Inhouden motor

• Topicstarter Topicstarter Wouter
  • Startdatum Startdatum
W

Wouter

Guest
Ben vanmiddag met mijn Micro Mustang van RBC wezen vliegen. Gebruik de volgende configuratie: Sp300 7,2V met Güntherprop; 8x Sanyo-Twicell 750mAh.

De eerste vlucht begon goed, motor had vol vermogen vloog goed.
Na een paar minuten echter sloeg het motortje af (dacht dat da niet kon bij elektro). Geland, gas terug, volgas --> motortje liep nog (bijna) net zo hard als in het begin.

Voor de zekerheid toch maar opnieuw geladen. Bij ontladen haalde de lader nog 500 mAh uit het pakket.

Volgende vlucht weer hetzelfde verhaal: goed begin, motor slaat na enkele minuten af, na landen nog vol vermogen. Deze keer ben ik weer opnieuw gestart en heb kunnen vliegen totdat de accu leeg was.

Weet iemand hoe het komt dat de motor afslaat???

P.S. Bij elke landing is de temperatuur van de motor en de accu gecontroleerd, deze waren bij alle controles nauwelijks warm.

Een elektromotor kan niet afslaan zolang hij spanning krijgt, dus:
* slechte verbinding in de keten accu, regelaar, motor
* thermische- of stroom-beveiliging van regelaar heeft ingegrepen
* gewoon 'storing'?

Welk merk regelaar?
Bij enkele regelaars van hetzelfde merk die ik heb gebeurt dit ook continue en het maakt niet uit bij welk Amperage. Oorzaak is mij ook niet bekend.
Het andere merk dat ik heb heeft dit niet.

ron van sommeren zei:
Een elektromotor kan niet afslaan zolang hij spanning krijgt, dus:
* slechte verbinding in de keten accu, regelaar, motor
* thermische- of stroom-beveiliging van regelaar heeft ingegrepen
* gewoon 'storing'?
-De verbinding accu-regelaar is 2 mm goudstekker, regelaar-motor is gesoldeerd --> zou geen probleem moeten zijn!
-thermisch zoals vermeld geen probleem, stroom zou bij 8 cellen toch binnen de perken moeten blijven.
-gewone storing zou kunnen (kan een motortje hierdoor afslaan???)

@Dirk & Theo
De gebruikte regelaar is een Schülze SLIM 10

Zijn er nog meer mensen met deze problemen met regelaars?
Zoja dan wil graag weten welk merk en type regelaar.

Ben bezig met een klein onderzoekje naar dit gedrag van regelaars. Mijn regelaars van een bepaald merk doen dit vrijwel allemaal en de fabrikant weigert dit te geloven, en geeft alleen maar aan dat ik iets fout doe terwijl ik alles volgens hun beschrijving doe.

Ik heb het bij mijn StyroKit F16 ook gehad en ik had ook een Schulze regelaar erop. Het bleek bij mij echter niet aan de regelaar te liggen, maar aan de combinatie Multiplex PICO ontvanger en Schulze. Zodra ik verder dan ca. 40 meter wegkwam en het signaal dus zwakker werd dan stopte bij de eerste beste "storing" de regelaar.

Ik heb er een Multiplex MICRO IPD ontvanger ingeduwd en nu slaat de motor niet meer af.

Misschien heb jij hetzelfde probleem?

PS: Of misschien is het een accuprobleem ... (onderspanning)?

Grtz,
Emile :roll:

Wat gebeurt er als je in deze situatie niet landt en het gas dicht doet maar juist op hoogte gelijk het gas dicht doet, doorzweeft en na een paar seconden het gas weer opent?

@Rob
Juist dat is een goede test, dan doet ie het bij mij inderdaad weer perfect tot de volgende storingstik en met de combinatie (Schulze & Pico) die ik in mijn Styrokit had waren dat er zoveel, dat er van lekker vliegen geen sprake meer was.

Ben benieuwd of Wouter dit ook al getest heeft?

Ik heb trouwens ook de combinatie JETI REX5 PLUS en Schulze geprobeerd, dan bleef de motor ook gewoon doorlopen.

Grtz,
Emile :roll:

Zelfde probleem als met mijn Horten..
Mpx pico en schulze

1,5 jr geen problemen..
Opeens veel storing, en motoren uit als ik volgas paar tandjes terug ga.

Gas dicht en opnieuw beginnen wil niet, totdat het model vrijwel over mijn antenne gevlogen wordt. Reikwijdte niet bepaald geweldig dus..

Verschillende combinaties van merken ontvangers, en paar andere (schulze) regelaars geprobeerd. Met betere ontvanger minder problemen,
maar wel af en toe storingkje in motorloop.

Met grotere schulze veel minder problemen.
Stroom gemeten.. verbruik ca 22 amp, op regelaar die 26 am zou moeten kunnen doen. De 35 en 45 amp regelaars geven minder problemen, af een toe een storingkje in de motorloop.

Mpx pico is nu naar v Mourik om (bij)ingeregeld te worden, daarna nog eens proberen.

Volgens Harold zouden dit problemen zijn met de bec, die te warm wordt om 2 servo's te voeden.
Maar het printje wordt niet voelbaar warm.
Regelaar buiten de romp in luchtstroom gehangen..
vrijwel zelfde problemen.

Al de geschetste combinaties heb ik ook al gehad en getest. de betreffende regelaars blijven het probleem geven. Ligt ook niet aan de ontvanger aangezien ik 3 verschillende merken door elkaar heen gebruik, nl MPX Pico, ACT Micro 6 en de Jeti rex 5.

Schulze gooit al deze dingen op het overbelasten van de bec.

@Emile
Ik gebruik de Jeti Rex 5 ontvanger. Dit zou volgens jou icm met Schulze goed moeten gaan.

@Rob
Gas dicht in de vlucht heb ik nog niet geprobeerd, waarschijnlijk loopt de mototr dan gewoon verder.

Kan ik uit jullie antwoorden afleiden dat ik gewoon te maken heb gehad met storing en dat er verder eigenlijk niets mis is???

@Theo, voor je onderzoek: met Schulze Slim5be / Hitec Feather regelmatig motor kort uit (dus ALLEEN op throttle 'storingen'), met deze regelaar op Rex5 hier nooit meer last van gehad... Robbe RSC105/110 op Rex5 nooit problemen.

Ik heb vandaag 2 regelaars van Schulze teruggekregen. de slim 24be had een software probleem en dit is door hun gratis gecorrigeerd inclusief het vervangen van een smd-z-diode, maar de slim 35be waarvan een stekker van de print afgebroken was waardoor ik een model gecrashed heb is vervangen door een slim 40 bec met bijbetaling van 25,78 euro hier ben ik dus echt niet blij mee.

:offtopic:
te koop diverse Schulze regelaars slim 8, slim 10, slim 20, slim 25 allen gebruikt en een splinternieuwe slim 40.
De reden van verkoop: Geen vertrouwen meer in dit merk regelaars.

Gisteren voor het eerst die slim 25 be die door Schulze "gerepareerd" was gebruikt aangezien ik op de Ennu een slim 8 gebruikte en ik daar nu 3 cellen 1200 etecs in gebruik.
Ik had de zender op volgas gezet omdat ik de rem niet wens te gebruiken. toen ik echter de stekkers van de regelaar aansloot begon de motor gelijk volgas te lopen waardoor de prop (APC slowfly prop) mijn armen schampte en enkele krassen achterliet op mijn armen. Ik heb samen met enkele clubgenoten diverse malen alles na gelopen en dit fenomeen kwam iedere keer terug. Ook was het bijna niet mogelijk om de motor goed te kunnen regelen.

Ik heb al een mailtje naar Schulze gestuurd maar dit komt terug omdat ze op vakantie zijn en hun mailserver schijnbaar uit hebben staan met een auto antwooord om na 22 augustus het bericht weer opnieuw te sturen. Ik ben benieuwd wat ze op dit fenomeen gaan zeggen en wat ze eraan gaan doen.

Back