Hoi hoi,
Het apparaat is ideaal, echter ik gebruik hem voor de electromotoren (akku's, regelaar, en zelfs eventueel vertragingen 8O ). Het ideale is... alles boven de 50 graden ervaren wij als heet, wanneer je het met de vingers doet. Als een akku bij mij inzakt, en hij is eigenlijk nog niet leeg, dan even met de temp.meter erbij lang dan ontdek je dat vaak slecht één cel aanzienlijk warmer is dan de anderen, die is dan slecht en kan je er meestal nog beter uitlaten (celletje minder in dat pakket). Met de hand niet te voelen.
Ander voorbeeldje: ik had nog liggen een Hacker B40-6L+maxon 4,4/1, Deze motor met vertraging gesleuteld in een logo 10. Je kan met de temp.meter de temp. van de maxon in de gaten houden, omdat deze eigenlijk niet voor deze belasting is bedoeld. Evenals de motor... In normale hoover wordt ie redelijk warm (niet zo als in de hotliner), maar zoals gezegd, warmer dan 40/50 graden voelen we als heet. Het vreemde is nu, onbelast e.e.a. testen, blijkt dat de motor dan heter wordt dan belast :?:, dit heb je normaal gesproken niet door, want hij voelt altijd heet, d.w.z. niet meer onbelast testen.
De temperatuur geeft heel veel indicatie over de staat en functioneren van veel mechanische en electronische delen, als je zo'n ding bezit, gebruik hem dan ook vaker :wink: .
Wat al eerder is vermeld, het verschil in temp. kan ook iets aangeven. Een licht verstopte filterklunk, de motor draait ietsje armer, heeft toch nog wel power. Hij wordt te heet, een loopt al een tijdje iets aan de schrale kant. Hele slijtageslag voor je motor, terwijl je het met de i.r. meter direct had kunnen waarnemen.
Groetjes Aldert