de gemeten temperatuur op zich doet niet ter zake. Die is heel sterk afhankelijk van waar je meet, wanneer je hem afleest etc etc.
Er valt op geen enkele manier een zinnige uitspraak te doen over: "je motor" moet zus en zo heet worden. Een database van allerlei modellen van anderen levert dus heel weinig zinvolle informatie op. Heb je een motor die goed loopt, en waarvan de praktijk bewezen heeft dat hij goed loopt, en je gaat vervolgens meten aan die motor, kun je hooguit stellen dat de temperatuur die je op dat moment meet, bij DIE motor de juiste is. Plaats je diezelfde motor in een ander model, en meet je op dezelfde manier, heb je opeens wél weer een zinnige (richt)waarde.

Voorbeeld: als ik met mijn SkyFox Cub voor het starten de meter reset, en vervolgens aan het rondrossen ga, en na de vlucht op de startplaat (motor koud gedraaid en afgezet) de min/max temperatuur uitlees, zie ik 125 graden ongeveer bij een buiten temperatuur van plm 20 graden. Kijk ik vanaf het begin tijdens het vliegen naar de display, zie ik nooit hoger als 95~100 graden. Zet ik de heli neer, en laat ik de motor "koud draaien" zie ik diezelfde 125 graden als actuele temperatuur, en zet ik na het vliegen zonder 'koud te draaien" de motor gelijk af, dan loopt de temperatuur op tot rond de 130 graden, of soms zelfs veel hoger.

Wat wel heel handig is: ALS je weet wat "een normale temperatuur" is, kun je er prima een verstopte sproeiernaald, kapotte plug of wat dan ook mee opsporen, doordat de waardes fors afwijken van het normale.
Ook zie je bij een constant gebruik van de motor vrij duidelijk, dat een paar tanjes armer of rijker de temperatuur duidelijk beïnvloed. Of je er echt wat mee kunt....

Groet, Bert

Back