Ingebouwde differentieel en verlengde servoarmen?

Discussie in 'F3P' gestart door HansL, 13 nov 2011.

  1. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wat me opvalt bij F3P modellen is dat de scharnierlijn vanaf de vleugelwortel tot aan de vleugeltip meestal lichtjes naar voor loopt.

    Ik zou ervoor kiezen om bij de precise die ik aan t bouwen ben de roerhevels 45° tov de langsas van het model te plaatsen in combinatie met een rolroerservo met de 2 armpjes onder 45°.

    Rolroerservo met armpjes onder 180° en roerhevels uitgelijnd met de stuurstangen geeft differentieel (up groter dan down).
    Maar ook bovenstaande oplossing onder 45° geeft differentieel (up groter dan down).

    Wordt dit weggewerkt met de zender instellingen, of geeft dit differentieel in de praktijk een betere axiale rol?

    Ik stel me de vraag of het verlengen van de servoarmen geen problemen oplevert ivm de 'resolutie' van de servobewegingen. De meeste servo's hebben een draaibereik van +/- 45°. Als de roeruitslagen ook +/- 45° moeten zijn betekent dit dat afstand stuurstang draaipunt servo en afstand stuurstang scharnierlijn roer gelijk moet zijn.

    Ga je de servoarmen veel vergroten zonder evenredige groter roerhevels toe te passen zul je het draaibereik van de servo moeten beperken via de zenderinstellingen ('traveladjust' of 'dual rate'). Eén tikje trim heeft dan een veel groter effect... of wordt trim aangepast in functie van het draaibereik?

    Ik neem aan dat grotere servoarmen gebruikt worden om snellere reactie te krijgen (servo moet niet tot het volledige eind). Het grotere moment mag dan geen bepreking zijn.
     
  2. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    Van een servo willen wij meestal de maximale kracht en resolutie gebruiken, en dus zo kort mogelijke hevels waar we nét de gewenste uitslag mee halen (tip: zet in je zender de travel maximaal voor je gaat afstellen, de servo maakt dan zo'n 55 graden)
    Als je dan de snelheid niet haalt moet je snellere servo's nemen.

    Differentieel wil je niet op een f3p vliegtuig, daar zijn GFK armpjes voor verkrijgbaar die je op je servohevel lijmt, deze hebben verschillende gaatjes zodat je de lijn tussen je stuurstang en het draaipunt van je servo zo goed als recht kunt maken. Je kan dan met de plaats van de servo gaan schuiven om ook haaks op de schanierlijn te zitten, maar ik geloof niet dat dat veel uit maakt voor differentieel. Die dingen zien er zo uit:
    [​IMG]
    Ooit heb ik die eens gekocht bij Rplanes.nl weet niet of hij ze nu nog heeft.

    Ik heb het ook wel eens voor elkaar gekregen om het differentieel weg te krijgen door de hevels op het roer zelf verder naar achter te plaatsen, maar dat is niet echt zoals het hoort.

    Ook kan je de trimresolutie in de meeste zenders afstellen, die staan standaard op 3 of 4 stappen maar die kan je ook naar 1 zetten, dat is echt voor de fijnafstelling. De meeste servo's halen die resolutie bij lange na niet.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Calamato, dit is een heleboel nuttige info :)

    ik heb al heel wat foto's gezien met verlengde servoarmen dacht ik...

    45° onder/boven voor alle roeren?

    Bedankt voor de tip!

    Heb D47 voor hoogte en richting en DS318 voor rolroeren in bestelling. Aangezien het m'n eerste probeersel is twijfel ik er nog aan om rechtstreeks op 2S te werken met diode, hoewel ik ervan overtuigd ben dat de snelheid vast wel groter zal zijn.

    Een kant-en-klare variant op schijfje zonder gaatjes en gaatjes zelf boren.

    Heb ik hierboven nog ergens gelezen, dus je bent niet de enige die het zo heeft opgelost. Lijkt me vooral trial and error manier van werken.

    Heb een DX6i aangeschaft maar nog niet de tijd gehad om de handleiding in detail te bestuderen.
     
  4. calmatosport

    calmatosport

    Lid geworden:
    16 okt 2007
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Delft
    De rede waarom ze toch meestal verlengd zijn is omdat je met de meeste roerhevels toch te weinig uitslag haalt. je kan die hevel bij het roer ook kleiner maken maar dan gaat de kracht op de stuurstang omhoog. afhankelijk van welk toestel kan je in het algemeen wel uitgaan van 45 graden uitslag.
    die d47's mogen best op 2s, gewoon zonder diode. Ik heb het allemaal wel eens uitgerekend, het klopte toen ook precies, maar met een beetje ervaring en nauwkeurig bouwen komt het ook wel goed.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor zo min mogelijk speling in aansturing heveltjes zo lang mogelijk maken.
     
  6. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Oorspronkelijk geplaatst door calmatosport [​IMG]
    Ik heb het ook wel eens voor elkaar gekregen om het differentieel weg te krijgen door de hevels op het roer zelf verder naar achter te plaatsen, maar dat is niet echt zoals het hoort.


    Nee hoor, dat is 100% wetenschappelijk verklaarbaar, en dat werkt echt (*). De overdracht is echt vrijwel lineair, en zeker niet minder goed als met geknikte arm op de servo zelf. Maar als je gedwongen word de hevel te ver naar achteren op het stuurvlak te plaatsen beperk je de maximale uitslag omdat het scharnier in de weg zit. En daar ben je bij 55 graden uitslag heel snel.

    Succes

    (*) ipv de servohevel onder een hoek (differentieel) te plaatsen kun je natuurlijk ook de servo hevel recht laten en de hevel op het stuurvlak onder een hoek plaatsen. Zolang je stuurstang stijf genoeg is.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ron en Ron hebben allebei gelijk...

    De hevel op de servo moet zo kort mogelijk, nadat je de roerhevel behoorlijk groot hebt gemak.

    ik zorg voor hevels op het roer van ongeveer 25mm, en afhankelijk van welk roer het is en of het een 3d of f3p kist is zijn de hevels op de servo 20-30mm.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn

    Ja, maar je vergeet volgens mij een ding, als je de roerhevel naar voor of achter verplaatst word hij ook langer, als je de hoek van je servohevel verdraait blijft hij even lang.



    En daarnaast voegen wij niet een differentieel toe, maar we halen hem eruit. Hij onstaat bij de servo, je kunt hem er dan wel uithalen bij het roer, maar dan zitten dan toch echt nadelen aan, zeker als je nogal grote uitslagen hebt. Je moet het een beetje overdrijven voordat het duidelijk is, maar in mindere maten is het in echte gevallen ook zo.
     

Deel Deze Pagina